Mobil sjukhus erbjuder nu jourmässig vård även till boendeenheter och hemvårdsklienter i områdets norra del
Hemvården och boendeenheterna i välfärdsområdets norra del får nu också tillgång till jourmässigt stöd i och med att mobila sjukhuset inledde sin verksamhet i Jakobstad, Pedersöre, Kronoby, Larsmo och Nykarleby den 16 september 2024.
Erfarna sjukskötare vid jouren på Malmska arbetar åtminstone till slutet av året i det mobila sjukhuset varje dag kl. 13–20.30. Nu i början kommer man också att utreda när hemvårdsenheterna och hemvården i Malmskas jourområde behöver den kompetens som jourskötarna kan erbjuda.
– Det är viktigt att komma ihåg att sjukskötarna i det mobila sjukhuset erbjuder stöd till våra yrkespersoner – de kan alltså inte kontaktas av dem som bor i området. Det mobila sjukhusets koordinator utför också vårdbedömning per telefon och det är inte alltid nödvändigt att åka till patienten, säger överskötare Saija Seppelin som ansvarar för akutsjukhusets jourmässiga tjänster.
Det mobila sjukhuset började testas i fjolhöst på kvällar och nätter i Vasa-Korsolmsnejden. Senare utvidgades verksamheten även till Laihela och den upprätthålls nu varje dag dygnet runt.
– Det mobila sjukhusets vårdare och koordinerande sjukskötare i Jakobstad stöder hemvården och boendeservicen samt bäddavdelningarna på Malmska på samma sätt som det mobila sjukhuset i Vasa stöder de allmänmedicinska avdelningarna, säger projektchef och förstavårdens fältchef Vesa Aro.
Det här är det fråga om:
- Skötare som arbetar inom hemvården och boendeservicen kan ringa det mobila sjukhusets erfarna sjukskötare. På basis av samtalet bedömer sjukskötaren vårdbehovet och kör vid behov till patienten för att ge hen jourmässig vård. På så sätt behövs inte nödvändigtvis någon ambulans och patienten behöver inte besöka samjouren.
- Det mobila sjukhusets sjukskötare kan exempelvis ta blodprov hos klienten. Servicen ersätter ändå inte den prehospitala akutsjukvården. I nödfall ringer hemvården och boendeservicen fortsättningsvis direkt till nödnumret.
- Det mobila sjukhuset kan erbjuda klienten vård som annars skulle kräva ett besök till jouren, såsom exempelvis intravenös antibiotikabehandling och sårlimning.
- Vården planeras och genomförs i tätt samarbete via en distansförbindelse med klientens behandlande läkare eller samjourens läkare. Vården som ges hemma kan i fortsättningen ges av en skötare från hemsjukhuset.
- Det mobila sjukhuset stöder i synnerhet de äldres möjligheter att bo hemma, erbjuder jourmässigt vårdstöd till yrkespersoner och minskar belastningen på samjouren.
Nyckelord
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Saija Seppelinöverskötare
Tel:040 653 1726saija.seppelin@ovph.fiVesa Aroprojektchef
Tel:040 186 3662vesa.aro@ovph.fiBilder
Välkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
En del av trygghetstelefoner ur bruk på grund av nätverksproblem10.1.2025 20:00:13 EET | Pressmeddelande
En del av välfärdsområdets klienters trygghetstelefoner fungerar inte för tillfället på grund av omfattande nätverksproblem. Problem finns åtminstone i Kristinestad, Närpes, Kaskö, Malax, Laihela, Vasa och Korsholm.
Osa turvapuhelimista pois käytöstä verkkohäiriön vuoksi10.1.2025 19:59:57 EET | Tiedote
Osa hyvinvointialueen asiakkaiden turvapuhelimista ei toimi tällä hetkellä verkkovian vuoksi. Häiriöitä on ainakin Kristiinankaupungissa, Närpiössä, Kaskisessa, Maalahdessa, Laihialla, Vaasassa ja Mustasaaressa.
Köerna på jouren rör sig i en bättre riktning9.1.2025 16:15:00 EET | Pressmeddelande
En jämförelse av jourens kundantal och genomströmningstider år 2023 och år 2024 visar att situationen blivit en aning bättre. På hösten 2024 och framförallt i december 2024 hade man stundom rusning på jouren. Läget och förflyttningen till fortsatt vård uppföljs och utvecklas ständigt.
Suunta päivystyksen jonoissa kohti parempaa9.1.2025 16:15:00 EET | Tiedote
Päivystyksen asiakasmäärien ja läpimenoaikojen vertailu vuosien 2023 ja 2024 välillä osoittaa, että tilanne on muuttunut hieman paremmaksi. Syksyllä 2024 ja etenkin joulukuussa 2024 päivystys ajoittain ruuhkautui. Tilannetta ja siirtymistä jatkohoitoon seurataan ja kehitetään jatkuvasti.
Allt fler väljer att fylla i socialvårdens blanketter digitalt9.1.2025 15:21:03 EET | Pressmeddelande
När socialvårdens professionella började använda det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare i höstas fick också klienterna en egen digital kanal, Omapalvelu, för att uträtta ärenden. Allt fler klienter väljer att fylla i ansökan digitalt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum