ABC-asemille uuden aikakauden pikakassoja – ravintola- ja marketostokset helposti ja nopeasti samalta kassalta

ABC Liikennemyymälät sujuvoittavat tien päällä liikkuvien taukoja testaamalla pikakassoja, jotka yhdistävät asioinnin ravintolassa ja marketissa. Toteutus on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja merkittävä askel ketjun digimatkalla.

ABC:n pikakassoilla voi maksaa kaikki ABC Liikennemyymälän ikärajattomat tuotteet kuten ABC Ravintolan annokset, Noutopöydän, kahvilatuotteet sekä marketin tuotteita. Matias Vaara

Pikakassojen testaus on alkanut kahdessa ABC Liikennemyymälässä, Hämeenlinnan Tiiriössä ja Pernajan Kuninkaantiellä. Kassoja testataan myös muutamilla muilla ABC-asemilla syksyn edetessä. Päätökset niiden laajemmasta käyttöönotosta ketjussa tehdään muutaman kuukauden testijakson jälkeen.

– Seuraamme innolla asiakkaiden kokemuksia uusista pikakassoista, jotka tekevät meillä asioinnista nykyistäkin mutkattomampaa etenkin ruuhka-aikoina. Testauksessa mukana olevilla asemilla on siirrytty myös digitaalisiin tilausnäyttöihin, jotka mahdollistavat ravintolatilauksen reaaliaikaisen seurannan, kertoo ABC-ketjun kehitysjohtaja Marko Fonsén SOK Liikennekaupan ketjuohjauksesta.

Pikakassat on kehitetty helppokäyttöisyys ja nopea asiointi edellä.

– Tarvittaessa tietenkin opastamme ja autamme asiakkaitamme niiden käytössä, ja säilytämme rinnalla perinteisen kassalla asioinnin.

Pikakassoilla voi maksaa kaikki ABC Liikennemyymälän ikärajattomat tuotteet kuten ABC Ravintolan annokset, Noutopöydän, kahvilatuotteet sekä marketin tuotteita. Kassalta saadun tilausnumeron avulla asiakas pystyy näytöltä seuraamaan tilauksensa valmistumista ja noutamaan valmiin annoksen noutopisteeltä.

Digitaalisen kaupan osuus kasvaa vuosi vuodelta

ABC on panostanut digitaalisuuteen vahvasti lähihistoriassa. Mobiilitankkaus kehitettiin ensimmäisenä maailmassa vajaa kymmenen vuotta sitten. Nyt testissä olevat pikakassat ja reaaliaikaiset tilausnäytöt ovat yksi osa ketjun digikehityspolkua.

– Digitaalinen kauppa on meillä vahvassa kasvussa. Esimerkiksi ABC-mobiilissa vuosimyynti liikkuu jo sadoissa miljoonissa euroissa. Sovelluksella on lähes 700 000 käyttäjää, kertoo ABC-ketjun digitaalisesta liiketoiminnasta ja kehityksestä vastaava johtaja Jussi Säilä SOK Liikennekaupan ketjuohjauksesta.

ABC-mobiilin palveluihin kuuluvat suositun mobiilitankkauksen lisäksi muun muassa ennakkoon maksettavat ruokatilaukset, sähköauton lataus sekä autopesu.

– Kaiken keskiössä on mahdollisimman kitkaton asiakaskokemus jokaiselle ABC-asemalla pysähtyvälle. Asioipa digitaalisesti tai kasvotusten, me haluamme tarjota vaihtoehdot koko kansalle.

Lisätietoja medialle:

Marko Fonsén, ABC-ketjun kehitysjohtaja, marko.fonsen@sok.fi, p. 010 7680814

Jussi Säilä, ABC-ketjun digitaalisesta liiketoiminnasta ja kehityksestä vastaava johtaja, jussi.saila@sok.fi, p. 010 7681201

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

Matias Vaara
Matias Vaara

Tekstiilijätteestä vaatteeksi – vastuullisempien tekstiilimateriaalien osuus kasvaa marketmuodissa26.9.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän omissa merkeissä ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetään kasvavassa määrin vastuullisempia raaka-aineita kuten vastuullisesti tuotettua puuvillaa ja ympäristöystävällisempiä kierrätyskuituja. Tänä syksynä Prisman uutuusmallistoissa nähdään runsas valikoima tuotteita, joissa on käytetty Cyclo-kierrätyskuitua. Toisin kuin monen muun materiaalin tuotannossa, Cyclo-kuidun valmistuksessa ei käytetä laisinkaan vettä tai kemikaaleja.

Hevihävikistä hyvikkiä – S-marketteihin vuosi sitten laajentunut toimintatapa tuloksekas23.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

Aiemmin useassa alueosuuskaupassa käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia edullisesti laajeni vuosi sitten kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Kokemukset ovat olleet positiivisia: toimintatavan laajennettua S-marketeissa on myyty jo reilusti yli 500 000 kiloa enemmän hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia. Valtakunnallisella Hävikkiviikolla keskitytään muun muassa lisäämään kasvisten syöntiä.

Uuteen kotimaiseen innovaatioon pohjautuva, arjessa helppo kalatuote ui S-ryhmän kauppoihin3.9.2024 11:00:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) kylmähyllyille on ilmestynyt uusi kalatalouden sivuvirtoja hyödyntävä kalatuote. Kotimaista Nyhtökirjolohi on valmistettu Suomessa kasvatetusta kirjolohesta ja siinä hyödynnetään kaikki kirjolohen fileoinnissa syntyvät ruokaisat ja ravintorikkaat kylkipalat, jotka tyypillisesti jäävät kalasta hyödyntämättä. Nyhtökirjolohen valmistukseen käytetty teknologia on maailmassa ainoa laatuaan.

Bonus juhlii kolmekymppisiään – asiakasomistajille on maksettu jo yli kahdeksan miljardia euroa27.8.2024 09:02:27 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajille on maksettu kolmen vuosikymmenen aikana yhteensä yli 8 miljardia euroa Bonusta ja muita rahana maksettavia etuja. Bonusten määrän moninkertaistuminen kertoo asiakasomistajuuden suosion kasvusta: Bonusta maksetaan nyt joka kuukausi enemmän kuin alkuvaiheessa koko vuoden aikana. Myös asiakastyytyväisyys NPS-tutkimuksessa on noussut ennätyskorkeaksi. Uudistuksia toimivaan konseptiin tehdään harkitusti ja aikaa seuraten.