Länsi-Suomen huippukokous 24.9.2024: Rakentavaa ja tavoitteellista keskustelua koko Suomen hyväksi

Länsi-Suomen maakunnat järjestävät Länsi-Suomen huippukokouksen Helsingissä Pikku-Finlandiassa 24.9.2024.

Kokous järjestetään aikana, jolloin Suomi tarvitsee enemmän kuin koskaan kykyä uudistua, vahvistua ja pysyä kilpailukykyisenä globaalissa, muuttuvassa ympäristössä.

Länsi-Suomi on näiden yhteisten haasteiden edessä ratkaisevassa asemassa. Lännen maakunnat ovat selkäranka, joka tukee koko Suomen teollista tuotantoa, omavaraisuutta ja taloudellista menestystä. Maakunnat muodostavat yhdessä teollisen tuotannon, teknologiateollisuuden ja energiatuotannon keskittymän, joka ei ainoastaan ylläpidä kansantaloutta, vaan myös sähköistää, ruokkii ja suojaa koko Suomen.

– Vanhoilla avaimilla ei avata uusia ovia. Suomessa aitoa kilpailua vältetään ja riski on hinnoiteltu väärin. Ainakin nämä ovat rytminvaihdoksen ytimessä, sanoo futuristi ja Länsi-Suomen huippukokouksen keynote-puhuja Ilkka Halava.

Länsi on siis kiistattomasti Suomen kovinta ja osaavinta teollista ydintä. Lännen rooli on Suomelle keskeisen tärkeä myös strategisesti tärkeiden investointien kotiuttamisen alustana. Länsi kykenee luomaan kasvua koko maahan, mutta ei ilman sen tosiseikan tunnistamista, että myös dynaamiset alueet tarvitsevat vipuvartta.

– Meidän pitää pystyä pärjäämään tässä muuttuneessa globaalissa kilpailuympäristössä, jota värittävät valtion tuet, teknologian murros, vihreä teollinen siirtymä, huoli osaavasta työvoimasta ja Euroopan turvallisuusrakenteen muutos, sanoo Hämeen maakuntajohtaja Toni K. Laine, joka toimii Länsi-Suomen maakuntien puheenjohtajana vuonna 2024.

Länsi-Suomen huippukokouksessa pureudutaan edellä mainittuihin teemoihin. Ylen Jussi-Pekka Rantasen luotsaamana lavalle nousevat futuristi Ilkka Halavan lisäksi yrityksiä tämän hetken kuumilta teollisuuden aloilta kuten Patria, AGCO Power, Wärtsilä, Atria ja Teollisuuden Voima. Mukana on myös kansanedustajia, ministeriöiden edustajia ja tietysti Länsi-Suomen maakuntien johtohahmoja.

On aika tunnistaa tosiasia: Suomen menestys kasvaa lännessä.

(Tiedotteen liitteenä on tilaisuuden ohjelma.)

Länsi-Suomen maakunnista lisätietoja antavat:

Kanta-Häme: Toni K. Laine, maakuntajohtaja, p. 050 463 7810
Etelä-Pohjanmaa: Heli Seppelvirta, maakuntajohtaja, p. 040 529 4638
Keski-Suomi: Pekka Hokkanen, maakuntajohtaja, p. 040 595 0016
Pirkanmaa: Anna-Mari Ahonen, maakuntajohtaja, p.050 572 0945 (tavoitettavissa viikon 39 alussa)
Pohjanmaa: Mats Brandt, maakuntajohtaja, p. 044 493 4576
Satakunta: Kristiina Salonen, maakuntajohtaja, p. 050 512 0010

Ilmastotyön tulevaisuus Pirkanmaalla – Miltä ilmastotyö näyttää yhteiskunnan murroksessa?16.9.2024 12:34:01 EEST | Tiedote

Lämpimästi tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan ilmastotyön näkymistä Pirkanmaalla! Tapahtuma järjestetään 24.9. klo 12-16 Tampereella Pääkirjasto Metson Kuusi-salissa. Ohjelma sisältää puheenvuoroja ja paneelikeskustelun ilmastotyön tulevaisuudesta niin energian, kiertotalouden, kansalaisyhteiskunnan kuin elinkeinoelämän näkökulmista. Tilaisuuden pääpuhuja on europarlamentaarikko Ville Niinistö.