The Shortcut

The Shortcutin Spark-ohjelman avajaisissa poliitikot yksimielisiä – Lisää ulkomaalaistaustaisia yrittäjiä Suomeen

Helsingissä järjestettiin Startup-säätiön alaisen The Shortcut -järjestön uuden Spark -ohjelman avaustilaisuus. Kyseessä on non-profit -periaatteella toimiva järjestö, jonka tehtävä on tukea ulkomailta Suomeen muuttaneiden startup-yritystoiminnan käynnistämistä Suomessa. Spark-ohjelma on sen yhdessä mm. Googlen ja muiden yhteistyökumppaneiden kanssa toteuttama erityisesti naisiin ja ei-binäärisiin henkilöihin keskittyvä valmennusohjelma, jonka uusi kausi avattiin seminaarilla.

Seminaarissa keskusteltiin laajalti ajankohtaisesta tilanteesta, yrittäjyyden edellytyksistä ja esteistä ja pohdittiin vastauksia Suomen talouden haasteisiin. Paneelikeskustelussa olivat päättäjistä mukana Kokoomuksen yrittäjätaustainen kansanedustaja ja Eduskunnan naisverkoston puheenjohtaja Noora Fagerström sekä vihreiden kansanedustaja Inka Hopsu, jotka keskustelivat aiheista Spark -ohjelman alumniyrittäjien sekä The Shortcutin edustaja Vivian Maarin kanssa.

Sekä Fagerström että Hopsu korostivat paitsi yrittäjyyden merkitystä koko Suomen taloudelle, myös Sparkin kaltaisten ohjelmien tärkeyttä integraation kannalta.

Viimeaikaiset uutiset Suomen vetovoiman heikkenemisestä ulkomaisten osaajien kannalta ovat hälyttäviä. On jokaisen suomalaisen vastuulla pyrkiä vaikuttamaan myönteisesti maakuvaamme ja julkisen sektorin toimittava sen eteen, että Suomesta tehdään entistäkin houkuttelevampi paikka perustaa yritys, toteaa Noora Fagerström (kok.).

Merkitystä on paitsi kovilla tekijöillä kuten yritysten kohtaamilla hallinnollisilla menettelyillä tai osaajien saatavuudella, mutta myös asenteilla ja ilmapiirillä, totesi puolestaan Inka Hopsu (vihr.). Tässä jokaisella on mahdollisuus vaikuttaa.

Paneelissa pidettiin yleisesti ottaen hyvinä tavoitteita yritystoiminnan helpottamisesta, mutta kannettiin huolta erityisesti kiristyvän maahanmuuttopolitiikan vaikutuksista ulkomaalaisten yrittäjien ja työntekijöiden mahdollisuuksiin integroitua. On aito riski, että pyrkiessä rajaamaan yhdenkaltaista maahanmuuttoa, tullaan samalla antaneeksi pakkeja myös sellaisille henkilöille, jotka voisivat merkittävällä tavalla edesauttaa taloudellista kasvua ja tarjota työpaikkoja sekä verotuloja Suomelle.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta The Shortcut