Messukeskus

Habitaressa 2024 juhlistettiin muotoilun kerroksellisuutta

Jaa

Habitaressa 2024 vieraili viiden päivän aikana 45 300 kävijää. Pohjoismaiden johtava huonekalu-, sisustus- ja designtapahtuma toi yhteen muotoilun ja sisustuksen ystävät ja ammattilaiset sekä yli 400 alan yritystä ja toimijaa. Tapahtuman Kerroksia/Layer-teema nosti esiin suomalaisen muotoilun moniäänisyyden, muistutti muotoilun syklisyydestä, tyylien kertautumisesta ja siitä, että vanha ja uusi kulkevat rinnakkain joka hetki.

Habitaren 2024 teemanäyttely ja sen yhteydessä ollut teemalava tarjosivat uudenlaisen paikan pysähtyä, kohdata ja kuunnella.
Habitaren 2024 teemanäyttely ja sen yhteydessä ollut teemalava tarjosivat uudenlaisen paikan pysähtyä, kohdata ja kuunnella.

Habitare 2024 tarjosi paikan tutkia muotoilun kerroksellisuutta, katsella ja kuulla keskusteluja, tehdä itse työpajoissa, aistia ajan henkeä, sekä kohdata tekijöitä ja yrityksiä kaiken taustalla. Tapahtuma toi viiden päivän aikana yhteen 45 300 (+ 9 %) kävijää ja 400 yritystä monessa sukupolvessa.

Muotoilustudio Yatofun suunnittelema Kerroksia/Layers-teemanäyttely ja sen yhteydessä ollut teemalava tarjosivat uudenlaisen paikan pysähtyä, kuunnella keskusteluja ja kysellä. Ensi kertaa nähty Habitare Naapurit -näyttely valloitti kävijät yksinkertaisella kauneudellaan ja väripaletillaan. Näyttelyn ympärille levittäytynyt Naapurit-kortteli toi yhteen kiehtovan joukon ajankohtaisia suomalaisia muotoiluyrityksiä.

”Habitaren tämän vuoden teema Kerroksia/Layers toimi innoittajana monille kohtaamisille ja keskusteluille. Kerroksellisuuden viesti koettiin sallivana ja rikastavana – tuntuu, että suomalaisen muotoilun kenttä on rikastunut uusilla äänillä, tavoilla olla ja tehdä, ja se konkretisoitui kauniisti tässä Habitaressa”, Habitaren luova neuvonantaja Päivi Helander iloitsee.

Habitare Materials -alueella kävijät tekivät kollaaseja usean sukupolven voimin, ja Habitare Choice -alueen työpajoissa tehtiin itse esineitä lampunvarjostimista tuoksuihin. Nuorten suunnittelijoiden The Block -alue näytti, että suomalaisella muotoilulla on kiinnostava tulevaisuus.

Habitaren ammattilaisalusta Habitare Pro jatkaa voimakasta kasvuaan ja kansainvälistymistään. Kokonaisuus piti sisällään viime vuodesta lähes kaksinkertaiseksi kasvaneen näyttelyn sekä teemoitettua ohjelmaa työpajoineen.

”Haluamme olla mahdollistamassa tuloksellisia kohtaamisia ja tuomassa kasvua ja liiketoimintaa koko sisustus-, design- ja huonekalualalle. Erityisen iloisia olemme designin ja kaupallisuuden yhdistävän Habitare Pron kasvusta ja kansainvälisistä askelista sekä mukana olevien yritysten onnistumisista. Yhdessä toimialan kanssa haluamme luoda pohjoismaiden johtavan alan kohtaamispaikan ja tulosten perusteella suunta on oikea”, Habitaren liiketoimintapäällikkö Tanja Pasila iloitsee.

Habitare tarjoaa ainutlaatuisen paikan kohdata kuluttajia ja ammattilaisia 

Ensi kertaa Habitaressa nähty tanskalaisyritys Carl Hansen & Søn tuli tapahtumaan kertomaan tarinaansa ja tekemään yritystä tunnetummaksi Suomessa.

”Koko yhteistyö Habitaren kanssa meni todella sujuvasti. Tarpeemme ymmärrettiin, ja olemme onnistuneet sataprosenttisesti. Tulimme tänne kuluttajien takia. Koimme että kuluttajat eivät vielä ihan tarpeeksi tunne Carl Hansenia. Olemme olleet Suomessa yhden tuotteen – Wishbone-tuolin – varassa, ja nyt pääsimme näyttämään mallistomme laajuutta. Olemme päässeet todella hyvin kontaktiin asiakkaiden kanssa ja kertomaan tuotteista ja designista laajemmin”, Carl Hansenin Suomen ja Baltian myynnistä vastaava aluejohtaja Jesper Ekström kertoo.

Tavoitteet ylittyivät myös Habitare Prossa ensimmäistä kertaa mukana olleen, toimi- ja julkisten tilojen kalusteisiin erikoistuneen tanskalaisyritys +Hallen kohdalla.

”Habitare Pro ylitti kaikki odotuksemme. Viikko on ollut todella hyvä. Kaikki arkkitehdit, joita halusimme tavata, tulivat tänne. Ensi vuonna tuomme Habitareen luultavasti myös muita brändejä”, +Hallen myyntijohtaja ja osakas Jenny Lundén kertoo.

Lisätiedot:

Pia Sievinen, communication & brand, Habitare, pia.sievinen@messukeskus.com, +358 40 559 9155 

Habitaren 2024 kuvat ovat ladattavissa täältä.

Pohjoismaiden johtava huonekalu-, muotoilu- ja  sisustustapahtuma Habitare järjestetään seuraavan kerran Helsingin Messukeskuksessa 10.–14.9.2025. | habitare.fi | @habitarefair | #habitare2025 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pia Sievinen, communication & brand, Habitare, pia.sievinen@messukeskus.com, +358 40 559 9155

Kuvat

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Onnistuneet kohtaamiset jättävät vahvan muistijäljen ja tuottavat kiistatonta tulosta. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain. Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Omistajayritys Suomen Messut Oyj perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The real social media. | www.messukeskus.com @messukeskus

Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. We create successful and lasting interactions with undisputable results. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for various occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Nordic Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congress and business events every year. Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel.The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. |  Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Messukeskus

Ajoneuvomatkailu kiinnostaa entistä enemmän - Caravan-messut esittelee uutuudet14.1.2025 10:51:06 EET | Tiedote

Helsingin Caravan 2025 -messut esittelee uusia matkailuajoneuvoja ja ajoneuvomatkailun tarvikkeita, varusteita ja palveluja. Mukana on 27 matkailuajoneuvomerkkiä ja lähes 150 uutta matkailuajoneuvoa. Uutuuksia löytyy monipuolisesti erilaisiin tarkoituksiin sopivista matkailuautoista, -vaunuista ja retkeilyautoista. Ohjelmalavalla saa päivittäin vinkkejä ajoneuvomatkailusta. Helsingin Caravan 2025 -messut järjestetään perjantaista sunnuntaihin 17. – 19.1.2025. Kotimaan ja ulkomaiden matkailukohteet löytyvät samaan aikaan järjestettäviltä Helsingin kansainvälisiltä Matkamessuilta.

Travel Fair tourism survey and holiday travel forecast 2025 and international tourism survey: tourism is growing14.1.2025 10:01:09 EET | Press release

Finns travelled abroad last year at the same rate as before the pandemic, while domestic travel appears to be up ten percentage points. Finns' economic worries are not reflected in their travel plans, with up to 70% planning to travel abroad, compared to 56% a year ago. Domestic travel is planned at the same pace as a year ago. According to the first-ever international survey, there is quite a lot of interest in Finland. In the minds of travellers hungry for culture, activities and well-being, Finland is the Nordic leader. The responses highlight a lack of information about Finland's tourism offer.

Matkamessujen matkailututkimus ja lomamatkaennuste 2025 sekä kansainvälinen matkailukysely: matkailu kasvaa14.1.2025 10:00:00 EET | Tiedote

Suomalaiset matkustivat ulkomaille viime vuonna saman verran kuin ennen pandemiaa, samalla kotimaan matkailu näyttää asettuvan kymmenen prosenttiyksikköä korkeammalle tasolle. Suomalaisten taloushuolet eivät näy matkailusuunnitelmissa, sillä jopa 70 % suunnittelee ulkomaanmatkaa vastaavan luvun ollessa vuosi sitten 56 %. Kotimaanmatkoja suunnitellaan samaan tahtiin kuin vuosi sitten. Ensimmäistä kertaa tehdyn kansainvälisen tutkimuksen mukaan Suomeen kohdistuu melko paljon kiinnostusta. Kulttuurin, aktiviteettien ja hyvinvoinnin nälkäisten matkustajien mielikuvissa Suomi on pohjoismaiden peränpitäjä. Vastauksissa nousee esiin tiedon puute Suomen matkailutarjonnasta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye