Vierailuluento EU:n uusista taloussäännöistä ja niiden vaikutuksesta Suomeen

Taloustieteen tohtori ja ajatuspaja Bruegelin vanhempi neuvonantaja Zsolt Darvas avaa 18.9. vierailuluennollaan Helsingissä EU:n uusia taloussääntöjä ja niiden vaikutuksia Suomen kannalta. Bruegelin esittämien laskelmien mukaan Suomelta vaaditaan päivitettyjen sääntöjen perusteella kovinta sopeutusta koko EU-alueella.

Aika: keskiviikko 18.9.2024, klo 10.00.-11.30.
Paikka: Porthania PIII-Sali, Helsingin yliopisto, Yliopistonkatu 3

EU:n uudet finanssipoliittiset säännöt astuivat voimaan viime keväänä. Uusi sääntökehikko kohtelee Suomea poikkeuksellisen jyrkästi, mikä on jäänyt suomalaisessa julkisuudessa toistaiseksi huomaamatta. Suomelta vaaditaan sääntöjen perusteella jopa kovinta sopeutusta koko EU-alueella siitä huolimatta, että Suomen julkinen velka on EU-maiden keskiarvon alapuolella.

Uusi sääntökehikko perustuu maakohtaisille velkakestävyysanalyyseille, mutta sääntöuudistukseen neuvottelujen loppuvaiheessa mukaan otetut velka-asteiden ja alijäämien vähentämisen tähtäävät turvalausekkeet uhkaavat vesittää uudistuksen keskeiset tavoitteet. Vaarana on, että nykymuodossaan säännöt tekevät talouspolitiikasta tarpeettoman kireää eivätkä helpota välttämättömien vihreiden investointien tekemistä.

UTAKin järjestämällä englanninkielisellä vierailuluennolla EU:n finanssipolitiikan sääntöjen johtava eurooppalainen asiantuntija, Bruegelissa vanhempana tutkijana toimiva taloustieteilijä Zsolt Darvas, avaa EU:n uusien taloussääntöjen kipupisteitä eurooppalaisen talouspolitiikan ja Suomen kannalta. Darvas myös kuvaa, miten sääntöjä ja niiden toimeenpanoa voitaisiin vielä tässä vaiheessa parantaa.

Darvasin luentoa kommentoivat STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà sekä Valtiontalouden tarkastusviraston vanhempi ekonomisti Suvi Kangasrääsiö. Tilaisuudessa puhetta johtaa UTAKin toiminnanjohtaja Lauri Holappa.

Lisätietojen ja haastattelupyyntöjen tiimoilta voit olla yhteyksissä asiantuntija Antti Alajaan

Uuden talousajattelun keskus

Uuden talousajattelun keskus (UTAK) on progressiivinen ja puoluepoliittisesti sitoutumaton ajatushautomo, jonka pyrkimyksenä on keynesiläisen hyvinvointivaltion päivittäminen 2020-luvulle. UTAKin yhteiskunnallisia tavoitteita ovat demokratia, täystyöllisyys, tasa-arvo, kestävä kehitys sekä pienet varallisuus- ja tuloerot.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Uuden talousajattelun keskus UTAK ry