Den grundläggande utbildningen i Helsingfors fick beröm i en kundenkät – vårdnadshavarna är fortfarande mycket nöjda med skolorna och undervisningen
I en kundenkät om den grundläggande utbildningen framgår att eleverna och deras vårdnadshavare är nöjda med skolan och undervisningen. Eftermiddagsverksamheten för de yngsta skoleleverna fick särskilt positiv respons. Enkäten gjordes i Helsingfors stads svensk- och finskspråkiga skolor samt specialskolor i februari–mars 2024.
Resultaten i kundenkäten, som görs vartannat år, är fortfarande mycket goda
Den grundläggande utbildningen i Helsingfors utvärderas av elever i årskurs ett, fem och åtta samt deras vårdnadshavare. Nästan 8 000 elever och 4 000 vårdnadshavare besvarade enkäten.
”Vi tackar alla elever och deras vårdnadshavare för att ha besvarat enkäten”, kommenterar direktören för den finskspråkiga grundläggande utbildningen Outi Salo och vikarierande chef för den svenskspråkiga grundläggande utbildningen Agneta Eklund.
Som helhet var de vårdnadshavare som besvarade enkäten mycket nöjda med skolan och undervisningen, och nöjdheten var på samma nivå som i den förra mätningen för två år sedan. Eleverna var något mindre nöjda än i den senaste mätningen. Vårdnadshavarnas helhetsbetyg var 6,0 och elevernas 5,5 på skalan 1–7.
Den största skillnaden i de sammanlagda resultaten finns i de bedömningar som gjorts av flickor i årskurs 1 och 8 (6,07–4,61). Förstaklassare var de som mest höll med om påståendena med en andel på 81 procent, medan andelen bland åttondeklassare var 59 procent. Bland vårdnadshavarna kunde man se samma sak. Förstaklassarnas vårdnadshavare höll mest med om påståendena (5,96), medan åttondeklassarnas vårdnadshavare höll med minst (5,66).
Vårdnadshavarnas bedömningar av elevernas välbefinnande, lärmiljön samt samarbetet mellan hemmet och skolan förändrades inte
Vårdnadshavarnas nöjdhet med förstaklassarnas skolstart var på nivån 6,1, nästan densamma som den förra mätningens 6,2, på skalan 1–7. Föräldrarnas skolvitsord för eftermiddagsverksamhetens kvalitet och nöjdheten med den var fortfarande på nivån 8,5.
Vårdnadshavarna utvärderade samarbetet mellan hemmet och skolan exempelvis genom att berätta om skolan aktivt informerar om sin verksamhet eller om det är lätt att kontakta läraren i ärenden som rör barnen. Frågorna om välbefinnande gällde till exempel om barnen bemöts med respekt i skolan, om de får stöd för vänskapsrelationer och om man ingriper i mobbning.
”Vårdnadshavarnas goda betyg för välbefinnandet, lärmiljön samt samarbetet mellan hemmet och skolan visar att man i skolorna har arbetat för elevernas lärande och välbefinnande med gott resultat. För detta ska vi särskilt tacka lärarna”, som varje dag utför ett utmärkt arbete med eleverna", betonar Salo.
I elevernas svar fick eftermiddagsverksamheten det bästa betyget, och även kompisarnas viktiga roll lyftes fram i svaren
Det totala resultatet i elevenkäten var 5,4 på skalan 1–7. Elevernas betyg för sina egna möjligheter att delta var 4,7, studierna och stödet för dem fick 5,4, välbefinnandet 5,7, lokalerna och skolmiljön 5,5 och nöjdheten som helhet 5,5. Eftermiddagsverksamheten fick det bästa resultatet bland de sex delområdena, 6,0.
Betygen för deltagandet, studierna och stödet för dem, lokalerna och skolmiljön samt nöjdheten som helhet sjönk något jämfört med den förra enkäten. När det gällde eftermiddagsverksamheten låg betygen på samma nivå som i den förra enkäten.
De enskilda frågor som anges nedan fick de bästa resultaten
• jag har kompisar i skolan (6,53)
• jag har kompisar i eftermiddagsverksamheten (6,32)
• jag får hjälp i skolan om jag har svårt att lära mig (6,03)
• jag får hjälp med mina läxor om det behövs (6,02)
Följande frågor fick de lägsta resultaten
• det finns klubbar i skolan som intresserar mig (4,01)
• jag kan ibland välja själv hur jag jobbar under lektionen (4,30)
• bedömningen hjälper mig att lära mig (4,70)
• det känns oftast roligt att gå till skolan (4,92)
Fler än 8 000 fritt formulerade svar
Eleverna utvärderade studierna och stödet för dem genom att reflektera över om de får hjälp i skolan om det är svårt att lära sig, eller om de får beröm och uppmuntran i skolan. Frågorna om välbefinnande kartlade kompisrelationer, ingripandet i mobbning samt om det finns vuxna i skolan som eleverna kan prata med.
När det gällde lokalerna och skolmiljön svarade eleverna exempelvis på frågor om hur trygga de känner sig samt om klassen också studerar utanför skolbyggnaden.
