Auttamisen sovellus Commun perustaja Karoliina Kauhanen edustaa Suomea huippukokouksessa Kanadassa

Suomen suurimman auttamisen sovellus Commun perustanut Karoliina Kauhanen edustaa ensi viikolla Suomea One Young World-huippukokouksessa Kanadassa. Kanadan pääministeri Justin Trudeau kommentoi konferenssin olevan vertaansa vailla oleva verkosto edistyksellisiä nuoria johtajia joka maailman kolkasta.

Karoliina Kauhanen on yksi Commu -sovelluksen perustajista.

Karoliina Kauhanen osallistuu huippukokoukseen Z Zurich Foundationin kutsumana osana 2000 nuoren ryhmää, jotka työskentelevät mielenterveyden edistämiseen, ilmastonmuutoksen pysäyttämiseen tai sosiaaliseen tasa-arvoon keskittyvien hankkeiden parissa.

Commu on muutamassa vuodessa kasvanut Suomen suurimmaksi auttamisen sovellukseksi. Sovelluksen kautta käyttäjien on mahdollista pyytää apua ja antaa apua lähialueellaan, yksityishenkilöinä, yhdistyksissä ja yrityksissä. Sovellus on palkittu Yhdistyneiden Kansakuntien rauhantunnustuksella sekä useilla kansainvälisillä palkinnoilla. Kauhanen on lisäksi ainoa suomalainen nainen, joka nousi Forbes 30UNDER30 -listalle vuonna 2024.

“On kunnia päästä kertomaan suomalaisesta innovaatiosta ja sosiaalisesta vastuullisuudesta. Tavoitteeni on korostaa käyttäjiemme ja asiakkaidemme tekemiä hyviä tekoja, niiden vaikutusta yhteiskuntaan ja kansainvälisiä mahdollisuuksia”, Kauhanen kertoo. “Commun tavoite on yhdistää auttaja ja avun tarvitsija, kotona ja työpaikoilla. Auttamisen keinoin pystymme vaikuttamaan aikamme suurimpiin sosiaalisiin ongelmiin, kuten yksinäisyyteen. Saavutamme pian 100,000 käyttäjän rajapyykin Suomessa, Norjassa ja Saksassa, mikä osoittaa Commun vaikutuksen ja tarpeellisuuden.”

Commu tekee yhteistyötä kuntien ja kaupunkien kanssa yhteisöllisyyden edistämiseksi alueella. Kristiinankaupunki, Ypäjä, Pelkosenniemi, Karstula, Harjavalta, Isokyrö, Forssan kaupunki, Merikarvian kunta, Lapinlahden kunta ja Pälkäne ovat ensimmäisiä yhteisöllisyyteen panostavia kuntia Suomessa. Lisäksi Commua käyttää Werneuchenin kaupunki Berliinin kupeessa.

Myös yritykset tekevät hyviä tekoja Commun kautta. Mukana hyviä tekoja on tekemässä jo muun muassa F-liiga, Siemens Osakeyhtiö, Pohjolan Voima, asianajotoimisto Hannes Snellman, Atea, Dell Technologies, kaukolämpöyhtiö Loimua, Suur-Seudun Osuuskauppa ja Framery.

Kauhasen mukaan hyvien tekojen vaikutus ja yhteisöllisyyden tärkeys korostuu vaikeina aikoina. Eniten sovelluksessa pyydetäänkin apua mielenterveyteen ja juttuseuraan, ruoka-apuun ja akuuttiin apuun sekä vuodenajankohtaisiin talkoisiin liittyen.

“Yhteisöllisyys on liimaa, jota Suomi kipeästi tarvitsee. Yhteisöllisyys on myös yhteinen vastuu, joka ei synny vain puhumalla. Auttaminen on konkretiaa, jonka kautta syntyy yhteenkuuluvuuden tunnetta ja merkityksellisiä, yhteisiä kokemuksia”, Kauhanen korostaa. “Kun pystymme auttamaan toisiamme matalalla kynnyksellä, moninkertaistamme hyvät teot ja pystymme vaikuttamaan nopeasti ja isosti ihmisten hyvinvointiin. On ilo päästä kertomaan käyttäjiemme ja asiakkaidemme hyvistä teoista kansainväliselle yleisölle.”

