Pro voitti pitkän kiistan oikeudessa – Elisa joutuu maksamaan vääryydellä säästetyt rahat korkoineen

Työtuomioistuin vahvisti Ammattiliitto Pron näkemyksen, että esihenkilöiden palkkoja nostettiin liian myöhään ja liian vähän.

Kiista juontaa juurensa vuoteen 2018, jolloin Elisan myyntipisteiden esihenkilöt totesivat, että heidän palkkatasonsa oli jäänyt jälkeen suhteessa työntehtävien vaativuuteen.

Esihenkilöt pyysivät vaativuusarviointia vedoten muuttuneeseen tehtävänkuvaan, mutta Elisa pitkitti tarkoituksella arviointia. Palkkaryhmän tarkistus tehtiin lopulta tammikuussa 2020, vaikka ensimmäinen pyyntö tarkistamisesta oli tehty jo keväällä 2018.

Työehtosopimuksen mukaan palkkaryhmä tulisi tarkistaa viimeistään kolmen kuukauden kuluessa henkilön tehtävien muutoksesta.

Asia päätyi työtuomioistuimeen, joka vahvisti Pron näkemyksen, että vaativuusarviointi tehtiin liian myöhään ja palkat jäivät liian alhaisiksi.

Neuvotteleva luottamusmies Jukka Mutanen näkee ongelmia nykyisessä neuvottelutasapainossa työpaikalla.

– Asiaa yritettiin sopia työnantajan kanssa noin kahden vuoden ajan, mutta neuvottelut ajautuivat umpikujaan kerta toisensa jälkeen työnantajan vahvan tulkintaetuoikeuden takia. Koska Suomessa työpaikoilla ei käydä neuvotteluja tasaväkisistä lähtökohdista, päädytään usein erimielisiksi, Mutanen toteaa.

Esimerkiksi Ruotsissa toimihenkilöiden näkökulma olisi Mutasen mukaan ollut alusta asti oikea ja työnantajan olisi pitänyt käynnistää oikeustoimet hakeakseen muutosta asiaan.

Mutanen on kuitenkin tuomioon tyytyväinen, vaikka kuusivuotinen prosessi asian ratkaisemiseksi oli kohtuuton.

Vain 3000 euron sakko työehtosopimuksen rikkomisesta

Työtuomioistuin vahvisti näkemyksen, että Elisa oli tietoinen ICT-alan toimihenkilöiden työehtosopimukseen kuuluvasta määräyksestä, jonka mukaan henkilön tehtävien muuttuessa tarkistetaan palkkaryhmä viivytyksettä. Työtuomioistuin katsoi, että Elisa oli tieten rikkonut työehtosopimusta ja tuomitsi työnantajan 3000 euron hyvityssakkoon.

– 3000 euron sakko on melko naurettava yrityksen liikevaihtoon nähden, joten työnantaja voi ottaa laskelmoituja riskejä työehtosopimuksen määräysten rikkomiseksi. Hyödyt työnantajalle ovat paljon suuremmat kuin mahdolliset sanktiot, Mutanen tuhahtaa.

Elisa ei myöskään korjannut menettelyään maksamalla takautuvasti palkkaryhmän muutoksesta aiheutuneita palkkasaatavia siitä lukien, kun palkkaryhmän tarkistus olisi pitänyt tehdä. Työtuomioistuin velvoitti Elisa Oyj:n maksamaan takautuvasti maksamatta jääneet summat korkoineen vuodesta 2019 lähtien.

Pro – työelämän joukkovoima ja yksi Suomen suurimmista ammattiliitoista

Pron jäseniä ovat koulutetut ammattilaiset, asiantuntijat ja esihenkilöt alaan katsomatta. Voimajoukkoomme kuuluu jo 120 000 jäsentä, ja neuvottelemme 150 virka- ja työehtosopimusta.

Perustehtävämme on parantaa jäsentemme ja alalle kouluttautuvien työehtoja, toimeentuloa ja kehittymismahdollisuuksia. Lisäksi pidämme huolta jäsentemme hyvinvoinnista niin työssä kuin vapaalla.

Uskomme, että inhimillinen työelämä on ihmisoikeus. Ennakoimme kansainvälisiä työelämän kehityskulkuja ja ilmiöitä, ja kehitämme uusia ratkaisuja suomalaiseen työelämään. Rakennamme sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävää, tasa-arvoista yhteiskuntaa – tai sanalla sanoen: työelämäniloa.

Ammattiliitto Pro: Digitan rajut henkilöstövähennykset vaarantavat Suomen huoltovarmuutta4.9.2024 13:58:23 EEST | Tiedote

Radio- ja tv-verkkojen operaattori Digita aloitti tänään muutosneuvottelut, jotka koskevat kaikkia yhtiön kenttäorganisaation työntekijöitä ja niiden tukitoimintoja. Pron arvion mukaan radio- ja tv-lähetysten sekä viranomaisverkkojen huoltotyöt ja viankorjaukset voivat jatkossa hidastua huomattavasti, kun päteviä asiantuntijoita ei ole kentällä riittävästi. Tämä voi näkyä pitkinäkin toimintahäiriöinä kyseisissä verkoissa.