Kysely: Yksinäisyys oppilaitoksissa lisääntyy: 17 % nuorista kärsii haitallisesta yksinäisyydestä
HelsinkiMission tuore School to Belong -yksinäisyyskysely, osoittaa, että 17 prosenttia oppilaista ja opiskelijoista kokee yksinäisyyttä oppilaitoksessaan. Yksinäisyys on kasvanut kahden vuoden takaisesta 15 prosentista. Erityisesti jatkuva yksinäisyys on lisääntynyt, mikä herättää huolta nuorten henkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista. Kysely osoittaa, että yksinäisyyden kokemukset vaihtelevat oppilaitostyypin ja ikäryhmän mukaan, ja erityisesti vähemmistöryhmien opiskelijat ovat alttiimpia yksinäisyydelle.
Yksinäisyyskyselyyn vastanneista oppilaista ja opiskelijoista 17 prosenttia kertoi kokevansa haitallista yksinäisyyttä oppilaitoksessaan. Kaksi vuotta sitten vastaava luku oli 15.
Tulokset eivät yllätä HelsinkiMission asiantuntijoita. Yksinäisyyden lisääntymistä osattiin odottaa.
– Onhan se riipaisevaa, kun kaikki eivät löydä kaveria. Oppilaitoksissa ei ehkä ole ymmärretty, kuinka paljon niiltä vaaditaan aktiivisuutta, toimijuutta ja vastuunkantoa, HelsinkiMission yksinäisyystyön päällikkö Maria Lähteenmäki toteaa.
Ammattioppilaitos Omniassa Espoossa nuoret tietävät, että uusiin ihmisiin tutustuminen ei aina ole helppoa.
– Yksinäisyyden lisääntyminen tuntuu surulliselta, koska kaikki tarvitsevat ystäviä, huokaa muotialaa opiskeleva Anastasiia Golovakho.
Hänellä on omakohtaista kokemusta yksinäisyydestä. Golovakho muutti puoli vuotta sitten Suomeen eikä hän aluksi tuntenut ketään.
– Minulla ei ollut ystäviä eikä tuttavia. Onneksi ammattikoulumme järjesti paljon tapahtumia, joissa tutustuin uusiin ihmisiin. Lisäksi koulun henkilökunta auttoi meitä. Nyt minulla on kavereita, Golovakho kertoo.
Jatkuvan yksinäisyyden lisääntyminen on huolenaihe
Murheellista on, että myös kaikkein haitallisin yksinäisyyden muoto, jatkuva yksinäisyys, on lisääntynyt.
Vuoden 2022 yksinäisyyskyselyssä jatkuvaa yksinäisyyttä oli kokenut 5,5 prosenttia vastaajista, mutta vuonna 2024 luku nousi jo 7,4 prosenttiin.
– Vaikeaa yksinäisyyttä kokee vain pieni osuus opiskelijoista, mutta esimerkiksi yksittäisen oppilaitoksen kohdalla puhutaan jo kymmenistä ihmisistä. Pitkittyneellä yksinäisyydellä voi olla vakavia vaikutuksia henkiseen ja fyysiseen terveyteen sekä opinnoissa pärjäämiseen, yksinäisyystyön päällikkö Maria Lähteenmäki sanoo.
Eniten yksinäisyyttä ammattikouluissa ja korkeakoulussa
School to Belong -kyselyn mukaan yksinäisyyden kokemukset yleistyvät iän myötä. Yksinäisyyteen vaikuttaa myös oppilaitostyyppi.
Kyselyyn vastanneista yli 20-vuotiaista opiskelijoista 23 prosenttia kokee oppilaitoksessaan haitallista yksinäisyyttä. Sen sijaan 15- ja 16-vuotiaista opiskelijoista haitallista yksinäisyyttä kokee vain 12 prosenttia.
Yläkouluissa yksinäisyyttä kokee 10 prosenttia, lukioissa 10 prosenttia ja ammattioppilaitoksissa jopa 19 prosenttia vastaajista.
