Restonomiliitto: Emme hyväksy matkailun leikkauksia emmekä palkatonta sairauspäivää

Suomen Restonomiliitto kritisoi hallituksen suunnitelmia, jotka vaarantavat työntekijöiden hyvinvoinnin ja matkailualan elinvoiman. ”Kaksi päätöstä nousee esiin erityisen kohtalokkaina: palkattoman sairauslomapäivän käyttöönotto ja matkailun edistämisen rahoitusleikkaukset”, Restonomiliitto sanoo. Restonomiliitto on Akavan Erityisalojen jäsenjärjestö.

Suomella on valtava potentiaali matkailumaana. Juuri nyt maan hallitus vähentää toimillaan matkalualan elinvoimaa.

Matkailun leikkaukset vaarantavat alan tulevaisuuden

Suomen matkailuala on vasta toipumassa pandemiasta ja kärsii nyt monin tavoin maamme sijainnista hyökkäyssotaa käyvän Venäjän naapurina. Tässä tilanteessa maan hallitus haluaa leikata 2 miljoonaa euroa matkailun edistämisestä ja samalla nostaa alan palvelujen arvonlisäveron 10 prosentista 14 prosenttiin,  matkailu- ja ravintola-alan akavalaisia edustava Suomen Restonomiliitto ihmettelee.

- Nämä eivät ole vain numeroita budjetissa – ne ovat päätöksiä, jotka romuttavat unelmia, vievät työpaikkoja ja sulkevat maamme ovia, Restonomiliiton toiminnanjohtaja Joel Kettula sanoo.

- Jokainen leikkaus vie meitä askeleen taaksepäin kohti aikaa, jolloin Suomi oli piilossa maailman matkailukartalta. Nyt, kun meillä on mahdollisuus nousta uudelleen, hallitus on valmis lyömään jarrut pohjaan ja antamaan kilpailijamaiden kiriä ohitsemme.

Hallituksen leikkuriin joutunut Visit Finland edistää ulkomailta Suomeen suuntautuvaa matkailua sekä Suomen kiinnostavuutta kansainvälisesti kestävänä ja houkuttelevana matkakohteena.

Vuoden 2025 alussa Visit Finlandilla on käytettävissään  toimintoihinsa Suomessa ja ulkomailla vain puolet nykyisestä rahoituksesta, kun EU:n elpymisrahoitus ja muut projektirahoitukset loppuvat samaan aikaan 2 miljoonan budjettileikkauksen kanssa. Visit Finlandin koko henkilöstöä koskevat yt-neuvottelut alkoivat elokuussa.

Palkaton ensimmäinen sairauslomapäivä – kohtuuton valinta sairastuvalle työntekijälle

- Kuvitelkaa tilanne: työntekijä herää aamulla sairaana. Hänen kurkkunsa on kipeä, päätä särkee ja kuume nousee. On päätettävä, jäädäkö kotiin vai mennäkö töihin sairaana, koska ei yksinkertaisesti ole varaa menettää päivän palkkaa. Tämä on valinta, jonka eteen maan hallitus haluaa jatkossa asettaa tuhannet suomalaiset ja erityisesti palvelualoilla toimivat työntekijät, sanoo toiminnanjohtaja Joel Kettula matkailu- ja ravintola-alan akavalaisia edustavasta Suomen Restonomiliitosta.

- Ensimmäisen sairauslomapäivän palkattomuus pakottaa ihmiset töihin sairaana, vaikka he tietävät, että se voi pahentaa sairautta sekä tartuttaa työkaverit ja asiakkaat. Seuraukset esimerkiksi ravintola-alalla voivat olla todella kohtalokkaat. Kuinka moni meistä on valmis katsomaan sivusta, kun työpaikoille palaa pelko siitä, että sairastuminen vie leivän pöydästä?

- On tietysti hienoa, että ”sairaussakko” ei koske aluksi niitä, joiden voimassa oleva työehtosopimus takaa palkalliset sairauspäivät. Vahva epäilymme kuitenkin on, että työnantaja tuo tämän heikennyksen työehtosopimuspöytään heti kun mahdollista, Kettula huomauttaa.

Ensimmäisen sairauspäivän palkattomuus on maan hallitusohjelmassa ja tulossa mahdollisesti myöhemmin syksyllä kolmikantaisen työryhmän pohdintaan.

puheenjohtaja Niklas Honkalehto, Suomen Restonomiliitto, puh. 045 616 0691

toiminnanjohtaja Joel Kettula, Suomen Restonomiliitto, puh. 045 633 7843

Anna Joutsenniemi, viestintäpäällikkö, Akavan Erityisalat, puh. 040 525 8582

Liitot: Maan hallitus on lyhytnäköisesti hylkäämässä kulttuurin23.8.2024 07:26:56 EEST | Tiedote

Kulttuuri- ja museoalojen potentiaali maamme elinvoiman lähteenä ja työllistäjänä jää hyödyntämättä, mikäli ennakoidut leikkaukset budjettiriihessä toteutuvat. Uhkana ovat kulttuurialoja vuosiksi näivettävät irtisanomiset, varoittavat Akavan Erityisalat ja sen jäsenjärjestöt Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU, Museo- ja kulttuuriperintöalan ammattiliitto MAL sekä Kuntien asiantuntijat - KUMULA.