Hoivarakentajat Oy

Hoivarakentajien ensimmäinen A-energialuokan hirsipalvelukoti otettiin käyttöön Vantaalla

Aspa Palveluille Vantaan Vallinojalle elokuussa 2024 valmistunut Aspa-koti on ainutlaatuinen kehitysvammaisten palvelukoti. Nelisiipinen rakennus on Hoivarakentajien ja siten myös Suomen ensimmäinen ympärivuorokautiseen käyttöön tarkoitettu A-energialuokan hirsipalvelukoti.

Hirsirakenteinen Aspa-koti Vantaan Vallinojalla
Hirsirakenteinen Aspa-koti Vantaan Vallinojalla Hoivarakentajat

A-energialuokan saavuttaminen ei ole itsestään selvää ympärivuorokautisen palveluasumisen yksiköissä. Paras eli A-energialuokka oli kuitenkin tärkeä osa Vantaan kaupungin tontinluovutuskilpailutuksessa määrittelemiä laatukriteereitä, joten sen saavuttamiseksi haettiin toimivat ratkaisut. Vantaan kaupungin lisäksi muita hankkeen suunnitteluun osallistuneita tahoja olivat Vantaan ja Keravan hyvinvointialue sekä Aspa Palvelut.

Elämyksellisiä koteja energiatehokkaassa hirsirakennuksessa

Aspa Palvelut tarjoaa erityisryhmin kuuluville ihmisille koteja, joissa kuka tahansa haluaisi asua. Hoivarakentajien hirrestä rakennetut ja aisteille lempeät Aspa-kodit ovat haluttuja myös työympäristöinä, sillä niissä sisäilma on raikas ja akustiikka miellyttävä. Seuraavat Aspa Palveluiden yksiköt ovat rakenteilla Seinäjoelle.

Energiatehokkuuden lisäksi Vantaan kaupungin sekä Vantaan ja Keravan hyvinvointialueen vammaispalveluiden tavoitteita olivat mm. rakennuksen muunneltavuus ja sopivuus sekä kevyemmän että vaativamman tuen asukkaille. Pihasta haluttiin elämyksellinen ja aktivoiva. Metsän reunassa olevan tontin puustoa säilytettiin mahdollisimman paljon.

– Energiatehokas rakennus säästää sekä käyttökustannuksia että ympäristöä koko elinkaarensa ajan. Käytännössä pääsimme hirsirakennuksessa A-energialuokkaan mm. maalämpö- ja maaviileäratkaisulla, aurinkoenergian ja älykkään talotekniikan hyödyntämisellä, energiatehokkailla ovilla ja ikkunoilla sekä passiivisella aurinkosuojauksella, Hoivarakentajien LVI-asiantuntija Tuomo Koskimaa kertoo.

Turvallista ja viihtyisää asumista luonnon äärellä

Vallinojan hirsipalvelukoti koostuu neljästä siivestä ja niiden keskelle jäävästä avarasta oleskelu- ja ruokailutilasta. Rakennuksen muoto mahdollistaa erityyppistä tukea tarvitsevien ihmisten asumisen omissa siivissään.

– Uudet tilamme mahdollistavat monipuolisen, aistiystävällisen ja asiakaslähtöisen toiminnan upeissa puitteissa. Jokainen vierailija on ollut vaikuttunut talon tarjoamista mahdollisuuksista, ja omaisten kanssa olemme kokeneet liikuttavia hetkiä tutustuessamme siihen. Tiimimme on myös iloinen saadessaan työskennellä näin inspiroivassa ympäristössä, kertoo Aspa-kodin johtaja Johanna Rinkinen.

Asukkaiden kodeissa on tilaa lähes 30 m2. Oman kylpyhuoneen lisäksi useimmissa asunnoissa on oma ulko-ovi ja terassi. Itsenäisempään asumiseen sopivat omassa siivessään sijaitsevat keittiöllä varustetut kodit. Viihtyisän pihan ja pihasaunan lisäksi omalla tontilla sijaitsee metsäinen luontopolku.

Hirsirakenteinen Aspa-koti Vantaan Vallinojalla
Hirsirakenteisen Aspa-kodin sisätiloja Vantaan Vallinojalla
Hirsirakenteisen Aspa-kodin aisteille lempeitä sisätiloja Vantaan Vallinojalla
Lataa
Aspa Palveluiden hirsirakenteinen kehitysvammaisten palvelukoti Vantaan Vallinojalla
Aspa-koti Vallinoja Vantaalla
Aspa-koti Vallinoja on hirsirakenteinen kehitysvammaisten palvelukoti Vantaalla
Hirsirakenteisen Aspa-koti Vallinojan aisteille lempeä oleskelutila
Hirsirakenteisen Aspa-koti Vallinojan oleskelutila
Aspa-koti Vallinojan viihtyisä sisäpiha

Hoivarakentajat lyhyesti

Hoivarakentajat on Suomen suurin julkinen hirsirakentaja ja vastuullisen rakentamisen edelläkävijä. Rakennamme johtaville sosiaali- ja terveysalan sekä varhaiskasvatusalan toimijoille haluttuja ja pitkäikäisiä palvelurakennuksia puhtaasta, kotimaisesta hirrestä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Hoivarakentajat Oy