Korkeakouluissa yksinäisyys on vielä yleisempää. School to Belong -kyselyyn osallistuneessa ammattikorkeakoulussa yksinäisyyttä koki 35 prosenttia. Sen sijaan korkeakouluopiskelijoista peräti 51 prosenttia kokee yksinäisyyttä. Luku selviää HelsinkiMission tänä vuonna julkaisemasta korkeakoulukyselystä.
Vähemmistöryhmien opiskelijat ovat alttiimpia yksinäisyydelle
Kysely nostaa esiin, että yksinäisyys on vahvasti sukupuolittunutta. Miehistä 11 prosenttia kokee yksinäisyyttä ja naisista 19 prosenttia.
Eniten yksinäisyyttä kokevat ne opiskelijat, jotka eivät identifioidu miehiksi tai naisiksi tai eivät halunneet kyselyssä määrittää sukupuoltaan. Siinä ryhmässä jopa 28 prosenttia kokee yksinäisyyttä.
Syypäinä sosiaaliset taidot, digitaalisuus ja some
Yksinäisyyden lisääntymiselle on useita syitä: esimerkiksi sosiaalisten taitojen heikentyminen, viestinnän digitaalisuus ja somen käytön lisääntyminen.
Koronapandemian aikana sosiaaliset kontaktit ja harrastukset vähenivät merkittävästi, mikä on voinut vaikuttaa nuorten sosiaalisten taitojen heikentymiseen.
”Täytyy löytää erilaisia tapoja olla yhdessä.”
Digitaalisen viestinnän ja sosiaalisen median käytön lisääntyminen voi myös osaltaan syventää yksinäisyyden tunteita.
Myös itseohjautuvuutta ja luokattomuutta korostava toisen asteen opetusjärjestelmä johtaa tilanteeseen, jossa moni nuori opiskelija kokee jäävänsä ulkopuoliseksi omassa oppilaitoksessaan.
Ratkaisun avaimet ovat oppilaitoksilla ja yhteisöillä
Yksinäisyystyön päällikön Maria Lähteenmäen mielestä oppilaitosten tulisi tiedostaa, miten niillä menee. Miten talossa toimitaan? Miten yhteisöllisyyttä luodaan? Miten kanssaihmiset kohdataan?
– Haastamme oppilaitokset pohtimaan toimintatapojaan, jotta kukaan ei enää kokisi jatkuvaa yksinäisyyttä. Tärkeintä on asenneympäristöön vaikuttaminen. Täytyy löytää erilaisia tapoja olla yhdessä, Lähteenmäki sanoo.
”Haastamme oppilaitokset pohtimaan toimintatapojaan, jotta kukaan ei enää kokisi jatkuvaa yksinäisyyttä.”
On olennaista, että ratkaisuja etsitään koko yhteisön voimin.
– Viestimme on, että yksinäisyys ei ole vain yksilön ongelma, vaan ratkaisut lähtevät yhteisöstä. Pitkäjänteinen työ osallistavan oppilaitoskulttuurin luomiseksi tuottaa tulosta, korostaa Heidi Rouhiainen, HelsinkiMission nuorten palveluiden päällikkö.
Lisää kohtaamisen ja tutustumisen mahdollisuuksia
Nuoret opiskelijat toivovat konkreettisia toimia.
– On tärkeää, että oppilaitokset järjestävät nuorille lisää mahdollisuuksia kohtaamiseen ja tutustumiseen. Esimerkiksi oppitunneilla voitaisiin tehdä enemmän yhdessä ja välitunneilla olla yhdessä. Kyllä sieltä ennemmin tai myöhemmin joku kaveri löytyy, laboratorioalan tutkintoa Omniassa opiskeleva Vili Olkkonen pohtii.
HelsinkiMissio on saanut hyviä tuloksia School to Belong -ohjelman yhteisöllisellä yksinäisyystyöllä. Sen ansiosta haitallinen yksinäisyys on vähentynyt.