One Young World -huippukokous kokoaa vuosittain yhteen yli 2 000 nuorta johtajaa, jotka työskentelevät sosiaalisen vaikuttavuuden eteen. One Young Worldilla on yli 17 000 suurlähettilään verkosto, ja sen jäsenet ovat vaikuttaneet suoraan 50,42 miljoonaan ihmiseen maailmanlaajuisesti vuodesta 2010 lähtien. Jokaisesta sijoitetusta dollarista One Young World -lähettiläät tuottavat 16 dollarin arvosta sosiaalista hyötyä.

Suur-Seudun Osuuskauppa ja Commu tekevät yhteistyötä hyvien tekojen edistämiseksi Suur-Seudun alueella.
Commun kautta on mahdollista löytää oma yhteisönsä, esimerkiksi F-liigan salibandyseuroista.
Commu edistää yhteisöllisyyttä useiden kunta- ja kaupunkikumppaneiden kanssa ympäri Suomen.
Myös yritykset tekevät hyviä tekoja Commun kautta. Kuvassa Framery -yrityksen tiimiläisiä nikkaroimassa linnunpönttöjä luonnonsuojelutarkoitukseen.
Commu yhdistää auttajia ja avun tarvitsijoita. Siemens Osakeyhtiön kestävän kehityksen johtaja Lars Maura jakoi ruoka-apua tuhannelle apua tarvitsevalle Turussa elokuussa 2024.
Commun takana on tiimi nuoria yrittäjiä, joiden tavoite on tehdä auttamisesta ja avun pyytämisestä helpompaa. Vasemmalta Jenni Kaskimeri, Karoliina Kauhanen, Ronnie Nygren ja Sami Ekmark.

Commu on kotimainen auttamisen tori - lataa Commu nyt!

Commu on kolmen nuoren yrittäjän rakentama mobiilisovellus, jossa voi pyytää ja antaa apua. Commussa yksityishenkilöt, yhdistykset ja yritykset kohtaavat toisensa auttamisen, talkoilun ja vapaaehtoistyön merkeissä. Commussa on tehty jo yli 25,000 hyvää tekoa ympäri Suomen. Commu tarjoaa yrityksille helpon tavan tehdä vapaaehtoistoimintaa ja osallistaa henkilöstöä hyviin tekoihin, sekä yhdistyksille tavan löytää vapaaehtoisia ja hallinnoida vapaaehtoistoimintaa. Kunnille Commu tarjoaa valmiin naapuriapualustan, jossa asukkaat voivat pyytää ja antaa apua, lisäten yhteisöllisyyttä ja vähentänen yksinäisyyttä. Lataa Commu nyt!

Naapuriapua napin painalluksella - Näin Lapinlahden kunta vahvistaa yhteisöllisyyttä9.9.2024 10:01:01 EEST | Tiedote

Lapinlahden kunta ja auttamisen sovellus Commu aloittavat yhteistyön, jonka tavoitteena on vahvistaa yhteisöllisyyttä ja lisätä alueen asukkaiden hyvinvointia. Lapinlahden asukkaat voivat nyt helposti pyytää apua ja tarjota sitä naapureilleen mobiilisovelluksen kautta, mikä tuo auttamisen uudelle tasolle ja mahdollistaa ihmisten välisen kohtaamisen entistä laajemmassa mittakaavassa.

Yhteisöllisyys ja naapuriapu nousussa Suomessa - Lumia sai muuttoapua Pälkäneellä ja yllättyi avun määrästä5.9.2024 07:50:00 EEST | Tiedote

Milloin olet viimeksi auttanut naapuriasi? Yksilöllisyyden korostuminen sosiaalisessa mediassa ja kiireinen arki ovat johtaneet siihen, että sattumanvaraiset kohtaamiset ja avunannot naapurustoissa ovat vähentyneet huomattavasti ympäri Suomen. On kuitenkin monia helppoja tapoja edistää yhteisöllisyyttä ja naapuriapua omassa arjessa. Yhteisöllisyyttä ja yhteisön hyvinvointia alueellaan edistää Yhteinen Pälkäne -hanke, jonka viestintäkoordinaattori Lumia Huhdanpää-Jais sai naapuriapua hädän hetkellä.