SuPerin Inberg: Teknologiaa ei saa sisällyttää vanhustenhoidon henkilöstömitoitukseen

SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg kritisoi hallituksen esitystä laskea teknologia mukaan vanhusten ympärivuorokautisen hoidon henkilöstömitoitukseen. Esitys ei tue hallituksen tavoitteita nostaa alan veto- ja pitovoimaa. Valmistelu tapahtuu liian kiireisellä aikataululla, ja muutoksen on tarkoitus tulla voimaan jo 1.7.2025. Inberg muistuttaa, että kaikki säästöt vanhustenhoidosta syventävät alan kriisiä. – Eurot jyräävät nyt julmasti ihmisen hallituksen päätöksissä. Lainsäädäntövalmisteluun ei käytetä riittävästi aikaa.

Mikäli henkilöstömitoitusta lasketaan vuoden 2025 alusta 0,65:stä 0,6:een, tulee jo sillä olemaan negatiivisia vaikutuksia hoitotyöntekijöiden fyysiseen ja psykososiaaliseen kuormitukseen, työ- ja asiakasturvallisuuteen sekä hoidon laatuun. - Jos olemassa olevat teknologiset ratkaisut vähentävät henkilöstön määrää 1.7.2025 alkaen entisestään, ovat vaikutukset katastrofaaliset, Inberg kertoo. - SuPer suhtautuu myönteisesti teknologian käyttöön vanhustenhoidossa, mutta se ei saa vaikuttaa henkilöstön vähimmäismitoitukseen.

Tutkimusten mukaan sote-henkilöstö voi jo nyt kaikista heikoimmin perusterveydenhuollon vuodeosastoilla, vanhusten ympärivuorokautisessa hoidossa ja kotihoidossa, kun tarkastellaan henkilöstön määrää, kuormittumista ja halukkuutta hakeutua muille aloille.

SuPer on huolissaan muutoksen tiukasta kokonaisaikataulusta sekä annetusta aikataulusta vaikuttavuusarvioinnin toteuttamiseksi. Tarvitaan näyttöön perustuvaa tietoa teknologisista ratkaisuista, jotka vaikuttavat henkilöstön kuormittavuutta vähentävästi. Tällä hetkellä sellaista tietoa ei ole olemassa. - Ilman vaikuttavuusarviointia tätä ei voida toteuttaa, Inberg sanoo.

Tutkimustietoa on kerättävä niistä paikoista, joissa teknologisia ratkaisuja jo käytetään, esim. miten se on vaikuttanut pitkällä aikavälillä. Havainnollistavan tutkimustiedon lisäksi pelkkä teknologiayrityksen tai työnantajan raportointi ei riitä; tarvitaan myös hoitotyöntekijöiden, asiakkaiden ja omaisten palautteita. Lisäksi on käynnistettävä kokeilupilotit työpaikoilla uusien teknologioiden käyttöönoton arvioimiseksi ja kehittämiseksi. - Arvioinnin on siis tapahduttava työpaikoilla, Inberg kertoo.

Lisätietoja: SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg, p. 040 705 9115

SuPer on Suomen suurin toisen asteen koulutettujen sote-ammattilaisten ja varhaiskasvatuksen hoitajien ammattiliitto.

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer ry

SuPer asiakas- ja potilasturvallisuuspäivänä 17.9.: Koulutettu ammattilainen on asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaja17.9.2024 05:00:00 EEST | Tiedote

Tänä vuonna asiakas- ja potilasturvallisuuspäivän teemana on diagnostiikan turvallisuus, joka kiinnittää huomion oikean diagnoosin merkitykseen turvallisuuden takaajana. - Moniammatillinen yhteistyö ja lähihoitajan osaamisen täysimääräinen hyödyntäminen varmistavat turvallista palvelua ja hoitoa sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa, toteaa SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg.

SuPerin Inberg: Nimikesuojatut lähihoitajat tulee lisätä laillistettuihin terveydenhuollon ammattinimikkeisiin4.9.2024 14:54:08 EEST | Tiedote

Lähihoitajat ovat nimikesuojattuja ammattihenkilöitä ja ammatissa toimiminen perustuu selkeästi määriteltävään sekä viranomaisten hyväksymään tutkintoon johtavaan koulutukseen. Nimikesuojattuina ammattihenkilönä lähihoitajat ovat kuitenkin eriarvoisessa asemassa laillistettuihin ammattihenkilöihin nähden valvonnan ja työntekijöiden oikeusturvan kannalta. – Epäkohta tulisi korjata ammattilainsäädännön uudistuksen yhteydessä, SuPerin puheenjohtaja Päivi Inberg kertoo. Inberg puhui STM:n sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölainsäädännön kokonaisuudistusta koskevassa seminaarissa 4. syyskuuta

SuPerin Inberg: Budjettiriihessä syvennettiin sote-alan työvoimapulaa4.9.2024 10:28:34 EEST | Tiedote