UFF

UFF:n kysely kertoo suomalaisten kasvavasta ympäristöhuolesta ja kulutustottumusten muutoksesta

Kolme neljästä suomalaisesta on vähentänyt uusien vaatteiden ostamista viimeisen viiden vuoden aikana, kertoo UFF:n tekemä kysely. Useimmiten taustalta löytyy huoli ilmastosta ja ympäristöstä. Vaatelahjoittamisen suosio on edelleen korkealla vertaiskaupan kasvusta huolimatta.

Kuvassa näkyy UFF:n myymälä, jossa myydään käytettyjä vaatteita.
Vastaajista 77 % kertoi ostaneensa uusia vaatteita aikaisempaa vähemmän. Moni on uuden ostamisen sijaan hankkinut vaatekaappiin täydennystä käytetyillä vaatteilla. U-landshjälp från Folk till Folk i Finland sr (UFF)

UFF:n kysely paljasti merkittäviä muutoksia suomalaisten kulutustottumuksissa viime vuosina. Vastaajista 77 % kertoi ostaneensa uusia vaatteita aikaisempaa vähemmän viimeisen viiden vuoden aikana.

Kulutusta vähentäneistä 79 % kertoi yhdeksi tärkeimmistä syistä sen, että on ostanut käytettyjä vaatteita uusien sijaan. 60 %:lle yksi tärkeimmistä syistä oli tietoinen kuluttamisen vähentäminen eettisistä syistä. Lähes puolet (46 %) vastaajista mainitsi ilmasto- ja ympäristöhuolien vaikuttaneen heidän kulutustottumuksiinsa. Joka kolmas kertoi ostaneensa enemmän laadukkaita ja pitkäikäisiä tuotteita, mikä oli vähentänyt ostosten määrää. Kolmannes vastaajista ilmoitti syyksi oman taloudellisen tilanteensa huonontumisen.

Tiedot selviävät UFF:n kesällä tekemästä kanta-asiakkaille ja suurelle yleisölle suunnatusta kyselystä, joka kartoitti suhtautumista vaatelahjoittamiseen sekä kulutustottumuksien muutosta vaatteiden ostamisen osalta. Verkkokyselyyn vastasi yhteensä 3093 henkilöä.

- Ympäristön ja talouden kannalta on aina paras vaihtoehto, että vaate käytetään uudelleen sellaisenaan. Näin säästyy luonnonvaroja ja materiaaleja, kun tilalle ei tarvitse valmistaa uutta vaatetta. On arvioitu, että tuplaamalla vaatteiden keskimääräisen käyttöiän voisimme vähentää luonnonvarojen kulutusta yli 40 prosentilla, kertoo UFF:n viestintäpäällikkö Riitta Nissi.

Lahjoitusvaatteilla halutaan erityisesti pienentää ympäristökuormaa

Kyselyyn vastaajista 89 % lahjoittaa vaatteitaan hyväntekeväisyyteen. Vaatelahjoittamisen hyödyistä tärkeimmiksi koettiin uudelleenkäytön vähentämä ympäristökuormitus (88 % vastaajista) sekä jätteen määrän vähentäminen (78 %). Hyväntekeväisyyteen osallistuminen oli tärkeää 60 %:lle lahjoittajista.

Vastaajista vain 11 % ei tehnyt vaatelahjoituksia hyväntekeväisyyteen. Tärkeimpiä syitä tälle olivat vaatteiden myynti itse (47 %) ja omalle lähipiirille lahjoittaminen (44 %). Yksi merkittävä tekijä oli se, että itse käyttää vaatteet niin loppuun, ettei niistä jäänyt lahjoitettavaa (44 %). 18 % koki oman taloudellisen tilanteensa estävän lahjoittamisen.

Enemmistöllä lajittelu hyvin hallussa – vielä voimme petrata

Käytöstä poistuva vaate tulisi lajitella ja ohjata sen mukaisesti oikeaan paikkaan: ensisijaisesti uudelleenkäyttöön sellaisenaan, toissijaisesti uudelleenkäyttöön materiaalina ja vasta sen jälkeen jätteeksi.

Käytöstä poistuvan vaatteen osasi lajitella käyttötarkoituksen mukaisesti 68 % vastaajista. Lähes kolmannes (28 %) koki lajittelussa ajoittaista epävarmuutta. 4 % kuuli lajittelukriteereistä kyselyn myötä ensimmäistä kertaa. Ainoastaan 12 vastaajaa yli kolmestatuhannesta valitsi vastaukseksi ’aihe ei kiinnosta ollenkaan’.

- Vaatteet tulisi aina ensin lajitella uudelleenkäyttöä ajatellen ja vasta sen jälkeen muihin tarkoituksiin, kuten raaka-aineeksi. Vaatteiden hyödyntäminen materiaalina uusiksi tekstiilikuiduiksi tai raaka-aineeksi muihin tuotteisiin on sekin hyvä asia, mutta sen pitäisi kuitenkin olla vasta toissijainen vaihtoehto, Riitta Nissi sanoo.

