Inbjudan till media: Pauline Curnier Jardins utställning presenteras till pressen 10.10.2024

Franska Pauline Curnier Jardins första separatutställning i Finland förvandlar Kiasmas utställningssal till en grotesk temapark. Filmverken den gömmer i sitt inre erbjuder glimtar av kvinnors och på olika sätt marginaliserade människors roll i underhållning och som objekt för maktutövning. Välkommen till presskonferensen på Museet för nutidskonst Kiasma (5. vån.) torsdagen den 10.10. Vänligen anmäl ditt deltagande: kiira.koskela@kiasma.fi

Pauline Curnier Jardin, Fat to Ashes, 2021.
Pauline Curnier Jardin, Fat to Ashes, 2021. Mathias Völzke

Presskonferensen börjar kl. 11. Före konferensen kommer medierepresentanter att ha möjlighet att besöka utställningen på egen hand, från och med kl. 10.00. Man har tid att bekanta sig med utställningen fram till kl. 13.00. Konstnären kommer att vara på plats under presskonferensen.

Kiasma öppnas kl. 10.00, adress: Mannerheimplatsen 2, 00100 Helsingfors.

Registrering och ytterligare information: informatör Kiira Koskela, kiira.koskela@kiasma.fi, +358 50 4786 861

Om utställningen

Pauline Curnier Jardin och scenografen Rachel García har tillsammans skapat utställningens karnevalistiska kulisser, vars färger och ljus bjuder kallar betraktaren till sig. Utställningens ljudvärld skapar i utställningslokalerna en stämning som påminner om ett nöjesfälts. Under ytan avslöjas emellertid dystrare nyanser.

Installationerna fungerar som scener för filmverken där underhållning och våld flätas samman. I verken är kvinnans kropp ett objekt för maktutövning, men kvinnorna tar också makten i egna händer.

Utställningen visas 11.10.2024–23.2.2025. Läs mera

Utställningen har genomförts med stöd av Institut français i Finland.

Konstnärens biografi

Pauline Curnier Jardin (född 1980 i Marseille, Frankrike) bor i Marseille och arbetar i Amsterdam, Zurich, Berlin och Rom.

Curnier Jardin tilldelades priset Preis der Nationalgalerie år 2019. Hennes verk har visats bland annat på Hamburger Bahnhof – Museum für Gegenwart i Berlin, Art Basel, Palais de Tokyo i Paris, Venedigbiennalen, Tate Modern i London och Centre Pompidou i Paris. Hon har också tilldelats NN Art Award och priset Prix Fondation d’Entreprise Ricard.

I ett tidigt skede av sin karriär bodde Curnier Jardin i Raumo, där hon deltog i RaumArs residensprogram år 2007. Hon stannade ytterligare ett år i Finland.

Kiira Koskela, informatör, kiira.koskela@kiasma.fi, 0294 500 631

Museet för nutidskonst Kiasma
Mannerheimplatsen 2
00100 Helsingfors

Finlands Nationalgalleri är det nationella museet för bildkonst. Nationalgalleriet upprätthåller tre av de kändaste museerna i Finland: Konstmuseet Ateneum, Museet för nutidskonst Kiasma och Konstmuseet Sinebrychoff. Vidare administrerar Nationalgalleriet den nationella konstsamlingen och arkivet kring den, bygger upp vårt kulturarv och främjar kulturbildningen. www.kansallisgalleria.fi/sv

Andra språk

Följ KIASMA

Senaste pressmeddelandena från KIASMA

Simon Fujiwaran näyttelyyn ehtii vielä – Kansallisgallerian kokoelmiin hankittiin yleisön suosioon nousseesta näyttelystä 14-osainen teos2.9.2024 09:58:00 EEST | Tiedote

Yleisöä ihastuttaneen Simon Fujiwaran näyttelyn ehtii nähdä Kiasmassa vielä 13.10.2024 saakka. Näyttelystä hankittiin Kansallisgallerian kokoelmiin 14-osainen teos, jossa taiteilijan luoma sarjakuvakarhu Who avaa uudenlaisia tulkintoja suomalaiseen kulttuuriin ja taiteeseen. Teos hankittiin Kiasma Tukisäätiön tuella.

Nina Beier visar på pinsamheter med våra vardagliga föremål och seder21.3.2024 09:38:00 EET | Pressmeddelande

Då ett föremåls status stiger eller sjunker i samhället väcks konstnären Nina Beiers intresse. Det kan handla om en handrullad cigarr eller ett vintagehandfat vars färger på sin tid fick imperialistiska namn som Indian ivory eller Bali brown. I sina skulpturer drar Beier paralleller mellan olika föremål och material som får nya innebörder i sina nya kontexter; i verket Plug (2018) sticker till exempel en tjock cigarr upp ur avloppet i ett handfat. Beiers utställning Delar öppnar på Kiasma den 22 mars.

Taiteilija Nina Beier osoittaa kiusallisuuksia, joita arkisiin esineisiin ja tapoihimme sisältyy21.3.2024 09:38:00 EET | Tiedote

Kun esineen arvostus yhteiskunnassa nousee tai laskee, taiteilija Nina Beierin kiinnostus herää. Kyseessä voi olla vaikkapa käsin kääritty sikari tai vintage-lavuaari, joiden väreille annettiin aikanaan imperialistisia nimiä, kuten Indian ivory tai Bali brown. Veistoksissaan Beier rinnastaa esineitä ja materiaaleja toisiinsa. Uusissa asiayhteyksissä ne saavat jälleen uusia merkityksiä; esimerkiksi teoksessa Plug (2018) paksu sikari sojottaa pastellisen pesualtaan viemäriaukosta. Beierin Osat-niminen näyttely avautuu Kiasmassa perjantaina 22. maaliskuuta.