Mediakutsu: kuntoutuksen ja vanhustyön tapahtumat 2.-3.10. Helsingin Messukeskuksessa

Hyvä median edustaja,

kuntoutuksen ja vanhustyön messutapahtumat Fysioterapia ja Kuntoutus 2024 ja Hyvä Ikä 2024 tarjoavat näkökulmia kuntoutuksen ammattilaisille ja vanhusten parissa työskenteleville 2.–3.10.2024. Samaan aikaan Messukeskuksessa järjestetään myös Sairaanhoitajapäivät.

Kokonaisuus esittelee alan uusimmat laitteet, välineet ja palvelut. Löydät kiinnostavaa ohjelmaa, inspiroivia puheenvuoroja ja asiantuntijatapaamisia tulevaisuuden ratkaisujen äärellä. Tervetuloa!

Tuotteisiin tutustumista messuosastolla, esittelijä hymyilee, asiakas kokeilee kylmämaskia.
Viime Fysioterapia & Kuntoutus -tapahtumassa Ctn.fi osastolla esiteltiin mm. huippukylmähoitoja Kimmo Brandt

Ohjelmatärppejä tapahtumista

Fysioterapia ja Kuntoutus -lava

• ke 2.10. klo 11.00 Välineellä on väliä. Suomen Paralympiakomitean verkostokoordinaattori Tiina Siivonen kertoo miten ja mitä Paralympiakomitean urheilun ja liikunnan apuvälineitä voi hyödyntää kuntoutuksen tukena.
  • ke 2.10. klo 15.30 Seksuaalisuuden puheeksi ottaminen kuntoutustyössä. Miten seksuaalisuudesta tulisi keskustella kuntoutustyössä vai tulisiko? Erityistason seksuaaliterapeutti, toimintaterapeutti YAMK ja työnohjaaja Henna Suikki.
  • to 3.10. klo 13.00 PuoliNainen - vai sittenkin kokonainen? Kokemustoimija Arja Ahtaanluoma (Suomen Amputoidut ry) kertoo, miten hän verenmyrkytyksen ja diagnoosin viivästymisen myötä heräsi koomasta neliraaja-amputoituna. Vaikka elämässä tapahtuukin katastrofaalisia asioita, elämä voi silti olla hyvää. Ahtaanluoma kertoo puheenvuorossaan omasta kuntoutumisestaan.
  • to 3.10. klo 14.30 Osteoporoosin hoitamattomuuden hinta on korkea. Pelkkä diagnoosi ja hoidon aloitus eivät ehkäise murtumia. Luustoliiton Luustokurssi on maksuton toimintamalli, jonka avulla ammattilaiset voivat tuloksellisesti tukea asiakkaitaan omannäköiseen arkeen osteoporoosista huolimatta.
  • Fysioterapia & Kuntoutus -lavan koko ohjelma >>

Hyvä Arki -lava / Hyvä Ikä -lava

• ke 2.10. klo 12.00 Hyvä Ikä -lava: Ikääntyminen, teknologia, kehittäminen – Ketä kiinnostaa? Monialaista vuoropuhelua ikäteknologian kehittämisen poluista, oivalluksista, onnistumisista ja epäonnistumisista.
    • ke 2.10. klo 14.00–15,00 Hyvä Ikä -lava: Suuri vetovoima -paneeli – Miksi arvostettu työ ei vedä? SuPerliiton suurta vetovoima -paneelikeskustelua luotsaa sosiaali- ja terveysalan erikoistoimittaja Tiina Merikanto. Mukana myös SuPerin uusi puheenjohtaja Päivi Inberg.
    • to 3.10. klo 11.30 Hyvä Ikä -lava: Kuka hoitaa muistisairaat? Vanhustyön ja muistisairauksien asiantuntija, tutkijatohtori Ulla Halonen kertoo, miten sairaiden määrän kasvu vaikuttaa läheisiin, ammattilaisiin ja koko palvelurakenteeseen.
    • to 3.10. klo 13.00 Hyvä Arki -lava: Miten monikulttuurisuus ja erilaiset vähemmistöryhmät on huomioitu ikääntyville suunnatuissa palveluissa?
    • Hyvä Ikä -lavan ohjelma vanhustyön ammattilaisille >>
    • Hyvä arki -lavan ohjelma ikääntyville itselleen >>

Muuta mielenkiintoista

• ke 2.10. aamupäivän Kuntouttava hoiva -seminaarin paneelikeskustelu keskittyy kuntouttavaan työotteeseen vanhustyössä: mitä se tarkoittaa, ja miten varmistetaan osaaminen ja asenne? Terveys- ja sosiaalialan erikoistoimittaja luotsaa keskustelua, jossa ovat mukana geriatrian professori Esa Jämsen, vanhusasiavaltuutettu Päivi Topo, sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamo, professori Juhani Wickström sekä väitöskirjatutkija Sari Arolaakso.
    • Hands on -ohjelmasta saa täsmätietoa 10-40 minuutin koulutustuokiossa, joissa pureudutaan mm. spastisen käden hoitoon, terveysteknologian hyödyntämiseen, aistituotteisiin, kinestetiikkaan, lpg-hoitoon ja moniin muihin suoraan omaan työhön vietäviin ratkaisuihin. Ohjelma tapahtuu messuosastoilla.
    • Fysioterapia- ja kuntoutusalan ammattilaisille suunnatut koulutuspäivät ovat keskeinen osa tapahtumaa. Aiheina ovat mm. ravitsemus, vuorovaikutus terveydenhuollon kohtaamisissa, tuki- ja liikuntaelinvaivojen kuntoutuksen uudet tuulet sekä asiakkaan oma rooli kuntoutusprosessissa. Lue lisää koulutuspäivistä >>>
    • Vanhustyön keskusliiton osastolla 5c51 PöllöStudiossa kuullaan ikääntymisen huippuasiantuntijoita. Paikalla mm. professori Teppo Kröger, professori emerita Marja Vaarama ja muita ikääntymisen asiantuntijoita.
    • Alastekin osastolla 5e48 tutustuttavana Yrjö Kukkapuron seniorituoliuutuus YK91 Senior, jonka tuotanto on juuri käynnistynyt. Esillä myös hoivakodeilta kiitosta saaneet Mainio- ja Lempi-seniorituolit.

Messukeskuksen mediakeskus (pääsisäänkäynti, 2. krs) palvelee tapahtuman aukioloaikoina. Pääset sisäänkäynnistä pressikortilla tai vastaavalla todistuksella työtehtävistä.

Median akkreditoituminen tästä linkistä >>

Kuvia edellisistä tapahtumista >>

Tapahtumien ja näytteilleasettajien tiedotteet >>

Hyvä Ikä ja Fysioterapia & Kuntoutus Helsingin Messukeskuksessa ke–to 2.–3.10.2024. Kokonaisuuden järjestävät Expomark Oy yhteistyössä Vanhustyön keskusliiton ja Suomen Fysioterapeutit ry:n kanssa. Pysäköinti messuparkissa on tapahtumaan akkreditoituneille toimittajille ja somevaikuttajille maksutonta. Pysäköintilipukkeen saa mediakeskuksesta.

Messualue ohjelmineen on ammattilaisille maksutonta rekisteröitymällä tapahtumien verkkosivuilla.

hyvaika.fi  #HyväIkä

fyku.fi  #Fysiokuntoutus #Fysioterapiamessut