Esimerkiksi toisen asteen oppilaitoksissa, joissa on aktiivisesti tehty työtä yksinäisyyden vähentämiseksi, koetaan vähemmän jatkuvaa haitallista yksinäisyyttä (5,8 prosenttia) kuin muissa oppilaitoksissa (7,2 prosenttia).
Tutustu Schoool to Belong 2024 -yksinäisyyskyselyyn
HelsinkiMissio haluaa olla tukemassa oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointia ja vähentämässä yksinäisyyttä yhdessä oppilaitosten kanssa. Vuodesta 2022 toiminut School to Belong -ohjelma tarjoaa oppilaitoksille tukea yksinäisyyden vähentämiseen muun muassa koulutusten, valmiiden materiaalien ja yhteisöllisten tempausten avulla.
Yhteenveto tuloksista
- Yksinäisyyden kasvu: Vuonna 2024 tehty kysely paljasti, että 17 prosenttia oppilaista ja opiskelijoista kokee haitallista yksinäisyyttä oppilaitoksissaan. Tämä on noussut kahdella prosenttiyksiköllä vuodesta 2022.
- Jatkuvan yksinäisyyden lisääntyminen: Jatkuvaa yksinäisyyttä kokevien opiskelijoiden osuus nousi 5,5 prosentista 7,4 prosenttiin kahdessa vuodessa. Tämä vaikea yksinäisyyden muoto vaikuttaa merkittävästi henkiseen ja fyysiseen terveyteen.
- Yksinäisyyden yleisyys oppilaitoksissa: Yksinäisyys on yleisempää ammattioppilaitoksissa ja korkeakouluissa. Ammattikorkeakouluopiskelijoista 35 prosenttia ja korkeakouluopiskelijoista peräti 51 prosenttia kokee yksinäisyyttä.
- Sukupuoli ja yksinäisyys: Naisista 19 prosenttia ja miehistä 11 prosenttia kokee yksinäisyyttä. Yksinäisyyttä kokevat eniten opiskelijat, jotka eivät identifioidu miehiksi tai naisiksi, tässä ryhmässä luku on 28 prosenttia.
- Ratkaisuja: Oppilaitosten ja yhteisöjen vastuulla on puuttua yksinäisyyteen. School to Belong -ohjelman avulla on onnistuttu vähentämään haitallista yksinäisyyttä muun muassa yhteisöllisten tapahtumien ja materiaalien avulla.
School to Belong -yksinäisyyskysely
- HelsinkiMissio toteutti School to Belong -yksinäisyyskyselyn keväällä 2024. Kyselyyn osallistui kaikkiaan 79 oppilaitosta, joiden joukossa oli yläkouluja, toisen asteen oppilaitoksia ja korkeakoulu.
- Edelliset kyselyt tehtiin vuosina 2023 ja 2022.
- Tämän vuoden kyselyyn vastasi kaikkiaan 3503 oppilasta ja opiskelijaa, 1123 oppilaitosten henkilökunnan jäsentä ja 1033 huoltajaa.
- School to Belong -ohjelma tarjoaa oppilaitoksille tukea yksinäisyyden vähentämiseen muun muassa koulutusten, valmiiden materiaalien ja yhteisöllisten tempausten avulla.
- Lukuvuonna 2024–25 ohjelmaan osallistuu 126 oppilaitosta ja toimipaikkaa eri puolilta Suomea.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria Lähteenmäki
Yksinäisyystyön päällikkö, tutkija
maria.lahteenmaki@helsinkimissio.fi
044 054 6224
Heidi Rouhiainen
Nuorten kriisipisteen päällikkö
heidi.rouhiainen@helsinkimissio.fi
045 855 0962
Kristiina BackbergViestintäpäällikköHelsinkiMissio
Puh:0447331544kristiina.backberg@helsinkimissio.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HelsinkiMissio on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö. Vähennämme yksinäisyyttä ja lisäämme hyvinvointia. Tunnemme yksinäisyyden ja tiedämme keinot sen voittamiseksi.
