Tutkimus: Hyvämaineiset verkkoyhteisöt kuhisevat kalasteluviestejä

Huijausviestejä jaetaan yhä enemmän koulujen, graafisten suunnittelijoiden ja yritysten laajasti käyttämillä sisällöntuotanto- ja yhteistyöalustoilla.

Tietoturvayhtiö Barracudan tuore analyysi osoittaa, että kalasteluviestit ovat yleisiä koulujen, graafisten suunnittelijoiden ja yritysten laajalti käyttämissä sisällöntuotanto- ja yhteistyöalustoilla.

Analyysin mukaan tietoturvarikolliset lähettävät kansainvälisiltä yhteistyöalustoilta sähköpostiviestejä, jotka ovat sekä viestinsä, mallinsa että asiakirjojensa osalta virallisen näköisiä, mutta sisältävät kalastelulinkkejä.

”Luotettavia sisällönluonti- ja yhteistyöalustoja hyödyntävien phishing-hyökkäysten yleistyminen korostaa verkkorikollisten taktiikoiden siirtymistä suosittujen, hyvämaineisten verkkoyhteisöjen väärinkäyttöön hyökkäysten toteuttamiseksi, havaitsemisen välttämiseksi ja ihmisten tällaisiin alustoihin kohdistaman luottamuksen hyödyntämiseksi”, Barracudan manager, uhka-analyytikko Saravanan Govindarajan sanoo.

”On elintärkeää, että yksityishenkilöt ja organisaatiot pysyvät valppaina ja varmistavat, että niillä on käytössään vankat turvatoimet, jotka pystyvät havaitsemaan kehittyvät uhat ja mukautumaan niihin.”

Kalasteluviestien yleistyminen suosituilla yhteistyöalustoilla on jälleen yksi osoitus siitä, miten tietojenkalastelutekniikat kehittyvät koko ajan. Muita esimerkkejä tästä ovat hyökkäykset, joissa käytetään QR-koodeja tai URL-osoitteiden lyhentäjiä sekä hyökkäykset, joissa yritetään siirtää mahdollisesti merkittäviäkin määriä tietoja kehittyneiden infostealereiden avulla.

Jotta yritykset voivat suojautua yhä vaikeammin tunnistettavilta uhkilta, linkkien osalta tulee olla entistä varovaisempi.  Lisäksi kannattaa olla tarkkana esimerkiksi odottamattomien tai epäloogisten pyyntöjen kohdalla. Esimerkkinä tästä, vaikka se, että linkissä pyydetään Microsoft-tunnuksia, vaikka kyseessä ei ole Microsoftin tarjoama palvelu.

Me Barracudalla teemme maailmasta turvallisemman paikan. Uskomme, että jokainen yritys ansaitsee pääsyn pilvipohjaisiin, yritystason tietoturvaratkaisuihin, jotka on helppo ostaa, ottaa käyttöön ja käyttää. Suojaamme sähköpostia, verkkoja, tietoja ja sovelluksia innovatiivisilla ratkaisuilla, jotka kasvavat ja mukautuvat asiakkaidemme tarpeiden mukaan. Sadat tuhannet organisaatiot ympäri maailman luottavat Barracudan suojaukseen ja tukeen, jotta ne voivat keskittyä oman liiketoimintansa kehittämiseen ja kasvattamiseen. Lisätietoja osoitteesta barracuda.com .

Tutkimus: Kesälomat heiluttivat pienituloisten taloutta – Osa suomalaisista maksaa kesälomaansa seuraavaan kesään saakka7.10.2024 09:27:58 EEST | Tiedote

Suomalaiset pysyivät kesällä 2024 pääosin lomabudjetissaan. Joka viides niistä, jotka ottivat velkaa lomanviettoonsa, maksavat uuden tutkimuksen mukaan velkaa takaisin pitkälle seuraavaan vuoteen 2025 saakka. Kolmannes suomalaisista ei käyttänyt kesälomallaan tavallista enempää rahaa, selviää IRO Researchin Bluestep Bankille toteuttamasta tutkimuksesta.

Rengasvaihtorumba alkaa pian – näin puhdistat ja säilytät kesärenkaat oikein7.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Tieliikennelain mukaan talvirenkaat on vaihdettava autoon viimeistään 1. marraskuuta, jos keli sitä edellyttää. Moni vaihtaa talvirenkaat omatoimisesti ja valtaosa suomalaisista vastaa itse myös kesärenkaiden säilyttämisestä. Varastoimalla renkaat talven yli omissa tiloissa, on mahdollista säästää pitkä penni rengashotellien säilytysmaksuissa. Varastoimisessa on kuitenkin hyvä huomioida renkaiden huolellinen puhdistus ja säilytysolosuhteet, jotta renkaat säilyvät hyväkuntoisina seuraavalle kesäkaudelle.