Riikka Szalain koskettava runokokoelma tutkii surun ja ilon sävyjä puolison menetyksen jälkeen

Kukko lensi kuusenlatvaan ja kiekui koko päivän. Minä nakkelin pudonneita käpyjä ikkunaan, kunnes tulit ulos. Sinun paitasi oli valoa täynnä, minun mieleni oli kirkas. Sinä tulit paidanhihat palaen. En minä sinua nähnyt, vaan itseni.

Käärmeet vartioivat uniasi, mustasukkaiset kuun poikaset. Niiden veri, suolalla maustettu, makeus pisaroi pintaan.

Siltä niityltä, josta minä sinulle kerroin, katosivat lampaat syksyllä, mutta tilalle ilmestyi myyriä. Ne elivät elämäänsä eteenpäin siitäkin huolimatta, että sinä et saattanut minua sinne asti seurata.

"Ryhdyin kirjoittamaan runokokoelmaani puolisoni menehdyttyä, kun huomasin yllättäen surun keskellä vuorottelevan myös ilon tunteita siitä, että olin saanut kokea rakkautta. Minua inspiroi parhaiten se, että istun ja ryhdyn kirjoittamaan. Keskellä aivan tavallista arkea, vaikka metsän pohjakerroksia, sammalia tai sieniä ihmetellessä, lauseita voi pulpahdella mieleen. Kuljetan muistikirjaa mukanani. Runo syntyy sitten myöhemmin kirjoitushetkellä,"

Riikka Szalai (s. 1964) on aiemmin julkaissut proosaa. Hänen novellikokoelmansa Loppukesän Vesi oli Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkintoehdokkaana. Romaani Paratiisi on täällä ettekö te näe ilmestyi vuonna 2023: "On sen verran sykähdyttävää tekstiä, että vaatii hitaan lukemisen, sanojen maiskuttelun, kiireen unohtamisen. Ollaan sanojen keinussa, kaunokirjallisuuden ytimessä. Nostaisiko rinnalle Eeva Kilven kesätunnelmat, naisen mielen, vertaisena, tässä tosin ihmisten ympäröimänä" - ”Hikkaj” Kirjavinkeissä.

Anna-Maria Viksten

Miten kohdata lasten ilmasto- ja ympäristötunteet? Uutuuskirja "IIK! Iso A tuli taloon" avaa keskustelun kodeissa ja kouluissa16.9.2024 08:15:00 EEST | Tiedote

Miksi keskustelu ilmastoahdistuksesta keskittyy nuoriin, ja miksi kirjallisuudessa on vielä vähän tarinoita, jotka käsittelevät lasten ympäristötunteita? Entä kuinka selittää pienelle koululaiselle globaaleja ympäristöhaasteita lisäämättä huolta ja ahdistusta? Näihin kysymyksiin pureutuu rohkeasti kirjailija Piia Heikkinen uudessa lastenkirjassaan “IIK! Iso A tuli taloon”.

"Huikea elämäkerta paljastaa Jiddu Krishnamurtin syvällisen ajattelun ja ainutlaatuisen elämänpolun"4.7.2024 08:22:00 EEST | Tiedote

"Krishnamurtin elämäkerta" on nyt saatavilla ensimmäistä kertaa Suomeksi. Teos kuvaa tarkkaan Jiddu Krishnamurtin elämää ja ajatuksia. Teos on ainoa "virallinen" elämäkerta; tiivistelmä kolmesta teoksesta, joista kaksi ilmestyi Krishnamurtin vielä eläessä. Kirjan on kirjoittanut Mary Lutyens, joka tunsi Krishnamurtin yli 70 vuoden ajan. Hän valottaa teoksessa myös Krishnamurtin yksityiselämää. Teoksen on suomentanut Antti Immonen.