Eleverna svarade också på frågorna ”vad är speciellt bra i din skola” och ”vad skulle kunna göras ännu bättre i din skola”. Den förstnämnda frågan gav 4 059 fritt formulerade svar och den senare 3 932. Eleverna i alla åldersklasser tyckte att kompisarna är speciellt bra. Eleverna i årskurs ett önskade oftast mer lek och motion under skoldagen, medan de äldre eleverna ville ha vänskap och färre konflikter.
De flesta av vårdnadshavarna och eleverna besvarade enkäten på finska
Svar från vårdnadshavarna kom in på sex olika språk. Enkäten för vårdnadshavare besvarades överlägset mest på finska (3 526), men även på engelska (168), svenska (185), ryska (48), arabiska (16) och estniska (10). Förstaklassarnas vårdnadshavare var aktivast med att svara.
Majoriteten av eleverna besvarade enkäten på finska. 568 svarade på svenska och 267 på engelska.
Förstaklassarna fick ta hjälp av smilisar, och förutom frågorna om skolan fick de också svara på frågor om eftermiddagsverksamheten. Enkäten för elever i årskurs 5 och 8 innehöll totalt 25 påståenden, två öppna frågor och en responsfråga.
Skolorna går igenom sina egna resultat under ledning av rektorn och informerar också vårdnadshavarna om dem
Kundenkäten är ett viktigt verktyg för att utveckla den grundläggande utbildningen i Helsingfors. Resultaten gås igenom hösten 2024 med eleverna i skolorna och med föräldrarna under föräldramöten. Svarsprocenten i kundenkäten steg till 26 procent bland vårdnadshavarna och sjönk till 52 procent bland eleverna, då svarsprocenterna år 2022 var 25 och 57.
”Med hjälp av kundnöjdhetsenkäten följer vi upp skolornas verksamhet och får viktig utvecklingsrespons såväl på stadens nivå som specifikt för varje skola. Enkätresultaten ger värdefull information till skolgemenskapen när den utvecklar sin verksamhet tillsammans med eleverna och vårdnadshavarna. I synnerhet elevernas fritt formulerade svar innehöll beröm och utvecklingsförslag som man gärna kan gå igenom gemensamt i skolan”, berättar Eklund.
Tilläggsuppgifter:
- Tuulia Tikkanen, specialplanerare, tfn 09 310 26940, tuulia.tikkanen@hel.fi
- Jukka Orava, utvärderingsexpert, tfn 09 310 78018, jukka.orava@hel.fi
- Kontaktperson: Samuli Kuki, kommunikationsexpert, tfn 09 310 87701, samuli.kuki@hel.fi
Sektorn för fostran och utbildning ansvarar för småbarnspedagogiken, förskoleundervisningen, den grundläggande utbildningen, gymnasieutbildningen, den finska yrkesutbildningen och den fria bildningen i Helsingfors. Till sektorn hör dessutom förvaltningsenheter.
Följ Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Päätöstiedote kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksesta 17.12.202417.12.2024 19:22:55 EET | Tiedote
Lautakunnan tiistaina 17. joulukuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Kokouksen esityslista on saatavilla toimialan verkkosivuilta.
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 17.12.202413.12.2024 11:35:43 EET | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 17. joulukuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Esityslistalla on muun muassa toimialan tulosbudjetti vuodelle 2025 sekä vastaus nuorten aloitteisiin koulubussilipun kehittämisestä. Tilahankkeista esityslistalla on seuraavat tilat: päätös Ruoholahdessa sijaitsevan päiväkoti Troolarin toiminnan lakkauttamisesta lausunto Kruununhakaan osoitteeseen Siltavuorenpenger 10 sijoittuvien Helsingin kuvataidelukion ja Kallion lukion lisätilojen hankesuunnitelmasta lausunto Malminkartanoon osoitteessa Pihkatie 11 sijaitsevan Pihkapuiston ala-asteen koulun ja päiväkoti Kaunokin perusparannuksen ja laajennuksen hankesuunnitelmasta Lautakunnan kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.
Beslutsmeddelande: Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning sammanträdde i kväll 10.12.202410.12.2024 18:27:29 EET | Pressmeddelande
Protokollet finns på sektorns webbplats. Beslutet i ärende nummer fem fattades i enlighet med motförslagen.
I Helsingfors övar skolelever på framtidskompetenser tillsammans med rävkompisarna9.12.2024 14:39:49 EET | Pressmeddelande
I Helsingfors lär sig ettorna och tvåorna hur vi skapar en hållbar framtid med hjälp av rävar, som de lärt känna redan i dagis. Att reflektera över hållbarhet gör det möjligt för barnen att växa upp till aktiva medborgare som har färdigheter att tillsammans arbeta för en bättre framtid.
Helsingissä pienet oppijat harjoittelevat kestävän tulevaisuuden taitoja kettukaverien kanssa9.12.2024 14:39:00 EET | Tiedote
Helsingissä eka- ja tokaluokkalaiset tutustuvat kestävän tulevaisuuden rakentamiseen päiväkodista tuttujen kettuhahmojen avulla. Kestävien toimintatapojen harjoittelu mahdollistaa kasvun aktiivisiksi kansalaisiksi, joilla on valmiudet pyrkiä yhdessä kohti hyvää tulevaisuutta.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum