Rakennustieto OyRakennustieto Oy

Rakentamisen laajojen tuoteskaalojen EPD-selosteet kustannustehokkaasti Rakennustiedon Komponentti-EPD:llä

Tarve tarkalle tuotekohtaiselle päästötiedolle on kasvanut nopeasti. Tuotevalmistajilla, joilla on laajoja tuoteskaaloja eri tuotevariaatioilla, EPD-selosteiden tuottaminen vie aikaa ja taloudellisia resursseja. Rakennustieto on yhdessä Granlund Oy:n kanssa kehittänyt EPD-selosteiden laadintaan ratkaisun, jossa EPD-selosteen tiedot luodaan kerralla tuotteessa samanlaisena toistuville komponenteille. Tämä helpottaa tarkkojen EPD-selosteiden laatimista yrityksille, joilla laaja tuoteskaala syntyy tuotteissa käytettävistä toistettavista komponenteista.

Tuotekohtaista päästötietoa tarvitaan rakennushankkeiden päästöohjaukseen, hankintoihin ja organisaatioiden päästöjen ohjaukseen. Tuotteiden ympäristöselosteiden eli EPD-selosteiden laatiminen on vaativa ja asiantuntemusta edellyttävä tehtävä. Rakennustiedon ja Granlund Oy:n kehittämä EPD-selosteiden laadinnan ratkaisu tuo tarkkuutta ja kustannustehokkuutta tuotekohtaisten päästötietojen tarjoamiseen.

Rakennustiedon Komponentti-EPD:llä julkaistut EPD-selosteet tarjoavat kolmannen osapuolen verifioiman tiedon elinkaarilaskentaan, mutta niiden tuottaminen ja julkaiseminen on huomattavasti edullisempaa ja nopeampaa kuin yksittäiselle tuotteelle alusta asti tehty EPD. Komponentti-EPD:t soveltuvat myös rakentamislain mukaiseen ilmastoselvityksen laadintaan ja täyttävät EPD:n laadintaa ohjaavan standardin (EN 15804) vaatimukset.

Granlund Oy on kehittänyt Komponentti-EPD:een laadintaan oman työkalun, joka helpottaa tarvittavien tietojen keruuta ja laskentaa. Tämä työkalu on havaittu toimivaksi tavaksi tuottaa komponentti-EPD, sillä se helpottaa verifioijan työtä EPD-dokumenttien tarkistamisessa, kertoo johtava asiantuntija Jessica Karhu Rakennustiedosta. Kun samanlaisena toistuvien osien tiedot on verifioitu kerran, osien yhdistelmien verifioinnissa ei tarvitse käsitellä samoja asioita uudelleen.

”Komponentti-EPD auttaa tuottamaan tarkat ja luotettavat tuotevarianttikohtaiset päästötiedot aiempaa kustannustehokkaammin. Kun aiemmin tieto on usein kustannussyistä keskiarvoistettu, saadaan uudella ratkaisulla tiedot tarkasti varianttikohtaisesti”, kertoo kehitystyöhön osallistunut vastuullisuusliiketoiminnan kehitysjohtaja Tytti Bruce-Hyrkäs Granlundilta.

Kaikki Rakennustiedon EPD-selosteet julkaistaan digitaalisessa muodossa myös eurooppalaisen keskusjärjestön ECO Platformin tietokannassa. Tuotevalmistaja voi tarjota tuotteidensa EPD-selosteista GWP-tiedot rakenteellisessa muodossa myös Rakennustiedon Tuotetietokannan kautta kerralla kaikille rakentamis- ja kiinteistöalan eri toimijoille.

Rakennustiedon EPD-seloste on osa Rakennustiedon Varmentaminen-palvelukoria. Rakennustiedon EPD on kansainvälisesti tunnustettu tapa kertoa tuotteen ympäristövaikutuksista.

Lainsäädäntö kiristyy – ilmastovaikutukset tarkempaan tarkasteluun

Kestävyysraportointidirektiivi CSRD:n myötä yhä useampi yritys joutuu huomioimaan koko toimitusketjunsa päästöt, joiden osuus on monesti yli 90 % kokonaisvaikutuksista. Keväällä 2025 tämä raportointivaatimus tulee koskemaan yhä useampaa yritystä, kertoo Bruce-Hyrkäs. Päästöjen tarkka arviointi ja ohjaus vaatii tietoa tuotekohtaisista päästöistä.

Rakentamislain myötä rakennusten koko elinkaaren ilmastovaikutukset, mukaan lukien materiaalien ilmastovaikutukset tulevat sääntelyn piiriin, kun rakennuksille asetetaan päästöraja-arvot. Erot samankaltaisten tuotteiden päästöissä voivat olla kuusinkertaiset, kertoo Bruce-Hyrkäs. Elinkaaren ilmastovaikutuksia ei ole mahdollista ohjata ilman tuotekohtaista päästötietoa, ja tarkan päästötiedon tarve tulee merkittävästi kasvamaan.

Eliel Saarisen julkisen rakentamisen helmet Suomen ajasta Amerikan vuosiin nyt kirjana20.8.2024 18:00:00 EEST | Tiedote

Rakennustiedon kustantama Jari ja Sirkkaliisa Jetsosen kirja Eliel Saarinen Public Buildings esittelee ensimmäistä kertaa värivalokuvin Eliel Saarisen koko uran kaaren Suomen ajoista Amerikan vuosiin. Kirja ilmestyy Eliel Saarisen 151 vuotissyntymäpäivänä 20.8.2024. Aiempi kirja, joka käsitteli hänen tuotantoaan näin kattavasti kahdella eri mantereella, ilmestyi 1950-luvun alussa.