Risto Murto pohtii uutuuskirjassaan, miksi Suomen talouskasvu pysähtyi ja mitä asialle voi tehdä

Risto Murron uutuuskirja Miksi Suomi pysähtyi? taustoittaa nykyistä taloustilannetta ja tarkastelee, miten Suomi saisi tuottavuuden taas nousuun. Ratkaisevatko robotit, vihreät investoinnit ja tekoäly ongelmamme vai tarvitsemmeko tulevaisuudessa aivan toisenlaisia ratkaisuja?

Elämme maailmassa, joka on monella tavoin vauraampi, helpompi ja terveellisempi kuin edellisillä sukupolvilla. Tämän ovat mahdollistaneet ennen kaikkea talouskasvu ja tuottavuuden kasvu.

Suomi ei kuitenkaan ole enää mallioppilas, joka kasvaa koulutetun väestön, tutkimuksen ja investointien avulla. Elintasomme kasvu on ollut pysähdyksissä 15 vuotta, ja olemme jääneet siinä selvästi jälkeen muista Pohjoismaista.

Kirjassa eläkesijoittaja ja vahva yhteiskunnallinen keskustelija etsii syitä Suomen talouden pitkään näivettymiseen ja keinoja tuottavuuden kasvun kiihdyttämiseen. Risto Murron teos on tähdellistä luettavaa jokaiselle Suomen tulevaisuudesta huolta kantavalle.

Risto Murto (s. 1963) on kauppatieteiden tohtori. Hän on toiminut työeläkevakuutusyhtiö Varman toimitusjohtajana vuoden 2014 alusta. Murrolla on pitkä kokemus vakuutus- ja sijoitustoiminnasta. Hän osallistuu aktiivisesti talouspoliittiseen keskusteluun.

KUTSU JULKISTAMISTILAISUUTEEN

Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita kirjan julkistamistilaisuuteen, joka pidetään Otavalla perjantaina 11.10.

Missä: Otava, Uudenmaankatu 10, Helsinki

Milloin: pe 11.10. klo 9.30–10.30

Ohjelma: Risto Murto esittelee kirjan sisällön ja vastaa toimittajien kysymyksiin aiheeseen liittyen.

Ilmoittautuminen: https://forms.office.com/e/Xeid3qDi4c (tai sähköpostitse adele.couavoux@otava.fi

Miksi Suomi pysähtyi? ilmestyy painettuna, e-kirjana sekä Jari Nissisen lukemana äänikirjana. Teos on arvostelu- ja käsittelyvapaa 11.10.

Haastattelupyynnöt, pdf-vedokset ja arvostelukappaleet: adele.couavoux@otava.fi

Guinness World Records juhlii 70-vuotisjuhlavuottaan uudella ennätyskirjalla – mukana suomalaisiakin huippusuorituksia12.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Uudessa Guinness World Records 2025 -kirjassa on mukana 2 115 hämmästyttävää ennätystä ympäri maailmaa, ja niistä yli 80 prosenttia on täysin uusia tai uutuusteokseen päivitettyjä. Ennätyshakemuksia saatiin kuluneena vuonna jopa 57 000 hakijalta. Mukana on myös uusia kiinnostavia suomalaisennätyksiä esimerkiksi pelien ja keppihevosten maailmasta.

Suomen eturivin kirjailijat kertovat uudessa podcastissa työstään – "Podcast on suunnattu kaikille lukemisen ystäville"11.9.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Miina Supisen kirjoittajakoulu -podcastsarjassa kirjailija ja kirjoittamisen opettaja Miina Supinen puhuu luovasta elämästä, kirjoittamisen haasteista, onnistumisista ja häpeästä Suomen eturivin kirjailijoiden kanssa. Podcast alkaa keskiviikkona 11.9., ja syksyn aikana Miinan ”apuopettajina” toimivat mm. Jari Tervo, Laura Malmivaara, Miika Nousiainen, Pajtim Statovci, Riikka Pulkkinen ja Elina Backman.