Digi- ja väestötietovirasto

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata anpassar sin verksamhet – antalet anställda minskar med 100–140 personer

Dela

På grund av statsförvaltningens besparingar skärs 14,5 miljoner euro av omkostnaderna för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB) under 2025–2027. Nedskärningarna förutsätter att ämbetsverkets verksamhet anpassas på många sätt, även genom att minska antalet anställda.

MDB uppnår besparingarna genom att prioritera sitt serviceutbud och göra interna ändringar i ämbetsverkets uppgifter. Antalet anställda vid ämbetsverket minskas så att antalet visstidstjänster minskas, och så att inga nya personer anställs i stället för alla som går i pension eller annars avgår vid ämbetsverket. MDB:s personalstyrka minskar under regeringsperioden med cirka 100–140 personer, dvs. cirka 10–15 procent. För närvarande arbetar cirka 900 personer vid MDB.

Ändringarna påverkar behandlingstiderna och avgifterna för ärenden

Minskningen av omkostnaderna påverkar många tjänster under flera års tid. I praktiken kan medborgare bli tvungna att vänta längre på en tjänst eller ett beslut. Dessutom höjs klientavgifterna för vissa tjänster eller så blir de avgiftsfria tjänsterna avgiftsbelagda. En del av prisändringarna gäller organisationskunder, en del medborgarna.

– Med dessa åtgärder och genom att minska antalet anställda kan MDB fortsätta sin verksamhet med ett mindre anslag än tidigare, men vårt ekonomiska handlingsutrymme förblir i praktiken litet, berättar Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Stora digitala projekt pågår också

Vid sidan av anpassningsåtgärderna pågår vid MDB betydande projekt som främjar det digitala samhället och som genomförs i enlighet med regeringsprogrammet:

MDB söker lösningar för att minska mängden papperspost som myndigheterna skickar. Målsättningen är att medborgare som uträttar ärenden digitalt framöver i första hand ska få myndighetsposten digitalt. Läs mer på dvv.fi.

MDB utarbetar under de närmaste åren ett nytt delägarregister som gör det enklare att sköta ärenden för dödsbon. Läs mer på vm.fi.

MDB utarbetar också en europeisk digital identitetsplånbok för finländarna. I och med plånboken får finländarna tillgång till ett nytt identifieringsverktyg. Läs mer på dvv.fi.

MDB har satsat på att digitalisera sin verksamhet och sina tjänster

Digitaliseringen erbjuder också metoder för att utveckla den egna verksamheten vid MDB. Myndigheten som inledde sin verksamhet 2020 har ända från början satsat på digitalisering och effektivisering av sin verksamhet genom att utveckla sina verksamhetssätt så att de fungerar på riksnivå. Medborgarna kan själva sköta en stor del av sina ärenden med ämbetsverket i digitala tjänster. MDB har i digitaliseringen prioriterat intressebevakningstjänster, eftersom efterfrågan på dem ökar i takt med att befolkningen åldras.

– Vi har särskilt fokuserat på att modernisera ärendehanteringen och serviceproduktionen, vilket har varit ett långsiktigt arbete. Ett exempel på detta är det automatiska beslutsfattandet som infördes i vissa av våra tjänster redan i fjol. Det har gjort tjänsten snabbare och minskat mängden manuellt arbete, berättar Janne Viskari.

– Det är särskilt nu oerhört viktigt att modigt prioritera ämbetsverkets verksamhet. Tyvärr innebär prioritering också att vissa tjänster försämras. Vår sakkunniga personal gör sitt bästa för att de tjänster som MDB erbjuder finländarna ska fungera även i fortsättningen, fortsätter Viskari.

Kontakter

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

https://dvv.fi/sv

Andra språk

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Tillämpningen av fördraget mellan Finland och Estland framskrider – finländare som är bosatta i Estland uppmuntras att kontrollera sina adressuppgifter26.8.2024 16:07:39 EEST | Tiedote

Finland och Estland har undertecknat ett fördrag enligt vilket adressuppgifterna för finländska medborgare som bor i och flyttar till Estland kommer att fås till Finlands befolkningsdatasystem direkt från de estniska myndigheterna. Målet är att anmälan av adressuppgifter mellan staterna inleds i slutet av 2025 när de nödvändiga tekniska lösningarna har färdigställts i båda länderna.

Suomen ja Viron välisen valtiosopimuksen soveltaminen etenee – Virossa asuvia suomalaisia kannustetaan tarkistamaan osoitetietonsa26.8.2024 16:07:39 EEST | Tiedote

Suomi ja Viro ovat allekirjoittaneet valtiosopimuksen, jonka perusteella Virossa asuvien ja sinne muuttavien Suomen kansalaisten osoitetiedot tullaan saamaan Suomen väestötietojärjestelmään suoraan Viron viranomaisilta. Tavoitteena on, että osoitetietojen ilmoittaminen valtioiden välillä alkaa vuoden 2025 lopussa, kun tarvittavat tekniset ratkaisut ovat valmistuneet kummassakin maassa.

Application of the agreement between Finland and Estonia progressing – Finns living in Estonia encouraged to check their address details26.8.2024 16:07:39 EEST | Press release

Finland and Estonia a signed an agreement under which the address data of Finnish citizens living in and moving to Estonia will be obtained in the Finnish Population Information System directly from the Estonian authorities. The aim is to start transnational address reporting by the end of 2025, once the necessary technical solutions are in place in both countries.

Myndighetsposten blir i första hand digital – Kom och hör varför, hur och när ändringen görs!20.8.2024 12:30:00 EEST | Kutsu

I Finland övergår man under de kommande åren till digital myndighetskommunikation. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas projekt Prioritera digitalt förverkligar målet i statsminister Petteri Orpos regeringsprogram, som syftar till att minska mängden papperspost som myndigheterna skickar. I och med kommande lagändringar kommer medborgare som uträttar ärenden digitalt i första hand att få myndighetspost digitalt. Genom ändringen strävar man efter årliga besparingar på över 50 miljoner euro i postningskostnader för organisationer inom den offentliga förvaltningen från och med början av 2026.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye