Proventia Group Oyj

Proventia ja norjalainen Morrow Batteries ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen eurooppalaisen akkuratkaisun kehittämiseksi raskaisiin työkoneisiin

Proventia on solminut aiesopimuksen yhteistyöstä norjalaisen Morrow Batteriesin kanssa eurooppalaisen akkuratkaisun kehittämiseksi ja valmistamiseksi. Aiesopimus koskee Morrowin kennoihin perustuvan LFP-akkupaketin (litium-rautafosfaatti) kehittämistä raskaisiin työkonesovelluksiin.

“Proventia investoi monella tapaa työkoneiden vihreään siirtymään. Päästöjenhallintajärjestelmillämme voidaan tehokkaasti vähentää työkoneiden päästöjä ja akkuratkaisumme mahdollistavat työkoneiden sähköistymisen. Uskon, että kaksi pohjoismaista yritystä yhdessä voivat menestyksekkäästi kehittää eurooppalaisen akkujärjestelmäratkaisun raskaisiin työkoneisiin”, kertoo Proventian toimitusjohtaja Jari Lotvonen.

“Morrow on jo osoittanut kyvykkyytensä akkukennojen tuotekehityksessä ja tuotannon käynnistämisessä gigatehtaallaan. Tulevaisuudessa yhteinen polkumme voi sisältää LFP-akkupakettien lisäksi myös muita edistyneitä teknologioita, esimerkiksi LNMO-X -kemiaan perustuvia akkupaketteja”, Lotvonen jatkaa.

Morrowin mukaan eurooppalaisten toimijoiden kiinnostus LFP-akkuja kohtaan kasvaa koko ajan. LFP-akut perustuvat tunnettuun toimivaksi todettuun teknologiaan ja ovat monia muita akkuteknologioita ympäristöystävällisempiä ja turvallisempia. LFP-akut soveltuvat erinomaisesti työkonesovelluksiin ja akkupohjaisiin energian varastointijärjestelmiin (BESS, Battery Energy Storage System).

“Odotamme kovasti, että pääsemme yhteistyössä Proventian kanssa laajentamaan toimintaamme ja kehittämään eurooppalaisia akkuja työkoneteollisuuteen. Yhteistyö avaa meille kokonaan uuden liiketoiminta-alueen”, kertoo Morrowin toimitusjohtaja Lars Christian Bacher.

Proventia ja Morrow kehittävät yhdessä työkonemarkkinalle sopivia akkuratkaisuja. Pilottijärjestelmien toimitus asiakkaille alkaa vuoden 2025 aikana ja sarjatoimitukset on määrä aloittaa vuonna 2026. Aiesopimus määrittelee myös aikataulun varsinaisen sopimuksen allekirjoitukselle.

Morrow Batteries on valmistanut tuhansia LFP-pilottikennoja potentiaalisille asiakkaille viime vuoden marraskuusta lähtien. Yhtiöllä on kaikki valmiudet toimittaa kaupallisesti kannattavia, perusteellisesti testattuja ja kilpailukykyisiä LFP-akkutuotteita. Norjalainen Morrow on avannut ensimmäisen tehtaansa Arendalissa ja yhtiö odottaa aloittavansa LFP-kennojen kaupallisen tuotannon vuoden 2024 loppuun mennessä. Ensimmäisen tehtaan kapasiteetti on 1 gigawattituntia vuodessa. Seuraavaan tehtaan, Eyde 1:n kapasiteetin on suunniteltu olevan noin 14 gigawattituntia vuodessa.

Proventian nykyiset akkuratkaisut perustuvat LTO (litium-titanaatti-oksidi) -teknologiaan. Tulevaisuudessa yhtiö laajentaa akkutuotevalikoimaansa ensin LFP-akuilla ja myöhemmin LNMO-X -teknologiaan perustuvilla akuilla. Kaikki yhtiön akkuteknologiat soveltuvat erinomaisesti raskaiden työkoneiden vaatimuksiin.

Morrow akkukennot
Lars Christian Bacher, CEO, Morrow Batteries
Jari Lotvonen, CEO, Proventia Group Oyj
Proventian akustot

Proventia
Proventia Group on kansainvälisesti toimiva teknologiayhtiö. Yhtiö kehittää ja valmistaa työkoneiden päästöjä vähentäviä ja energiatehokkuutta parantavia järjestelmiä ja -komponentteja sekä modulaarisia testauskeskuksia akkujen ja vetypolttokennojen testaukseen ja tuotekehitykseen. Yhtiön asiakkaita ovat työkone- ja ajoneuvoteollisuuden kärkinimet maailmalta. Proventia huomioi kaikessa toiminnassaan ihmiset, ympäristön ja tulevat sukupolvet – visionaan nollapäästöisyys.

Proventian palveluksessa työskentelee noin 200 alan ammattilaista Suomessa, Tšekissä ja Englannissa. www.proventia.com

Morrow Batteries
Morrow Batteries ASA (Morrow) on akkuteollisuuden teknologia- ja tuotantoyhtiö. Yhtiön tavoitteena on olla ensimmäinen prismaattisten LFP-akkujen gigamittakaavan valmistaja Euroopassa vielä tämän vuoden aikana. Yhtiön tutkijat kehittävät Norjan suurimmassa akkujen tutkimus- ja tuotekehityskeskuksessa seuraavan sukupolven akkuja. Nämä akut perustuvat LNMO-katodimateriaaliin. Näissä innovatiivisissa akuissa ei käytetä kobolttia ja myös käytetyt litium- ja nikkelimäärät ovat pienempiä. Niiden sijaan käytetään puhdasta ja runsaasti saatavilla olevaa mangaania. Vuonna 2020 perustettu ja Arendalissa, Norjassa, pääkonttoriaan pitävä yhtiö työllistää yli 200 akkualan asiantuntijaa Norjassa ja Saksassa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Proventia Group Oyj

Proventia Group Oyj:n puolivuosikatsaus tammi-kesäkuu 202430.8.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Odotuksia hitaampi kasvu sekä testausliiketoiminnan rakennemuutos näkyivät liikevaihdossa ja kannattavuudessa Huhti-kesäkuu 2024 lyhyesti Konsernin liikevaihto laski 6,3 % edellisvuodesta 13,3 miljoonaan euroon (14,2 miljoonaa euroa) Liikevoitto oli 1,4 miljoonaa euroa (1,8 miljoonaa euroa) Kauden tulos oli 1,1 miljoonaa euroa (1,4 miljoonaa euroa) Osakekohtainen tulos (laimentamaton) oli 0,07 (0,09) Tammi-kesäkuu 2024 lyhyesti Konsernin liikevaihto laski 12,3 % edellisvuodesta 24,3 miljoonaan euroon (27,7 miljoonaa euroa) Liikevoitto oli 1,7 miljoonaa euroa (2,6 miljoonaa euroa) Kauden tulos oli 1,2 miljoonaa euroa (2,1 miljoonaa euroa) Osakekohtainen tulos (laimentamaton) oli 0,07 (0,13) Konsernin henkilöstön määrä kesäkuun lopussa oli 213 (203) Suluissa olevat luvut viittaavat edellisvuoden vastaavaan kauteen.

Proventia Group Corporation's Half-Year Business Report January-June 202430.8.2024 09:00:00 EEST | Press release

Slower-than-expected growth and structural change in the Test Solutions business were reflected in net sales and profitability April–June 2024 in brief The Group’s net sales decreased by 6.3% from the previous year to EUR 13.3 (14.2) million. Operating profit was EUR 1.4 (1.8) million. Profit for the period was EUR 1.1 (1.4) million. Earnings per share (undiluted) were EUR 0.07 (0.09). January–June 2024 in brief The Group’s net sales decreased by 12.3% from the previous year to EUR 24.3 (27.7) million. Operating profit was EUR 1.7 (2.6) million. Profit for the period was EUR 1.2 (2.1) million. Earnings per share (undiluted) were 0.07 (0.13). The group had 213 (203) employees at the end of June. The figures in brackets refer to the same period in the previous year.