Pirkanmaan kuvaköörin valokuvanäyttely Minun Ruoveteni avautuu Vinhan kirjakaupassa 21.9.2024

Vinhan kirjakaupan pop up -tilassa on esillä Pirkanmaan kuvaköörin valokuvanäyttely Minun Ruoveteni 21.9. – 24.11.2024. Pirkanmaan kuvakööri eli PIKU on Vapriikin kuva-arkiston vapaaehtoisten valokuvaajien ryhmä, joka valokuvaa Pirkanmaata ja omaa kotiseutua. PIKUssa yhdistyy valokuvaus sekä kiinnostus omaan kotiseutuun ja kulttuuriperintöön. Toiminta käynnistyy vuosittain vaihtuvassa Pirkanmaan kunnassa, josta kutsumme vapaaehtoisia mukaan valokuvaamaan.

Ihmisjoukko ulkona talvisena päivänä. Aurinko paistaa matalalta.
Mielenilmaus Ruoveden linja-autoasemalla Pirhaa vastaan Katri Myry

PIKU aloitti Ruovedellä kesällä 2023. Nyt vapaaehtoisten vuoden aikana ottamista taidokkaista kuvista on koottu valokuvanäyttely. Näyttelyn kuvat esittelevät Ruoveden maisemia, tunnelmia ja ihmisiä vapaaehtoisten valokuvaajien silmin. Vuoden aikana yhteisiä kuvausteemoja olivat Minun Ruoveteni, Hiljaisuus ja Arki.

Vinhan galleriassa avautuu samaan aikaan helsinkiläisen valokuvataiteilija Aino Kanniston (s. 1973) näyttely Hotel Bogota, Berlin. Näyttely on myyntinäyttely.

Tervetuloa näyttelyjen yhteisiin avajaisiin perjantaina 20.9. klo 18 Vinhan kirjakauppaan (Ruovedentie 15, 34600 Ruovesi). Avajaisissa pientä tarjoilua.

Näyttelyihin on vapaa pääsy.

Essi Manner, tutkija, Vapriikin kuva-arkisto
essi.manner@tampere.fi

Ihmisjoukko ulkona talvisena päivänä. Aurinko paistaa matalalta.
Mielenilmaus Ruoveden linja-autoasemalla Pirhaa vastaan
Katri Myry
Kaksi ihmistä istuu pöydän ääressä ulkona ruokalan läheisyydessä, taustalla lava ja esiintyjiä.
Kirjajuhlilla
Sirpa Bertling
Ilmakuva maalaismaisemasta, jossa näkyy Vinhan kirjakauppa, kirkko sekä järvi taustalla.
Vinhan kirjakauppa ja kirkko
Pauli Paananen

KUTSU Vapriikin uusi näyttely kertoo Australian aboriginaalien kulttuurista ja vie kävijän tähtitaivaalle25.9.2024 12:02:03 EEST | Tiedote

Vapriikki tuo yhteistyössä Australian kansallismuseon kanssa annoksen auringonpaistetta Suomen syksyn harmauteen 11.10. alkaen. Maailman vanhin elävä kulttuuri levittäytyy museokävijän eteen taideteosten, esineiden ja videoinstallaatioiden välityksellä. Songlines, Australian seitsemän sisarta -näyttely sai alkunsa, kun kolme Australian läntisen ja keskisen aavikon aboriginaalikansaa pyysi apua Australian kansallismuseolta kulttuurinsa elinvoiman säilyttämiseksi. Näiden kansojen edustajat toimivat nyt avattavan näyttelyn kuraattoreina ja kulttuurilähettiläinä.