Jenni Pitko: Keskustelua metsäteollisuuden ja luonnonsuojelun tilanteesta ei voida käydä suljetuin ovin.

Vihreiden kansanedustaja ja ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Jenni Pitko kertoi tänään tiedotustilaisuudessa eduskunnassa, että valiokunta järjestää ensi kuussa julkisen kuulemisen pienvesien ja uhanalaisten lajien suojelusta sekä metsien käytöstä.

Pitkon mukaan keskustelua, joka koskettaa valtion ja metsäyritysten lisäksi noin 600 000 metsänomistajaa ja jokaista suomalaisesta luonnosta nauttivaa, ei voida käydä suljettujen ovien takana.

– Jokaisella suomalaisella on oikeus kuulla, miten yhteisiä metsiämme hoidetaan. Eduskunta on tällaiselle keskustelulle oikea foorumi. Kuulemisen osallistujat tarkentuvat vielä lähempänä, mutta tarkoitus on, että kutsumme kaikki tärkeimmät ja olennaiset tahot tilaisuuteen, jossa myös kansalaisilla on mahdollisuus kysyä päättäjiltä ja metsäteollisuuden edustajilta heitä mietityttäviä asioita, kertoi Pitko.

Pitkon mukaan käsillä on vakava paikka. Luottamus siihen, että suomalaisessa metsänhoidossa luontoa kohdellaan oikein ja kunnioittavasti on juuri tällä hetkellä poikkeuksellisen matala.

– Samoin luottamus Orpon hallituksen kykyyn turvata suomalaista luontoa on ottanut jälleen yhden lisäiskun. Hallituksen toimet metsäalan väärinkäytösten edessä ja Hukkajoen raakkutuhon jälkeen ovat olleet riittämättömiä, Pitko totesi.

Ministeri Mykkänen totesi tämänviikkoisessa tiedotustilaisuudessaan, että luottamus palautetaan vain teoilla.

– Kysynkin, mitä ne teot ovat? Toistaiseksi sitä, että metsäala vakuuttaa toimivansa vastuullisesti. Näin on meille vakuutettu tätä ennenkin. Mikä siis on muuttunut, miksi metsäalan omat toimet ja omavalvonta riittävät luottamuksen palauttamiseen jos tämä sama luottamus on jo rikottu, Pitko kummasteli.

Pitko esitteli lopuksi kolme keinoa, joita vapaaehtoisten sitoumusten sijaan Vihreiden mielestä tulisi tehdä.

– Ensinnäkin kaikki erityisen herkät elinympäristöt tulisi suojata ja riittävät suojakaistat on kirjattava lakiin. Toiseksi rangaistuksia ja korvausvastuuta ympäristörikoksista täytyisi koventaa. Kolmanneksi päätös Metsähallituksen tuloutustavoitteen tuplaamisesta 11 miljoonaan tulisi perua ja varmistaa, että Metsähallitus itse käsittelee metsiä tavalla, joka turvaa suomalaisen luonnon, Pitko linjasi.

Nykyinen Mykkäsen ja hallituksen linja jättää Pitkon mukaan myös metsänomistajat ikävään rakoon. Kun Mykkänen ei halua lähteä “mestaroimaan puukaupan osapuolia”, tarkoittaa se, että vapaaehtoisen suojelun korvaukset jäävät suuryhtiöiden ja maanomistajien välilllä neuvoteltavaksi ja Pitkon mukaan on selvää, kumpi osapuoli tällaisessa neuvottelussa on vahvoilla.

– Me vihreät olemme valmiita maksamaan maanomistajalle asianmukaisen korvauksen suojelusta. Ja myös suurten metsänyhtiöiden on kannettava osansa taloudellisesta vastuusta uhanalaisen luonnon suojelemiseksi, Pitko sanoi.

Kansanedustaja Jenni Pitko: Vihreät sai turvattua monta tärkeää asiaa ja on mukana YLE-kompromississa12.9.2024 20:02:14 EEST | Tiedote

Vihreiden eduskuntaryhmä hyväksyy Yle-työryhmän esityksen Ylen rahoituksesta ja tehtävistä. Vihreitä parlamentaarisessa työryhmässä edustanut Jenni Pitko korostaa, että vihreille oli tärkeää varmistaa kompromisissa, että Ylen rahoituksen sopeutukseen ei tehdä tasoleikkausta eivätkä säästöt ole niin suuria, että ne vaarantaisivat Ylen perustehtävän.