Henna Virkkusen komission varapuheenjohtajuus jättipotti Suomelle

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää Euroopan komission puheenjohtaja Ursula von der Leyenin esittämää komission varapuheenjohtajuutta Henna Virkkuselle erittäin kovana saavutuksena Suomelle.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari Kuva: Elmo Eklund / Keskuskauppakamari

”Tämä kertoo siitä, miten paljon Henna Virkkusta ja hänen osaamistaan arvostetaan Brysselissä”, toteaa Romakkaniemi.

Romakkaniemen näkemyksen mukaan luottamuksen sekä valittua henkilöä, EU-politiikasta vastaavaa pääministeriä sekä jäsenmaata kohtaan on oltava erittäin korkealla, jotta pieni jäsenmaa voi tällaisia vastuita saada.

”Tämä on siis myös sulka pääministeri Petteri Orpon hattuun”, Romakkaniemi sanoo.

Virkkusen salkun sisältö on Romakkaniemen mukaan myös kuin räätälöity Suomelle: digitaalinen infrastruktuuri, tekoäly, teknologia, puolustusteollisuus ja kokonaisturvallisuus sekä laajeneminen ja demokratia; kaikki ovat Suomen kannalta keskeisiä prioriteetteja komission toiminnassa.

Virkkusen varapuheenjohtajuus on myös sisällöltään raskasta sarjaa. Esimerkiksi Jyrki Katainen ja Frans Timmermans ovat edellisissä komissioissa näyttäneet, miten iso ohjausvalta varapuheenjohtajilla on, kun komission agendalla keskeisessä osassa olevaa lainsäädäntöä luodaan.

”On myös huomionarvoisaa, että nyt neljästä peräkkäisestä komissiosta kolmessa Suomella on ollut varapuheenjohtajan tehtävä”, Romakkaniemi sanoo.

Juho Romakkaniemi on ennen nykyistä tehtäväänsä toiminut muun muassa komission varapuheenjohtaja Jyrki Kataisen kabinettipäällikkönä Junckerin komissiossa sekä varapuheenjohtaja Olli Rehnin kabinetin jäsenenä Barroson II komissiossa.

Keskuskauppakamari: Investointiverohyvityksen 50 miljoonan euron vähimmäiskoko liian korkea – hyvityksen eteneminen myönteistä16.9.2024 16:18:11 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että investointiverohyvityksen valmistelu etenee ripeästi. Keskuskauppakamari pitää myös ehdotettua hyvityksen soveltamisalaa ja hyvityksen käyttöä koskevia periaatteita pääosin tarkoituksenmukaisina. Tukikelpoisille investoinneille asetettua 50 miljoonan euron vähimmäiskokoa Keskuskauppakamari pitää tarpeettoman korkeana.

Keskuskauppakamari: Suomalaisten vientiyritysten odotukset nousseet hieman viime keväästä16.9.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien tuoreen vientijohtajakyselyn mukaan suomalaisten vientiyritysten näkymät ovat kohentuneet selkeästi kesän aikana. Kyselyn mukaan reilu puolet, 53 prosenttia yrityksistä kertoo vientinsä kasvavan joko jonkin verran tai merkittävästi kuluvan vuoden aikana verrattuna edelliseen vuoteen. ”Kyselystä on nähtävissä se, että vientiodotukset ovat nyt selkeästi piristyneet alkukesästä”, toteaa Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Keskuskauppakamari: Logistiikkakustannusten kasvu huolettaa yrityksiä – väylämaksujen korottaminen on askel väärään suuntaan12.9.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamarin kyselyn perusteella lähes kaksi kolmasosaa yrityksistä arvioi kasvaneiden kuljetuskustannusten heikentäneen logistista kilpailukykyään. Hallituksen budjettiriihessä päättämä väylämaksujen nosto tekee tilanteesta entistä tukalamman. Keskuskauppakamarin mielestä väylämaksusta olisi pitänyt luopua kokonaan. Lisäksi kyselyssä esille nousi yritysten huoli liikenneinfran kunnon ja palvelutason heikentymisestä. Myös kansainvälisten kuljetusten toimitusketjujen sujuvuuden arvioitiin heikentyneen.

Keskuskauppakamari: Budjettiriihestä ei veroyllätyksiä mutta tärkeitä jatkolinjauksia4.9.2024 13:23:14 EEST | Tiedote

Budjettiriihessä ei odotetusti päätetty uusista veronkiristyksistä. Hallitusohjelmassa ja kehysriihessä päätetyt veronkiristykset kohdistuvat erityisesti arvonlisäverotukseen. 1.9. voimaan tulleen yleisen arvonlisäverokannan korotuksen lisäksi ensi vuoden alusta nykyiseen kymmenen prosentin alennettuun verokantaan kuuluvat tuotteet ja palvelut siirtyvät 14 prosentin verokannan piiriin sanoma- ja aikakauslehtiä lukuun ottamatta. Lisäksi hallituksen on tarkoitus toteuttaa makeisten ja suklaan arvonlisäverokannan korotus 25,5 prosenttiin 1.6.2025 alkaen.