Miina Supisen Kultainen peura on täynnä mystiikkaa, rakkautta, huumoria ja menneisyyden lumoa

Säkenöivän tarinankertojan romaani herättää eloon itäisen tarustomme ja sekoittaa totta, unta ja suurta seikkailua.

Miina Supinen: Kultainen peura

Hienostuneessa viipurilaiskodissa kasvanut Tilda aloittaa opettajaseminaarin Sortavalassa 1880-luvulla. Nuhteettomien opettajattarien on määrä suitsia kuriton kansa suomalaisuuden aatteeseen.

Seminaariin saapuu myös karjalaistyttö Jelena, joka on varttunut Kiril-setänsä holhokkina. Tyttöjen välille leimahtaa kiihkeä ystävyys, vaikka toiset opiskelijat yrittävät varoittaa Tildaa. Jelenan sedän, suurliikemiehen, väitetään tuntevan pimeyden voimia.

Kultainen peura on hurmeinen ja hauska, villi ja kaunis kuin kansanballadi.

Miina Supinen on on ylistetty kirjailija, toimittaja ja kirjoittamisen opettaja. Hän tekee kirjoja lapsille ja aikuisille. Läpimurtoromaani Liha tottelee kuria (WSOY 2007) määritteli uudelleen huumorin suomalaisessa kirjallisuudessa. Supisen sukujuuret ulottuvat Mantsin saarelle Karjalaan.

Kultainen peura julkaistaan 18.9.2024.

Teos julkaistaan kaikissa formaateissa. Äänikirjan lukee Krista Kosonen.

Arvostelukappaleet: arvotelukappale@otava.fi