Lunga Vita Oy

Henna Laine voitti Lunga Upcycle -malliston suunnittelukilpailun

Jyväskyläläisen Lunga Vita Oy:n Lunga Upcycle -malliston suunnittelukilpailussa luotiin tulevaisuuden muotia tavoitteena suunnitella vaatemallisto käyttäen pääsääntöisesti kierrätys- ja ylijäämämateriaaleja sekä houkutella esille uusia suunnittelijoita, inspiroivia ideoita ja luovia ratkaisuja, jotka innostavat tekemään kestäviä valintoja muodin maailmassa.

Kesällä auki ollut kilpailu tuotti 10 upcycling-mallistoa arviointiin, jossa kiinnitettiin huomiota muun muassa kierrätys- tai ylijäämämateriaalin luovaan ja tehokkaaseen käyttöön, malliston houkuttelevuuteen, kaupallisuuteen, hinnoitteluun sekä ymmärrykseen tuotteiden laadukkaasta teknisestä toteutuksesta. Tuomaristo arvosti myös suunnittelijan oivalluksia, ideointia, omintakeista tyyliä sekä sitä, että kyse olisi mahdollisimman tyylikkäästä ja laadukkaasta kokonaisuudesta valitulle kohderyhmälle.

Tuomaristoraadissa olivat Emilia Gädda, johtava asiantuntija, vastuullisuus & kiertotalous, Suomen Tekstiili & Muoti ry, Minna Cheung, lehtori, LAB, Muotoiluinstituutti, Eija Tanninen-Komulainen, toiminnanjohtaja, Kuopion Muotoiluakatemia, Design Union, Bella Forsgrén, kansanedustaja, Ari Lehto, Business Designer, Brande Oy, Niina Friman, operatiivinen johtaja, Lunga Vita Oy ja Sanna Nieminen, yrittäjä, Lunga Vita Oy.

Kisan voittajaksi nousi Henna Laine, jonka pääpalkinto sisältää 1000 € materiaalihankintoihin ja parhaan avun oman brändin kehittämiseen Brandelta.  Hopeamitalisti Miia Kuusinen-Heikkilä sai 500 € materiaalihankintoihin, kuten myös Salla-Mari Valtonen.

EU:n tekstiilistrategian toteuttaja

Lungan luovassa ompelimossa korjataan ja muokataan vaatteita ja myymälässä on tarjolla uniikkeja tuotteita nykyistä kestävämpään pukeutumiseen. Yritys haluaa olla osa ekosysteemiä, jossa siirrytään pois pikamuodista kohti kestävämpää muotia – lineaarisesta taloudesta kiertotalouteen. Siksi Lunga tarjoaa upcycling-mallistoja sekä ompelupalvelua vaatteiden korjaamiseen ja muokkaamiseen eli vaatteille pidempää elämää.

EU:ssa tehdään EU:n tekstiilistrategian puitteissa töitä kiertotalouteen perustuvien liiketoimintamallien yleistymiseksi tekstiilialalla. Tavoitteena on edistää tekstiilien uudelleenkäyttöä ja korjaamista. Lunga Vita Oy on mukana tässä muutoksessa missiona tehdä kestävämmästä pukeutumisesta iloinen ja helposti saavutettava vaihtoehto.

Lunga Vita Oy on ylpeä voidessaan tukea uusia suunnittelijoita ja edistää kestävää muotia. Kiitos kaikille osallistujille ja onnea voittajille!

Sanna Nieminen

Niina Friman
niina.friman@lunga.fi

Lunga Vita Oy
Kilpisenkatu 12, 40100 Jyväskylä, Finland
www.lunga.fi

Kuvat

Henna Laine: “Malliston kohderyhmään kuuluvat pääosin naiset, mutta siinä on myös sukupuolineutraalimpia piirteitä. Vaatteet ovat nuorekkaita ja kaupallisia, ja ne on suunniteltu kierrätysmateriaaleista”
Lataa
Miia Kuusinen-Heikkilä: “Malliston materiaaliksi valikoitui pehmeä denikangas. Mallisto on suunniteltu toimivan vaatekaapin idean ympärille, ja vaatteita voi yhdistellä toisiinsa.”
Lataa
Salla-Mari Valtonen: “Ykskaks-mallisto on suunniteltu lapsille, ja siinä hyödynnetään miesten kauluspaitoja. Mallisto on pelkistetty ja yksinkertainen, ja se sopii niin arkeen kuin juhlaan."

Lisätietoa julkaisijasta

Lunga on uudenlainen, kestävämmän pukeutumisen yritys ja yhteisö. Tuomme ekologisen elämäntyylin iloiseksi osaksi ihmisten arkea ja pukeutumista.

Tarjoamme asiakkaillemme mahdollisuuden tehdä maailmasta paremman paikan – yksi vaate kerrallaan.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Lunga Vita Oy