Nopeasti tulvavallia

Tulvat ovat vääjäämätön osa syksyä ja kevättä, ja ilmastonmuutoksen myötä niiden aiheuttamat vahingot ovat pahenemassa. Fiksuin tapa varautua tulviin on tehdä se ajoissa. "Viisas varautuu."

Perinteiset tulvavallin rakentamismenetelmät, kuten hiekkasäkit, ovat hitaita ja vaativat suuren työvoiman. ScanSun Oy on kehittänyt uuden, koneellisen laitteen tulvavallien rakentamiseen – Scan-Beaver. Tämä innovaatio on suunniteltu tekemään tulvatorjunnasta nopeampaa ja tehokkaampaa.

ScanBeaver - laite muodostaa tulvavallia ruuvilla
ScanBeaver - laite muodostaa tulvavallia ruuvilla Pekka Salomaa

Uudenlainen tulvavallinrakennuslaite markkinoilla

Scan-Beaver siirtää hiekkaa tai maa-ainesta siirtoruuvien avulla kankaasta valmistettuun "sukkaan", jolloin syntyy putkimainen "hiekkamakkara". Vallin halkaisija on 400–500 mm, ja niitä voidaan pinota päällekkäin halutun korkeuden saavuttamiseksi. Laite tuottaa jopa 5 metriä tulvavallia minuutissa, mikä tekee siitä merkittävästi nopeamman vaihtoehdon perinteisiin menetelmiin verrattuna.

Laite voidaan asentaa ja irrottaa nopeasti esimerkiksi traktorin peräkärryyn, jolloin peräkärry on vapaasti käytettävissä muuhun käyttöön tulvatilanteiden välillä.

Monikäyttöinen ratkaisu myös muihin tarpeisiin

Scan-Beaver soveltuu erilaisten tulvien torjuntaan, kuten hulevesitulviin, vesistötulviin ja merivesitulviin. Lisäksi laite soveltuu kaapeli- tai salaojakaivantojen täyttöön, asfaltin reunojen täyttöön ja muihin maanrakennustehtäviin ilman sukan käyttöä.

EU – Tulvadirektiivi

tulvadirektiivi (virallisesti Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 2007/60/EY tulvariskien arvioinnista ja hallinnasta) on vuonna 2007 hyväksytty lainsäädäntö, jonka tavoitteena on vähentää tulvien aiheuttamia riskejä ja vahinkoja Euroopan unionin alueella. Direktiivi velvoittaa EU

jäsenvaltioita arvioimaan tulvariskit, laatimaan tulvariskien hallintasuunnitelmat ja varautumaan tulviin.

Direktiivin keskeiset vaatimukset:

Alkuvaiheen tulvariskin arviointi: Jäsenvaltioiden on suoritettava alustava arviointi, joka määrittää, mitkä alueet ovat tulville alttiita. Tämä arviointi perustuu muun muassa historiallisten tulvien tietoihin, maankäyttöön ja ennakoitavissa oleviin ilmastonmuutoksiin.

Tulvavaarakartat ja tulvariskikartat: Direktiivi edellyttää, että jäsenvaltiot laativat tulvavaara- ja tulvariskikartat. Näiden karttojen tulee näyttää eri tulvaskenaariot (kuten harvinaiset, keskimääräiset ja usein esiintyvät tulvat) sekä arvioida tulvien mahdollisia vaikutuksia ihmisiin, ympäristöön ja infrastruktuuriin.

Tulvariskien hallintasuunnitelmat: Jäsenvaltioiden on laadittava tulvariskien hallintasuunnitelmat, jotka sisältävät toimenpiteitä tulvariskien vähentämiseksi. Suunnitelmien tulee sisältää sekä ennaltaehkäiseviä että suojaavia toimenpiteitä, ja ne on päivitettävä säännöllisesti.

Yhteistyö ja tiedonvaihto: Direktiivi korostaa jäsenvaltioiden välistä yhteistyötä, erityisesti silloin, kun vesistöt ylittävät kansalliset rajat. Tiedonvaihto ja parhaiden käytäntöjen jakaminen ovat keskeisiä direktiivin onnistumiselle.

Ilmastonmuutoksen huomioiminen: Direktiivi korostaa, että tulvariskien hallintatoimien tulee ottaa huomioon ilmastonmuutoksen vaikutukset tulvien esiintymistiheyteen ja voimakkuuteen.

Direktiivin tavoitteena on suojella ihmisiä, omaisuutta ja ympäristöä tulvien aiheuttamilta riskeiltä ja vahingoilta. Se pyrkii varmistamaan, että EU-maissa on yhtenäinen ja kattava lähestymistapa tulvien hallintaan ja riskien vähentämiseen.

ScanBeaver - laite muodostaa tulvavallia ruuvilla
Pekka Salomaa