Päätöstilissä kirjailija Kati-Annika Ansas kohtaa kuoleman

Päätöstili on kirja kuolemisen loppuun saattamisesta. Se on yritys pohtia kuoleman jälkeistä elämää jäljelle jäävän ihmisen näkökulmasta.

Päätöstilissä kirjailija Kati-Annika Ansas kohtaa kuoleman. Hän on toiminut ensin isoäitinsä edunvalvojana, sitten kuolinpesän hoitajana. Isoäiti oli sukupuun juuret, koossa pitävä voima, ja nyt hän on poissa.

Kuoleminen on työlästä ja kallista, se uuvuttaa muutkin kuin hitaasti pois hiutuvan isoäidin. Läpi tekstin kulkevat tunteet, joita ei ole lupa tuntea. Saako näistä asioista kirjoittaa? Saako ne sanoa ääneen? Miten kohdata suru, jota haluaisi väistellä?

Kati-Annika Ansas on Kymenlaaksosta kotoisin oleva, helsinkiläistynyt kirjailija ja luovan kirjoittamisen opettaja.

teos: Päätöstili
kirjailija: Kati-Annika Ansas