Kokoomuksen Jukka Kopra: Ruotsi sitoutuu Nato-kehysvaltioroolilla konkreettisesti Suomen ja Nato-alueen puolustamiseen

Eduskunnan puolustusvaliokunnan puheenjohtaja Jukka Kopra (kok.) näkee Ruotsin kehysvaltioroolin Suomen Nato-puolustuksessa Suomelle sopivana mallina ja alkuna yhä syvenevälle Pohjoismaiselle yhteistyölle.

Jukka Kopra. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Tämä on tärkeä linjaus Naton Pohjoiselle ulottuvuudelle, sillä tämän myötä voimme aloittaa rakenteiden luomisen ja parantaa valmiuttamme. Vastuualueen sijainnista riippumatta, Ruotsi sitoutuu konkreettisesti Suomen ja Nato-alueen puolustamiseen, ja tätä työtä aletaan toteuttamaan käytännössä. Tämä tarkoittaa muun muassa materiaali- ja joukkotuotannon perustamista Ruotsiin, jotta läsnäolo voidaan uskottavasti toteuttaa ja ylläpitää myös mahdollisissa pitkäkestoisissa vaikeissa olosuhteissa ”, Kopra toteaa.

Suomeen tulevat joukot toimisivat Naton eteentyönnetyn läsnäolon eli FLF-mallin mukaisesti (Forward Land Forces). Käytännössä Ruotsin kehysvaltiorooli tarkoittaa sitä, että Ruotsi vastaa puolustuksellisten toimien ylimmästä johdosta ja joukkojen johtamisesta. Myös puolustusvastuussa oleva henkilöstö ja miehistö olisi todennäköisesti pääosin ruotsalaisia.

”Tämä on kustannustehokas ratkaisu ja sopii mallina hyvin Suomelle. Meille ei todennäköisesti tule pysyviä suuria joukkomääriä, vaan joukkojen läsnäoloa voidaan skaalata turvallisuustilanteen mukaan. Malli ei siis olisi samanlainen kuin esimerkiksi Virossa. Eteentyönnetyllä läsnäololla luomme kuitenkin rakenteet sille, että voimme nopeasti lisätä valmiutta ja nostaa hyökkäyskynnystä Naton pohjoisilla alueilla”, Kopra sanoo.

”Tämä poliittinen linjaus on jatkoa hyvin sujuneelle yhteistyölle. Nyt yhteistyö alkaa konkretisoitua ja tuo lisäturvaa koko Pohjolaan. Konseptin rakentaminen jatkuu, jonka jälkeen alkaa pragmaattisempi työ sopimuksen toteuttamiselle ja Pohjoisen turvallisuuden lisäämiseksi”, Kopra toteaa.

Kokoomuksen Sirén: SDP:n Berg maalaa perusteettomia uhkakuvia paikallisen sopimisen uudistamisesta14.9.2024 12:41:05 EEST | Tiedote

SDP:n kansanedustaja ja eduskuntaryhmän 1. varapuheenjohtaja Kim Berg julkaisi tiedotteen, jossa hän maalasi perusteettomia uhkakuvia paikallisen sopimisen laajentamista koskevasta hallituksen esityksestä. Kokoomuksen kansanedustajan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtajan Saara-Sofia Sirénin mielestä Bergin puheet osoittavat jälleen kerran, ettei SDP:llä ole minkäänlaista valmiutta työmarkkinoiden maltilliseen ja vastuulliseen uudistamiseen.