Toimimme sadan ammattilaisen ja tuhannen vapaaehtoisen voimin. Kohtaamme, tuemme ja autamme vuosittain kymmeniä tuhansia ihmisiä. Tarjoamme yksinäisyyttä vähentäviä palveluja valtakunnallisesti sekä mahdollisuuden osallistua vapaaehtoisena kohtaamaan muita.
Kutsumme kaikki tekoihin yksinäisyyttä vastaan. Tavoitteemme on, että kukaan ei jää yksin.
#yhdessäyksinäisyysvoitetaan
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HelsinkiMissio
Ensamhetsenkät: Ensamhet bland unga blir allt vanligare i läroanstalter – ”Det känns sorligt, eftersom alla behöver vänner”4.10.2024 06:30:00 EEST | Pressmeddelande
HelsingforsMissions School to Belong -ensamhetsenkät visar att ensamhet är ett växande problem i finländska läroanstalter. Av elever och studerande som besvarade på enkäten berättade 17 procent att de upplever ensamhet. Dessutom har den mest skadliga formen av ensamhet, konstant ensamhet, ökat. Lösningarna förutsätter långsiktigt arbete och skapande av en inkluderande läroanstaltskultur. Studerande önskar konkreta förbättringsmetoder.
Kysely: Nuorten yksinäisyys yleistyy oppilaitoksissa – ”Tuntuu surulliselta, koska kaikki tarvitsevat ystäviä”4.10.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission School to Belong -yksinäisyyskysely osoittaa, että yksinäisyys on kasvava ongelma suomalaisissa oppilaitoksissa. Kyselyyn vastanneista oppilaista ja opiskelijoista 17 prosenttia kertoi kokevansa yksinäisyyttä. Lisäksi kaikkein haitallisin yksinäisyyden muoto, jatkuva yksinäisyys, on lisääntynyt. Ratkaisut edellyttävät pitkäjänteistä työtä ja osallistavan oppilaitoskulttuurin luomista. Opiskelijat toivovat konkreettisia parannuskeinoja.
Kaveripiiri – uudenlainen lahjoittajien verkosto – vähentää yhdessä yksinäisyyttä4.9.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Yksinäisyys on vakava yhteiskunnallinen ongelma, joka heikentää suomalaisten hyvinvointia ja terveyttä voimakkaammin kuin mikään muu yksittäinen tekijä. HelsinkiMission kuukausilahjoittajat vaikuttavat säännöllisesti siihen, että yhä useampi ikäihminen, nuori ja lapsiperhe saa apua yksinäisyyteen ympäri Suomen.
Alko, Frendie ja HelsinkiMissio yhdistävät voimansa yksinäisyyttä vastaan29.5.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Yksinäisyyttä on siellä missä on ihmisiä – se ulottuu yksityiselämän lisäksi työelämään. Tuoreen Työelämän yksinäisyys -barometrin 2024 mukaan joka viides suomalainen kokee yksinäisyyttä työelämässä. Alko, Frendie ja HelsinkiMissio ovat yhdistäneet voimansa tarjotakseen uudenlaista palveluohjausta yksinäisyyden vähentämiseksi Suomessa.
Uusi kysely: Joka viides kokee yksinäisyyttä työelämässä23.5.2024 06:30:00 EEST | Tiedote
Tuoreen Työelämän yksinäisyys -barometrin 2024 mukaan joka viides suomalainen kokee yksinäisyyttä työelämässä. Melko usein tai jatkuvasti itsensä yksinäiseksi töissä kokee 7 % vastanneista, ja joka kymmenes kärsii ulkopuolisuuden tunteesta, erityisesti alle 30-vuotiaat. Kyselyyn vastasi 1 063 työelämässä olevaa 18–69-vuotiasta suomalaista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme