Aarikka x YFD -suunnittelukilpailun kodin sisustussarjan voittaja on Dango-valaisin

Aarikka x YFD ”Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailun kodin sisustuksen sarjan voittaja julkistettiin tänään Habitaressa. Nuoret suunnittelijat Yi-Chiao Tien ja You-Chia Chen (Studio D-ja) palkittiin sarjan voittajana Dango-seinävalaisimellaan. Tammikuussa alkanut suunnittelukilpailu, joka keräsi yhteensä peräti 376 kilpailuehdotusta on nyt saanut päätöksensä.

Aarikka x YFD kodin sisustuksen sarjan voittajat
Aarikka x YFD -suunnittelukilpailun kodin sisustuksen sarjan voittaja on Dango-seinävalaisin. Dango-valaisimen ovat suunnitelleet Yi-Chiao Tien and You-Chia Chen (keskellä). Kuvassa myös Aarikka x YFD -suunnittelukilpailun tuomariston puheenjohtaja Sami Sykkö ja Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström (vasemmalla) sekä Young Finnish Designin Heidi Huovinen ja Elisa Luoto (oikealla).

Nuorille suunnittelijoille suunnattu Aarikka x YFD ”Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailu sai päätöksensä tänään, kun kodin sisustuksen sarjan voittaja julkistettiin Habitaren päälavalla.

– Aarikka x YFD -suunnittelukilpailu on ollut osa Aarikan 70-vuotisjuhlavuotta. Halusimme juhlavuoden hengessä katsoa tulevaisuuteen ja kannustaa nuoria suunnittelijoita esittelemään uusia ideoitaan kilpailussa, joka lopulta keräsi peräti 376 kilpailuehdotusta. Haluamme vaalia suomalaista muotoiluosaamista ja kannustimme suunnittelijoita tulemaan rohkeasti esiin omilla ideoillaan, sanoo Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandtsröm.

Kodin sarjan voittaja on nuorten suunnittelijoiden Yi-Chiao Tienin ja You-Chia Chenin Dango-seinävalaisin. Dango-valaisimessa on Aarikan muotokielestä inspiraationsa saaneet 12 erikokoista puuhelmeä. Niistä yhdeksän on seinään kiinnittyvässä tangossa ja kolmen vapaasti roikkuvan puuhelmen päässä on pyöreä lamppu. Puuhelmet on valmistettu koivusta ja vaahterasta. Kilpailutyössä Dango-seinävalaisin esiteltiin kolmessa eri värissä – punaisena, valkoisena ja hopeana. Valaisimen johto on päällystetty valaisimen värisellä kankaalla.

– Minimalistinen, mutta iloinen ja persoonallinen Dango-valaisin sopii hyvin erilaisiin ympäristöihin. Valaisin on samalla leikkisä, tyylikäs ja käytännöllinen sisustuselementti, kuvailevat kodin sarjan voittajat Yi-Chiao Tien ja You-Chia Chen, jotka ovat opiskelleet muotoilua Aalto-yliopistossa ja perustaneet Suomeen Studio D-ja -nimisen muotoilutoimiston.

Aarikka palkitsee nuoret suunnittelijat muun muassa 2 000 euron rahapalkinnolla sekä tukee nuoria suunnittelijoita kilpailutyön kaupallistamismahdollisuuksien etsimisessä.

– Tämän muotoilukilpailun tuomaristossa on ollut ilo nähdä, että Suomessa on lahjakas nuori muotoilijasukupolvi, jota inspiroi Aarikan kaltainen tunnettu kotimainen designbrändi – ja sen tunnistettavat tuotteet. Uskon myös, että nuorille suunnittelijoille on puolestaan ollut arvokasta päästä kilpailun myötä kehittämään tuotteitaan Aarikan kaltaisen ikonisen muotoilualan yrityksen kanssa, sanoo Aarikka x YFD “Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailun tuomariston puheenjohtaja Sami Sykkö.

Aarikka x YFD -suunnittelukilpailussa oli kaikkiaan kolme eri sarjaa. Korusarjan sekä vaate-, laukku tai asustesarjan voittajat palkittiin elokuussa.

Aarikka on Habitaressa 11.–15.9.2024 osastolla 6r48.

Lisätietoja:
www.aarikka.fi | www.youngfinnishdesign.com

Aarikka x YFD kodin sisustuksen sarjan voittajat
Lataa
Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström ja Aarikka x YFD "Leikki ei lopu" -suunnittelukilpailun tuomariston puheenjohtaja Sami Sykkö.
Kuva: Aarikka/Rasmus Lammervo
Aarikka x YFD -tuomaristo
Aarikka x YFD ”Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailun tuomariston jäsenet takarivissä vasemmalta oikealle sisustusarkkitehti ja suunnittelija Joanna Laajisto, yhteiskunnallinen vaikuttaja, yrittäjä, stailisti Meri Milash, LUT-yliopiston työelämäprofessori, ekonomi ja yksi Suomen tunnetuimmista muotiasiantuntijoista Sami Sykkö (tuomariston puheenjohtaja) ja Young Finnish Designin edustajana creative director ja cofounder Heidi Huovinen sekä edessä vasemmalta oikealle suunnittelija Magnus Löfgren, Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström ja suunnittelija Mert Otsamo. Kuvasta puuttuvat sisustusarkkitehti Vertti Kivi ja päätoimittaja, tietokirjailija Kari-Otso Nevaluoma.
Kuva: Aarikka/Rasmus Lammervo

Martinex | Aarikka

Oy Martinex Ab on vuonna 1986 perustettu suomalainen perheyhtiö, jonka toiminta kattaa laadukkaiden sisustus- ja kodintarvikkeiden, leikkikalujen, pelien, tekstiilien ja laukkujen valmistuksen ja maahantuonnin. Lisäksi yhtiö toimii tukkuliikkeenä ja on yksi Suomen monipuolisimmista verkkokauppatoimijoista. Martinex vaalii tuotteissaan kotimaisuutta, vastuullisuutta, iloa ja perheläheisiä arvoja. Martinex kehittää omia kotimaisia tuotebrändejä kuten Iloleipuri, Ma-ia Family ja Peliko sekä Aarikka, joka on vuodesta 2017 ollut osa Martinex-konsernia. Aarikka-tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan pääosin Suomessa käsityönä. Martinex on lisäksi lisenssinhaltija usealle tunnetulle tuotemerkille kuten Muumi ja Peppi Pitkätossu. Vuonna 2023 Martinex-konsernin liikevaihto oli noin 25 miljoonaa euroa, konsernin palveluksessa oli 86 henkilöä ja sen tuotteita vietiin yli 50 maahan.

Kutsu medialle 11.9.2024 klo 10.00: Aarikka x YFD ”Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailun kodin sisustuksen sarjan voittaja julkistetaan Habitaressa27.8.2024 10:36:37 EEST | Kutsu

Aarikka x YFD ”Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailu saa huikean päätöksen, kun kodin sisustuksen sarjan voittaja palkitaan Habitaressa. Aarikalla on ilo kutsua median edustajat palkitsemistilaisuuteen. Aika ja paikka: keskiviikko 11.9.2024, klo 10.00 Habitaren päälava, Helsingin Messukeskus Kodin sisustuksen sarjan voittajan palkitsevat Aarikan toimitusjohtaja Riia Sandström ja Aarikka x YDF -suunnittelukilpailun tuomariston puheenjohtaja Sami Sykkö. Palkitsemistilaisuuden jälkeen kodin sisustuksen sarjan voittaja ja Riia Sandström ovat median tavattavissa klo 10.30–11.15 Aarikan osastolla 6r48. Nuorille suunnittelijoille suunnattu Aarikka x YFD ”Leikki ei lopu” -suunnittelukilpailu keräsi ennätykselliset 376 kilpailuehdotusta. Arvovaltainen tuomaristo julkisti kesäkuussa eri sarjojen finalistit, joista 11.9. palkitaan kodin sisustuksen sarjan voittaja. Tervetuloa! Riia Sandström, toimitusjohtaja, Aarikka Oy Haastatteluja voi sopia Aarikan ja kodin sarjan voittajan kanssa ennakkoon puh