Metsäteollisuudelta useita uusia luontoa suojelevia kehitysehdotuksia

Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ovat esittäneet ympäristö- ja ilmastoministeri Kai Mykkäselle useita kehitysehdotuksia sekä metsäalan että viranomaisten käytänteisiin johtopäätöksinä Suomussalmen Hukkajoen tapauksesta. Jäsenyritykset mm. sitoutuvat itsenäisesti jättämään raakkuesiintymän välittömään läheisyyteen 50 metrin suojavyöhykkeen. Samalla metsäteollisuus odottaa viranomaisilta välittömiä toimenpiteitä raakkuesiintymien rajaamiseksi ja suojelemiseksi olemassa olevin keinoin.

Metsäluonnon monimuotoisuuden edistäminen korostuu vahvemmin ja laajemmin kuin koskaan aiemmin. Metsäsektorilla tiedetään, että vain elinvoimainen ja monimuotoinen metsäluonto pystyy pitkällä aikajänteellä tarjoamaan teollisuudelle raaka-ainetta puupohjaisten ratkaisujen valmistamiseen. Samalle metsäluonnon monimuotoisuuden vahvistaminen auttaa sopeutumaan tulevaisuuden ilmastoon.

Hukkajoen tapauksen jälkeen Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ovat keskustelleet sekä tapahtuneesta että voimassa olevista käytänteistä. Tarkastelujen pohjalta jäsenyritykset nostavat esiin useita kehitystoimia:

• Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset sitoutuvat itsenäisesti jättämään raakkuesiintymän välittömään läheisyyteen 50 metrin suojavyöhykkeen. Samalla ne korostavat, että ympäristöhallinto viipymättä päivittää ohjeistuksen ja toteuttaa tarvittavat raakkuesiintymiä koskevat rajaus- ja suojelutoimenpiteet luonnonsuojelulain, suojelua koskevan priorisointilinjauksen sekä ympäristöministeriön toimenpidesuunnitelman mukaisesti.
  • Metsäteho Oy:hyn perustetaan työryhmä, joka yhteistyössä metsäkonevalmistajien kanssa kehittää digitaalisia tarkkuuspaikannuksen menetelmiä lajien elinympäristöjen turvaamiseksi. Tämä edellyttää lajien esiintymistiedon saamista etukäteen.
  • Jäsenyritykset ovat käynnistäneet laajasti toimenpiteitä puun hankintaprosessien tarkastamiseksi ja parantamiseksi. Samalla yritysten oman henkilönkunnan sekä muiden hankintaketjuun osallistuvien osaamista lisätään ja motivaatiota vahvistetaan arvokkaiden kohteiden turvaamiseksi.
  • Toimintaa kehitetään edelleen luontotiedon ottamiseksi huomioon entistä paremmin osana metsän käsittelyä. Metsäteho kokoaa metsäteollisuusyritysten toimintatapoja ja koostaa niistä parhaat käytänteet kaikkien käyttöön. Myös ympäristöjärjestöjä kuullaan tietoja koostettaessa.
  • Puuta jalostavan teollisuuden monimuotoisuustiekartan jatkotoimena on aloitettu hanke, jossa tavoitteena on tunnistaa erilaiset pienvedet nykyistä paremmin. Hankkeen puitteissa laaditaan opas, joka kerää yhteen lakien ja metsäsertifioinnin tuomat vaatimukset ja velvoitteet.

- Olemme sitoutuneita metsäluonnon monimuotoisuuden vahvistamiseen ja jatkamme puun hankintaprosessiin ja metsäalan käytänteiden kehittämistä entistäkin aktiivisemmin. Vain elinvoimainen ja monimuotoinen luonto turvaa ihmisten, yritysten ja yhteiskuntien toimintaedellytykset, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Paula Lehtomäki painottaa.

Kehitysehdotuksia myös luonnonsuojelulain lajisuojeluun

Luonnonsuojelulakiin perustuvassa lajisuojelussa on käytännön tasolla useita haasteita, joihin Metsäteollisuus ry kiinnittää kehitysehdotuksissaan huomiota.

- Esimerkiksi kansallisessa lajitietokeskuksessa lakiperusteista lajisuojelua koskeva esiintymätieto tulisi koota yhteen järjestelmään, jotta tieto saadaan nopeasti ja riittävän kattavasti eri toimijoiden käyttöön. Tieto on saatava myös avoimemmaksi, jotta lajien esiintymätiedot voidaan ottaa ennakoivasti huomioon suunniteltaessa metsänkäsittelyä, toteaa Metsäteollisuus ry:n metsäjohtaja Karoliina Niemi.

Samalla tulisi selkeyttää ELY-keskusten velvoitetta toimittaa vastaus lakiperusteisesta lajiesiintymästä ja sen edellyttämistä toimista tietyssä määräajassa. Metsäteollisuus ry:n jäsenyritykset ehdottavat määräajaksi 10 päivää, jolloin se yhtenäistyy metsälain metsänkäyttöilmoituksen kanssa. Metsänkäyttöilmoitus tulee voida päivittää ELY-keskuksen ohjeiden jälkeen.

- ELY-keskusten ohjeistukset pitäisi yhtenäistää raakkujen osalta. Lisäksi ympäristöhallinnon on tehtävä viipymättä tarvittavat raakkuesiintymiä koskevat suojelu- ja rajaustoimenpiteet, Niemi jatkaa.

Lajiesiintymiä koskevan tiedonsiirron varmistamiseksi tulee kehittää rajapintaratkaisuja metsäkeskuksen, ELY-keskusten ja toimijoiden välillä.

- Hukkajoen tapaus ollut todella valitettava ja herättänyt aiheellisesti huolta luonnon monimuotoisuuden turvaamisesta. Sen eteen pitkään jatkunut työ alalla jatkuu, Lehtomäki muistuttaa.

Karoliina Niemi
metsäjohtaja
karoliina.niemi (a) forestindustries.fi

Ennallistamistoimissa tärkeää yhdistää luonnon monimuotoisuuden edistäminen ja metsäteollisuuden puunhankinta17.6.2024 13:05:05 EEST | Tiedote

Tänään EU:n jäsenmaiden ympäristöneuvoston hyväksymän ennallistamisasetuksen vaikutukset ovat Suomelle merkittävät. Asetus tarkoittaa laaja-alaista metsien ja soiden ennallistamista. Luonnon monimuotoisuuden edistäminen eri keinoin on metsäteollisuudelle tärkeää. Asetuksen kansallisessa toimeenpanossa on huomioitava luonnon monimuotoisuuden ja sopeutumiskyvyn parantamisen ohella myös metsäteollisuuden puun saatavuus ja kilpailukyky.