Edelleen poistotekstiilikeräykseen ja sekajätteeksi päätyy turhaan isoja määriä käyttökelpoisia tekstiilejä. UFF lajittelee vaatteet aina käsityönä uudelleen käytön näkökulmasta ja keräyslaatikoihin voikin laittaa vaatteita, joiden osoitteesta ei ole itse varma. UFF hoitaa lajittelun ja ohjaamisen uudelleenkäyttöön.

Kuvassa näkyy UFF:n myymälä, jossa myydään käytettyjä vaatteita.
U-landshjälp från Folk till Folk i Finland sr (UFF)
Nainen tuo käytettyjä vaatteita muovipussissa UFF:n vaatekeräyslaatikkoon.
UFF:n vaatekeräyspalvelu toimii lähes koko Suomessa.
U-landshjälp från Folk till Folk i Finland sr (UFF)

Linkit

UFF:n vaatekeräyspalvelu tarjoaa suomalaisille mahdollisuuden osallistua arkipäivän ilmastotyöhön lahjoittamalla tarpeettomiksi jääneet vaatteet, jalkineet ja kodintekstiilit vastuullisesti uudelleen käytettäväksi. Vuonna 2023 suomalaiset lahjoittivat kaikkiaan lähes 12 miljoonaa kiloa vaatteita UFF:n vaatekeräykseen. Vaatelahjoituksista saaduilla tuotoilla UFF auttaa ihmisiä ja edistää elinikäistä oppimista maailman köyhimpiin kuuluvissa yhteisöissä. UFF tuki kehitysyhteistyöhankkeita kaikkiaan 2,9 miljoonalla eurolla vuonna 2023. Vaatemyynnin tuotoilla katetaan myös vaatekeräyksen eli ilmastotyön kulut eikä säätiön toimintaa tueta verovaroin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta UFF

Suomalaiset lahjoittivat UFF:n vaatekeräykseen käytettyjä vaatteita vuonna 2023 noin 12 miljoonaa kiloa, mikä oli keskimäärin 2,2 kiloa asukasta kohden. Isojen kaupunkien vertailussa innokkaimmat vaatelahjoittajat löytyivät Jyväskylästä ja eniten vaatekiloja kertyi Helsingissä. Ahkerimmin kerätyslaatikoita täytettiin pienemmillä paikkakunnilla Itä-Suomessa. UFF:n keräämillä varoilla tuotetaan vaatteiden keräyspalvelu kautta Suomen ja tuetaan kehitysyhteistyöhankkeita muun muassa Angolassa, Intiassa ja Mosambikissa. UFF:n tuki kehitysyhteistyölle vuonna 2023 ylsi yli kolmen miljoonan euron.

Suomessa on parantamisen varaa käyttökelpoisten vaatteiden päätymisessä uudelleen käyttöön - Jopa viidesosa vaatteista heitetään roskikseen2.8.2023 09:16:19 EEST | Tiedote

Joka viides käytöstä poistettu vaate heitetään sekajätteeseen poltettavaksi. Vajaa kolmannes (29 %) käytöstä poistetuista vaatteista lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen. Liki kaikki suomalaiset (96 %) olivat kiinnostuneita siitä, mitä käytöstä poistetuille vaatteille tapahtuu. Kuitenkin vain 54 prosenttia tiesi, miten käytöstä poistettujen vaatteiden elinkaari lahjoituksen jälkeen jatkui - hyvin harvalle (4 %) tällä asialla ei ole merkitystä. Suurin osa, 70 prosenttia, on samaa mieltä siitä, että kaikki käytetyt vaatteet on paras lahjoittaa vaatekeräykseen, jossa ne lajitellaan ensisijaisesti sellaisenaan uudelleen käytettäviksi. Tekstiilin käyttö raaka-aineeksi uusien tuotteiden valmistamiseen on vasta toissijaista. Hieman yli puolet (52%) suomalaisista ei tiennyt, että tekstiilijätteiden keräys tuli Suomessa pakolliseksi tämän vuoden alussa - mitä nuorempi henkilö, sitä heikompi tietämys oli. Globaalia markkinaa vaatteiden uudelleen käytön varmistamiseksi kannatti 55 prosenttia suomalai

Suomalaiset lahjoittivat UFF:n vaatekeräykseen viime vuonna yli 12 miljoonaa kiloa vaatteita2.2.2023 09:56:30 EET | Tiedote

Suomalaiset lahjoittivat UFF:n vaatekeräykseen käytettyjä vaatteita vuonna 2022 noin 12,3 miljoonaa kiloa, mikä oli keskimäärin 2,3 kiloa asukasta kohden. Suomen suurimpien kaupunkien ahkerimmat vaatelahjoittajat löytyivät Jyväskylästä, jossa keräyslaatikoihin tuotiin 2,7 kiloa vaatteita asukasta kohti. UFF:n keräämillä varoilla tuetaan kehitysyhteistyöhankkeita muun muassa Angolassa, Intiassa ja Mosambikissa. UFF:n tuki kehitysyhteistyölle vuonna 2022 oli noin 2,1 miljoonaa euroa.