Den parlamentariska Yle-arbetsgruppen publicerade sitt betänkande, Merja Ylä-Anttila: Vi står inför svåra beslut

“Yle är också i fortsättningen en pålitlig leverantör av information och ett hem för ett mångsidigt kulturutbud som bygger en gemenskap”, försäkrar verkställande direktör Merja Ylä-Anttila.

Yles flaggor, radiotornet syns i bakgrunden.
Petteri Bülow / Yle

Den parlamentariska Yle-arbetsgruppen publicerade sitt betänkande 12.9.2024. Enligt betänkandet kommer ingen lagstadgad indexjustering att göras åren 2025 till 2027, vilket innebär en nedskärning i finansieringen med cirka 47 miljoner euro. Dessutom höjs den mervärdesskatt som Yle betalar på sitt tilldelade anslag från 10 till 14 procent från och med 1.1.2026. Ändringen innebär att Yles finansiering på årsnivå minskar med cirka 19 miljoner.

“Det är självklart att nedskärningar i den här storleksklassen innebär förändringar för Yle och det utbud som finländarna är vana vid. Vi står troligtvis inför svåra beslut”, säger Yles verkställande direktör Merja Ylä-Anttila.

Arbetsgruppen föreslår att Yle öppnar upp sin verksamhet och ekonomi så mycket som möjligt och vill även att Yle ökar inköpen av inhemska produktioner, produktionstjänster, visnings- och användningsrättigheter med 15-20 procent fram till år 2030.

“Trots behovet av inbesparingar fortsätter vi satsa på Yles digitala tjänster, så att vi kan betjäna finländarna där och på det sätt de använder medier. Vi ser till att Yle också i fortsättningen är en pålitlig leverantör av information och ett hem för ett mångsidigt kulturutbud som bygger en gemenskap för folket. Så här säkerställer vi också vårt beredskapsuppdrag”, säger Ylä-Anttila.

Åtgärderna inleds under 2024

Arbetsgruppen betonar i sitt betänkande att Yles oberoende tryggas i enlighet med den nya europeiska mediefrihetsakten.

“Oberoende är grunden för hela Yles verksamhet. Yles roll i fråga om försörjningsberedskap och ett brett public service-uppdrag ses också som nödvändiga i betänkandet. Yles uppdrag inom försörjningsberedskap och som en förstärkare av demokrati, kultur och gemenskap förutsätter att alla känner att Yle finns till för dem och att alla kan hitta innehåll som är meningsfullt", säger Ylä-Anttila.

“Yle har alltid haft ett särskilt uppdrag att betjäna alla finländare och vi väljer inte våra publiker. Oavsett nedskärningarna fortsätter vi att se till att alla får sin röst hörd, undersöker vilka vi möjligtvis inte når och ser till att journalistiken och kulturen är närvarande även på de små orterna”, säger Yles styrelseordförande Matti Apunen.

Den nu gjorda lösningen sträcker sig fram till år 2030.

“Det är värdefullt med ett beslut som sträcker sig över valperioden. Det skapar förutsägbarhet och stabilitet i en föränderlig medievärld. Långsiktigt parlamentariskt beslutsfattande är också grunden för Yles oberoende, trovärdighet och jämlikhet”, säger Merja Ylä-Anttila.

Yle går nu igenom betänkandet i lugn och ro och drar slutsatser på basis av det. Åtgärderna, som bottnar i de planer som slutsatserna kan föranleda, inleds under 2024. Statsrådet tillsatte i oktober 2023 en parlamentarisk arbetsgrupp för att utvärdera Yles public service-uppdrag och finansiering. Arbetsgruppen inledde sitt arbete den 12.10.2023.

Pressmeddelandet på Yles webbplats

Kontakter

Yle är finländarnas eget public service-bolag, grundat år 1926. Vår unika uppgift är att förmedla tillförlitlig information, upplysa och underhålla, stärka demokratin och kulturen samt främja yttrandefrihet, jämlikhet och sammanhållning. Vi betjänar finländarna på tv, radio och webben varje dag, dygnet runt.

Om du inte längre vill få pressmeddelanden från Yles kommunikation, skicka ett meddelande till yleisradio@yle.fi. Här är Yles dataskyddsbeskrivning för pressmeddelanden från Yles kommunikation.

Andra språk

Följ Yleisradio Oy