Suomi palasi palkintokorokkeelle maailman suurimmassa ammattitaitokilpailussa

Nuorten ammattitaidon MM-kilpailu WorldSkills päättyi tänään sunnuntaina palkintojenjakoon. Suomen Toivo Särkkinen voitti hopeaa Chemical Laboratory Technology -lajissa. Yksitoista muuta Suomen kilpailijaa palkittiin oman lajinsa keskitasoa paremmasta suorituksesta.

Toivo Särkkinen saavutti hopeaa Chemical Laboratory Technology -lajissa. Kuva: Skills Finland / Juha Nurminen

Maailman suurin ammattiosaamisen tapahtuma WorldSkills päättyi sunnuntaina Ranskan Lyonissa. Kahden vuoden välein järjestettävään kilpailuun osallistui Suomesta 22 nuorta, jotka ovat omien alojensa ja ammattiensa huippuammattilaisia.

Suomen joukkueelle hopeamitalin toi Toivo Särkkinen, joka kilpaili Chemical Laboratory Technology -lajissa. Kilpailussa hänen tuli muun muassa valmistella liuoksia ja käsitellä näytteitä sekä suorittaa mittauksia erilaisilla analyysilaitteilla. Työ tuli tehdä lyhyessä ajassa mahdollisimman täydellisesti. Kisatehtävät olivat salaisia, ja kilpailijat saivat ne nähdäkseen vasta kilpailun alkaessa.

Lisäksi 11 suomalaiskilpailijaa sai Medallion for Excellence -tunnustuksen oman lajinsa keskitasoa paremmasta suorituksesta. Mitalit eivät ole itsestäänselvyys korkeatasoisessa WorldSkills-kilpailussa, johon osallistui 1400 kilpailijaa 69 maasta. Suomen edellinen mitali WorldSkills-kilpailussa tuli niin ikään Chemical Laboratory Technology -lajiin vuonna 2019. Vuonna 2022 järjestetyissä WorldSkills-kilpailuissa Suomi jäi ilman mitaleita.

”Olemme ylpeitä kaikista näistä 22 nuoresta. He lähtevät täältä entistä kokeneempina ja parempina ammattilaisina tekemään merkityksellistä työtä omilla aloillaan”, sanoo Skills Finlandin toiminnanjohtaja Maria Ekroth.

”Suomen joukkueen tulos on erinomainen. WorldSkills-kilpailun taso on äärimmäisen korkea, joten mitalin lisäksi myös oman lajin keskitasoa paremmasta suorituksesta saatava Medallion for Excellence on merkittävä tunnustus huippuosaamisesta”, Ekroth jatkaa.

Suomen joukkue palaa kotimaahan maanantai-iltana.

Suomen joukkueen tulokset

Hopeaa

• Laboratory Technology: Toivo Särkkinen, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu

Medallion for Excellence

• Restaurant Service: Melina Rintamäki, Turun ammatti-instituutti TAI
  • Cooking: Jasper Juutinen, Turun ammatti-instituutti TAI
  • Pâtisserie and Confectionery: Erika Ukkonen, Etelä-Savon ammattiopisto
  • Plumbing and Heating: Mikko Motin, Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
  • Car Painting: Matias Tiri, OSAO
  • Beauty Therapy: Mirva Alasjärvi, Luksia
  • Web Technologies: Eeli Grén, Saimaan ammattiopisto Sampo
  • 3D Digital Game Art: Lari Rouvinen, Stadin ammattiopisto
  • CNC Milling: Aapo Paunonen, Savon ammattiopisto
  • Welding: Teemu Laitinen, Savon ammattiopisto
  • Graphic Design Technology: Daniel Kytönen, Careeria

Ammattitaidon MM-kilpailu WorldSkills Lyon 10.–15.9.2024

• WorldSkills Lyon 2024 -kilpailussa on yhteensä 62 lajia, jotka edustavat ammatillisen koulutuksen eri ammatteja lähihoitajasta hitsaajaan ja kokista sähköasentajaan.
  • Suurimmassa osassa lajeista kilpailijat ovat korkeintaan 23-vuotiaita ammatillisia huippuosaajia. Kilpailijoita on yhteensä 1500 ympäri maailman.
  • Kävijöitä Eurexpo Lyon -messukeskukseen odotetaan 250 000.
  • Suomesta kilpailuun osallistuu virallinen ammattitaitomaajoukkue, johon kuuluu 22 kilpailijaa, jotka osallistuvat kilpailussa 20 lajiin.
  • Jokaisen suomalaiskilpailijan tavoitteena on saavuttaa vähintään lajin keskitasoa paremmasta suorituksesta annettava Medallion for Excellence -tunnustus.
  • Joka lajissa on mukana myös suomalaisekspertti, joka toimii lajin tuomarina ja asiantuntijana. Ekspertit ovat usein ammatillisia opettajia, ja kilpailuvalmennusta tehdäänkin osana ammatillisen koulutuksen ja työelämän yhteistyötä.
  • Suomen joukkueen kilpailuun kokoaa ja lähettää Skills Finland ry, joka koordinoi maajoukkuetoimintaa. Yhdistys toimii tiiviissä yhteistyössä ammatillisten oppilaitosten kanssa. Kilpailijat valitaan avoimin karsinnoin.
  • WorldSkills-kilpailun lisäksi ammattitaitomaajoukkue osallistuu myös EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin. Seuraava EuroSkills-kilpailu järjestetään Herningissä, Tanskassa 2025 ja erityistä tukea tarvitsevien ammattiosaajien Abilympics-kilpailu Helsingissä, Suomessa 2027.
  • Suomalaiset ovat osallistuneet kansainvälisiin ammattitaitokilpaluihin 1989 alkaen, ja voittaneet yhteensä yli 140 mitalia. Ainoastaan vuosina 1989 ja 2022 on jääty ilman mitaleita.

Joukkueenjohtaja Teija Ripattila
puh. 040 455 2020, teija.ripattila@skillsfinland.fi

Viestintäpäällikkö Katja Katajamäki
puh. 040 732 0691, katja.katajamaki@skillsfinland.fi

Skills Finland kokoaa ammatillisen koulutuksen ja työelämän asiantuntijoiden verkostoja, joiden kanssa yhdessä edistämme ammatillisen koulutuksen laatua, vetovoimaa ja huippuosaamista kilpailutoiminnan avulla. Jokainen toimija tuo verkostoon tietoja ja taitoja, jotka yhdistämällä ammatillisen koulutuksen laatu kehittyy.

Järjestämme yhdessä yhteistyökumppaniemme kanssa ammattitaidon suomenmestaruuskilpailun Taitajan ja lähetämme maajoukkueen kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin.

Yhdistyksen taustavoimia ovat opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja ammatilliset oppilaitokset sekä keskeiset työmarkkina- ja opetusalan järjestöt.