Maailmanlaajuisen Rauhanympyrä-aloitteen ensimmäinen puisto avataan Suomeen

"Fantastic idea", kommentoidaan konseptia EU:sta. Suomen jälkeen seuraava puisto perustetaan Italiaan. Kymmenen maan suurlähettiläät juhlistavat ensimmäisen puiston avajaisia tulevana perjantaina Pohjois-Karjalassa.

Rauhanpuiston halkaisija on 25 metriä. Sen linjoille ja ulkokaarelle istutetaan 46 puuta. Puistot palvelevat monipuolisina oppimisympäristöinä.

Pohjois-Karjalan Liperissä avataan 20. syyskuuta maailman ensimmäinen Peace Circle™ -puisto, Rauhanympyrä.

–Uusi kansainvälinen konsepti yhdistää ympäristönsuojelun, rauhan edistämisen ja yhteisöllisen toiminnan. Tässä ajassa rauhan ja kestävän kehityksen edistäminen on meidän jokaisen tehtävä, sanoo Mika Vanhanen konseptin takana olevasta Plant And Care For Peace ry:stä.

Rauhan ja ympäristön edistämistä keskelle arkea

Rauhanpuistot ovat halkaisijaltaan 25 metrin kokoisia puistoja, jotka näyttävät ylhäältä katsottuna rauhan symbolilta. Symboli muodostuu istutettavista puista, joista jokaisella on oma roolinsa. Puiden yhdistelmä muodostaa oppimisympäristön.

–Peace Circle™ -hanke eroaa perinteisistä rauhanliikkeistä. Se painottaa käytännön toimia. Konsepti yhdistää fyysisen ja digitaalisen ympäristön ja luo tilan oppimiselle ja vuorovaikutukselle, joka tuo rauhan edistämisen ja ympäristönsuojelun keskelle arkea, Vanhanen sanoo.

Oppimisympäristöinä eri puolilla maailmaa palvelevat puistot ovat avoimia kaikille. Suomeen avattavan puiston jälkeen seuraava puisto perustetaan Etelä-Italiaan. Puistoja suunnitellaan muuallakin.

–Puistot osallistavat paikallisyhteisöjä kaupungeissa ja taajamissa ja yhdistävät paikallisen toiminnan maailmanlaajuiseen verkostoon. Myös Liperin Rauhanympyrä on yhteisöllinen ponnistus, josta yksityiset ja yhteisöt vastaavat.

Avajaisiin kymmenen maan suurlähettiläät

Ensimmäisen Rauhanpuiston avajaisiin osallistuu suurlähettiläitä kaikista maanosista. Mukana ovat Indonesian, Itävallan, Liettuan, Namibian, Perun, Romanian, Slovenian, Tansanian, Thaimaan ja Vietnamin suurlähettiläät.

Lisäksi tilaisuuteen osallistuu Liperin kunnan ja Pohjois-Karjalan maakunnan edustajia, koululaisia sekä muita kutsuvieraita.

–EU:n ympäristökomissio on kiinnostunut monin eri tavoin tähän aikaan sopivasta konseptista. "Fantastic idea", sanoi EU:n kaupunkien ympäristöpolitiikan tiiminvetäjä Benjamin Caspar, ja ideointi Brysseliinkin perustettavasta Peace Circlestä on käynnistynyt, Vanhanen sanoo.

Avajaisia seuraavana päivänä, kansainvälisen rauhan päivänä, puita istutetaan ympäri maailman. Taustalla on vuonna 2004 Suomessa ENO-verkkokoulussa syntynyt ja yli 150 maahan levinnyt idea rauhan edistämisestä puita istuttamalla. Puita on 20 vuoden aikana istutettu noin 30 miljoonaa.

–Eri maanosissa saa kantaesityksensä 20 vuoden toimintaan perustuva näytelmä Hope In The Hat. Samalla julkaistaan uusi musiikkikappaleen video yhteistyössä Songs for World Peace -verkoston kanssa.

Kutsu medialle:

Media on tervetullut tapahtumaan, joka alkaa perjantaina 20.9. klo 10:30 osoitteessa Rahtitie 10, Ylämylly, Liperi. Ei ennakkoilmoittautumista.

Kuvat

Jokainen Rauhanpuiston puu symboloi asiaa tai henkilöä. Puiston ulkokaaren puut kunnioittavat merkittäviä rauhantekijöitä, ja sisälinjojen puut edustavat muun muassa toivoa, viisautta ja tasapainoa.

Globaali aloite: Plant and Care for Peace

Plant and Care for Peace (Istuta ja vaali rauhaa) on globaali aloite, joka yhdistää ihmisiä ympäri maailmaa istuttamaan puita rauhan ja ympäristön kestävyyden nimissä. Haluamme puita istuttamalla edistää ympäristönsuojelua ja rauhaa, myös kulttuurivaihdon, taiteen ja luovan ilmaisun avulla. Aloite pohjautuu Mika Vanhasen perustaman ENO-verkkokoulun rauhanpuiden istutukseen 20 vuotta sitten. Se levisi 150 maahan. Suuremman vaikutuksen vuoksi haluttiin laajentaa toiminta koulujen ulkopuolelle, kaikkiin organisaatioihin ja ihmisiin. Aloite on rekisteröity yhdistykseksi Suomessa.

Kuinka voit osallistua
Liity meihin täyttämällä rekisteröintilomake, osallistu puun istutustapahtumiin alueellasi tai järjestä oma tapahtumasi. Jokainen istutettu puu vie meitä lähemmäksi tavoitettamme. Rekisteröi istutetut puusi web-sovelluksessamme ja näe rauhanpuut maailmankartalla.

Tapahtumat
Vuonna 2024 juhlimme 20 vuoden puun istutusta erityiskampanjoilla, jotka keskittyvät maapallon päivään, biodiversiteetin päivään ja maailman ympäristöpäivään. Tärkein päivämme on 21. syyskuuta, kansainvälinen rauhan päivä. Toivomme, että mahdollisimman monet suomalaiset liittyvät joukkoomme.

Tukimateriaalia

Lataa opaskirjamme ja tutustu missioomme ja siihen, kuinka voit osallistua. Tästä löydät ohjeet puiden rekisteröintiin. Käytä suomenkielistä kutsuvideotamme, joka on käännetty 50 kielelle. Tässä myös video laulustamme Peace is our way.

Yhteydet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi