Lidl Suomi

Lidl alkaa viestiä kotimaisuudesta entistä painokkaammin – ”Nyt näkyy Suomen lippuja”

Jaa

Lidlin kotimaisuusaste on noin 60 prosenttia, mikä yllättää monet; suomalaiset kuluttajat arvioivat Lidlin kotimaisuusasteeksi vain 40 prosenttia*. Suomalaiset valitsivat kotimaisen tuotteen yhä useammin sian- ja naudanlihan sekä maidon osalta. Heviosastolla Lidl alkaa kertoa kasvisten kotimaisuudesta aiempaa selvemmin.    

Lidlin kotimaiset hevi-tuotteet ovat saaneet uudet, kotimaisuudesta viestivät hintakyltit
Lidlin kotimaiset hevi-tuotteet ovat saaneet uudet, kotimaisuudesta viestivät hintakyltit

Lidlillä on pitkiä yhteistyösuhteita suomalaisten tavarantoimittajien kanssa, ja vuosien saatossa Lidlin kotimaisuusaste on kasvanut. Tilikaudella 2023 Lidlin kotimaisuusaste kasvoi sian- ja naudanlihan sekä maidon osalta. Sianlihan kotimaisuusaste oli 89 % (tilikaudella 2022: 86 %), naudanlihan 94 % (92 %) ja maidon 96 % (90 %). Tuorekanan osalta Lidl tarjoaa vain 100 % kotimaista kanaa.

– Monelle on positiivinen yllätys, kuinka paljon tarjoamme kotimaista. Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta erityisesti tuorelihassa ja maidossa. Suomessa onkin näiden tuotannossa pitkät perinteet sekä vahvaa osaamista ja laatua, kertoo Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichs.

Kotimaisuusasteella viitataan kotimaisten tuotteiden osuuteen myynnistä. 

Huomasitko muutoksen heviosastolla? Helpommin tietoa kotimaisista tuotteista

Suomalaisista 65 prosentin mielestä ruokakaupassa tulisi saada helpommin tietoa tuorekasvisten kotimaisuudesta.* Lidlin heviosastolla on nyt testattu uusia tuotelaatikoita ja hintakylttejä, jotka viestivät aiempaa tehokkaammin kotimaisesta tuotteesta. Kotimaisen kasviksen tuotelaatikossa on sinivalkoinen ”Suomalaisia kasviksia” -teksti ja hintakylti ovat saaneet siniset raamit. Näin asiakas voi helposti jo heviosastoa silmäilemällä tunnistaa, mitkä tuotteet ovat kotimaisia.

– Asiakkaamme ovat toivoneet, että kasvisten kotimaisuudesta saisi helpommin tietoa – niiden alkuperämaa kun voi vaihdella sesongeittain. Olemme nyt testanneet näitä uusia laatikoita ja hintakylttejä on muutamassa myymälässämme, ja hyvien kokemuksien perusteella otamme ne käyttöön kaikkiin Lidl-myymälöihin ympäri Suomen. Nyt Lidleissä tosiaankin näkyy Suomen lippuja! Heinrichs kertoo.

Lidl tarjoaa kasviksista kotimaisen vaihtoehdon aina, kun se on mahdollista. Kotimaisten kasvisten saatavuus ja laatu vaihtelevat esimerkiksi vuodenaikojen ja satojen mukaan. Eniten kotimaisia kasviksia on tarjolla kesäisin, kun Suomessa on avomaakasvisten satokausi.

* Kuluttajakysely, johon on vastannut noin tuhat suomalaista kuluttajaa. Aineisto on suomalaista aikuisväestöä edustava otos. Kysely on tehty kesäkuussa 2024.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kotimaisen tuotteen hintakyltissä on siniset raamit ja siniristilippu.
Kotimaisen tuotteen hintakyltissä on siniset raamit ja siniristilippu.
Lataa
Kotimaisten tuotteiden laatikot saavat sinisellä pohjalla olevan "Suomalaisia kasviksia" -tekstin.
Kotimaisten tuotteiden laatikot saavat sinisellä pohjalla olevan "Suomalaisia kasviksia" -tekstin.
Lataa
Lidlin hevi-osastolla säihkyy sininen, kun kotimaiset tuotteet ovat saaneet sinireunaiset raamit.
Lidlin hevi-osastolla säihkyy sininen, kun kotimaiset tuotteet ovat saaneet sinireunaiset raamit.
Lataa

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Moni suomalainen aikoo viilata ruokavaliotaan vuonna 2025 – ravitsemussuositukset näkyvät30.12.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia sekä niiden muuttamista vuodelle 2025.* Ikäryhmistä vähiten punaista lihaa ja eniten kalaa syövät iäkkäät. Kasvisruoissa ei ole ikävaihtelua, mutta vegaaniruokia nuoret syövät eniten. 29 % aikoo lisätä ensi vuonna kasviproteiinien syöntiä, 26 % vähentää punaisen lihan syöntiä ja 23 % leikkeleiden syöntiä. Suurin motivaattori muuttaa ruokatottumuksia on terveellisyys.

Näin suomalaiset viettävät joulua – kinkku on joulupöydän kunkku ja jouluruokaa syödään kolme päivää16.12.2024 09:55:04 EET | Tiedote

Lidlin teettämistä tutkimuksista selviää, miten suomalaiset viettävät joulua.* Kysyttäessä joulupöydän tärkeimpiä ruokia on kinkku ykkönen 64 prosentilla. Kuitenkin joulupöytään aiotaan eniten lisätä kasvisvaihtoehtoja ja eniten vähentää lihavaihtoehtoja. Jouluna tehdään sekä itse että ostetaan valmista: 37 prosenttia aikoo tehdä jouluruuat pääosin itse, 45 prosenttia aikoo valmistaa puoliksi itse ja puoliksi ostaa valmista. Tärkein itse valmistettava jouluruoka on riisipuuro 55 prosentilla. Jouluruokaa syödään useimmiten kolme päivää, ja joulupöydässä on tyypillisesti 5–9 henkilöä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye