Kokoomuksen Partanen: SDP pitää suomalaisia työllistäviä yrittäjiä “koijareina”

Kokoomuksen varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Karoliina Partanen ei hyväksy SDP:n kansanedustajien tänään eduskunnassa pitämiä yrittäjiä halveksivia puheenvuoroja. Partasen mukaan on täysin vastuutonta maalata yrittäjistä kuvaa “koijareina”, sillä yritysten kasvu ja menestys rakennetaan yhteistyössä työnantajien ja työntekijöiden kesken.

Karoliina Partanen. Kuvaaja: Kimmo Falck.

Kokoomuksen varapuheenjohtaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan jäsen Karoliina Partanen ei hyväksy SDP:n halveksuvia syytöksiä suomalaisista yrittäjistä.

“Suomalaiset yritykset ovat maamme selkäranka. Yrityksissä rakennetaan suomalainen kasvu, työllisyys ja hyvinvointi. SDP:n yrittäjiä halventavat lausunnot ovat osoitus SDP:ssä kytevästä yrittäjävihamielisyydestä”, Partanen aloittaa

“On täysin vastuutonta maalata yrittäjistä kuvaa “koijareina”, joiden ainoana tavoitteena on riistää voittoa työntekijöiden selkänahasta. Yritysten kasvu ja menestys rakennetaan yhdessä paikan päällä työpaikoilla. SDP:n rakentama vastakkainasettelu ei tue suomalaisen kasvun ja työelämän kehittämistä”, Partanen jatkaa.

Partasen mukaan SDP:n pelottelu sysimustista työmarkkinoista ja työntekijöiden polkemisesta ovat tahallista harhaanjohtamista.

”Paikallinen sopiminen tapahtuu myös jatkossa työehtosopimusten asettamissa rajoissa, eikä työntekijöitä koskaan velvoiteta paikalliseen sopimiseen. On myös hyvä muistaa, että yleissitovan työehtosopimuksen vastainen sopimus on jatkossakin suoraan lain nojalla mitätön. Paikallisen sopimisen laajentamisen tavoitteena on, että oman työpaikkansa tilanteen ja tarpeet parhaiten tuntevat paikalliset työnantajat ja työntekijät voivat joustavammin sopia omalle työpaikalleen parhaiten soveltuvista työehdoista”, Partanen sanoo.

Partasen mukaan paikallisen sopimisen laajentaminen on suomalaiselle työelämälle historiallisen tärkeä uudistus.

“Paikallisen sopimisen uudistus tuo kaikki yritykset vihdoin yhdenvertaiseen asemaan sopimisen mahdollisuuksissa. Lainsäädäntö on aikaisemmin rajoittanut sopimista merkittävästi niissä yrityksissä, jotka eivät kuulu työnantajaliittoon. SDP rakentaa politiikkansa vanhanaikaiselle vastakkainasettelulle. Hallitus tuo suomalaiset työmarkkinat tähän päivään”, Partanen päättää.

Kokoomuksen Sammallahti: Kenen asiaa in-house -yhtiöt ajavat?11.9.2024 09:40:35 EEST | Tiedote

Kokoomuksen espoolainen kansanedustaja Tere Sammallahti on pöyristynyt Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) kertomista tiedoista, joiden mukaan se epäilee julkisten in-house -yhtiöiden edunvalvontajärjestön Kustos ry:n ohjailleen jäsentensä vastauksia KKV:n vaikutusarviointikyselyyn. KKV kertoo epäselvyyksien välttämiseksi poistaneensa kaikki tähän kyselyyn viittaavat kohdat ja kyselyn pohjalta tehdyt johtopäätökset tutkimuksesta.