Varha saa runsaasti asiakaspalautetta - varsinaissuomalaiset ovat palveluissa käytyään hyvin tyytyväisiä
Varsinaissuomalaiset antavat hyvinvointialueelle mielellään palautetta. Vuonna 2023 Varha sai asiakkailtaan yli 118 000 palautetta ja vuoden 2024 aikana elokuun loppuun mennessä Varhalle on tullut lähes 77 000 asiakaspalautetta. Suurin osa palautteenantajista kokee saaneensa apua hyvinvointialueelta oikea-aikaisesti, ja palvelu tai hoito on ollut hyödyllistä.
Varha on kerännyt systemaattisesti asiakaspalautetta jo yli puolentoista vuoden ajan. Palautteita kerätään monin tavoin eri asiakasryhmät huomioiden. Kaikki eri palautekanavia pitkin tulleet palautteet luetaan ja ne otetaan huomioon toimintaa kehitettäessä. Asiakas saa myös aina halutessaan vastauksen antamaansa palautteeseen.
Vuonna 2023 varsinaissuomalaiset antoivat Varhalle yli 118 000 asiakaspalautetta seuraavilla tavoin (Vuoden 2024 tiedot ajalta 1.1.–31.8.2024 suluissa):
- Toimipisteissä olevien palautelaitteiden kautta noin 50 000 palautetta (noin 28 000 palautetta),
- Tyks-sairaalapalveluiden tekstiviestikyselyllä yli 62 000 palautetta (n. 43 900 palautetta),
- paperiset palautelomakkeet otettiin käyttöön 11/2023 ja niitä tuli vuonna 2023 alle 100 (n. 1000 palautetta) ja
- varha.fi ja tyks.fi-verkkopalveluiden kautta erilliseen palautejärjestelmään yli 5 500 palautetta (noin 5000 palautetta).
-Jokainen kohtaaminen on Varhassa tärkeä. Suurin osa asiakaspalautteestamme kertoo, että Varhaan luotetaan. Henkilöstömme on siis onnistunut työssään erittäin hyvin, vaikka hyvinvointialueiden alku on työläs ja yhtenäistämiseen liittyviä haasteita on paljon. Arvoihimme kuuluu, että toimimme arvostavan yhdenvertaisesti ja ystävällisesti, hyvinvointialuejohtaja Tarmo Martikainen korostaa.
Varhan palvelun koki hyödylliseksi tai osittain hyödylliseksi 91 % palautteenantajista
Varhassa asiakaspalautetta kerätään THL:n määrittelemien kansallisten kysymysten mukaisesti. Keskeinen mittari asiakaskokemuksen tilan seuraamiseen on NPS-suositteluindeksi, joka lasketaan vähentämällä suosittelijoiden (arvosana 9 tai 10) vastauksista arvostelijoiden (arvosana 0–6) vastaukset prosenttiosuuksina. Suositteluindeksi muodostuu lukuasteikolla -100–100.
Varhassa vuoden 2023 NPS-luku oli laitepalautteiden perusteella palvelussa käynnin jälkeen 78 eli erittäin hyvä. Vuonna 2024 NPS-luku on pysynyt suunnilleen samalla tasolla. Lisäksi 83,7 prosenttia palautelaitteiden kautta vastanneista koki saaneensa apua silloin kun sitä tarvitsi. Varhasta saamansa hoidon tai palvelun koki hyödylliseksi tai osittain hyödylliseksi 91 prosenttia palautteenantajista. Eniten asiakkaiden myönteisiin kokemuksiin on vaikuttanut avointen vastausten perusteella henkilökunnan ystävällisyys, rauhallisuus ja ammattitaito.
Tyks-sairaalapalveluissa käytössä olevan tekstiviestipalautteen yleisarvosana palvelusta on vuonna 2023 keskiarvoltaan 9,2 (arvosteluasteikko 1–10) ja vuonna 2024 elokuun loppuun mennessä 9,34.
-Asiakaskokemus on meille erittäin tärkeä seurattava asia. Palautteista on selvästi nähtävissä, että asiakkaat ovat varsin tyytyväisiä Varhan palveluihin niissä asioidessaan. Iso osa kriittisestä palautteesta koskee palveluun tai hoitoon pääsyä, ja siinä meillä on vielä kehitettävää, asiakkuusjohtaja Pasi Oksanen sanoo.
Varhan toimipisteissä palautetta voi antaa palautelaitteilla, joita on käytössä yli 120 kappaletta, mm. terveysasemilla ja päivystyksissä, suun terveydenhuollon, kuntoutuksen, kuvantamisen, päihde- ja mielenterveyspalveluiden palveluissa sekä laboratorioissa. Tämän lisäksi toimipisteissä on mahdollisuus antaa palautetta myös paperisella palautelomakkeella. Sähköisesti palautetta voi jättää varha.fi ja tyks.fi-verkkopalveluiden kautta erillisellä palautejärjestelmällä palveluittain (varha.fi/palaute) sekä Tyks-sairaalapalveluissa tekstiviestipalautteen kautta. Kaikissa palautekanavissa palautetta voi jättää suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Ilmianna Varhan hyvä palvelu
Hyvinvointialue kerää asiakkailtaan hyviä kokemuksia Varhan palveluista ja julkaisee niitä syksyn 2024 aikana sosiaalisessa mediassa Varhan Facebook-kanavalla: facebook.com/VarhaHyvinvointi Hyvän asiakaskokemuksen Varhan palveluissa voi ilmiantaa osoitteessa: varha.fi/ilmiannapalvelu
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pasi OksanenAsiakkuusjohtajaVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Puh:040 574 5652pasi.j.oksanen@varha.fiKuvat
Varsinais-Suomen hyvinvointialue
"Turvaamme, parannamme, pelastamme – hyvinvointia yhdessä, joka päivä."
Varsinais-Suomen hyvinvointialue järjestää varsinaissuomalaisten sote- ja pelastuspalvelut. Verkkopalvelumme: varha.fi
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Välfärdsområdesstyrelsen för Varha 14.1.2025: Ny boendeenhet för personer med intellektuell funktionsnedsättning i Lundo14.1.2025 16:51:39 EET | Pressmeddelande
Välfärdsområdesstyrelsen för Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) godkände hyresavtalet för en nybyggnad som ersätter Palomäki boendeenhet i Lundo.
Varhan aluehallitus 14.1.2025: Lietoon uusi kehitysvammaisten asumisyksikkö14.1.2025 16:51:39 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen (Varha) aluehallitus hyväksyi Liedon Palomäen asumisyksikön korvaavan uudisrakennuksen vuokrasopimuksen.
ÅUCS Salo sjukhus jour blir ÅUCS Akutens samjour från 1.1.202530.12.2024 10:00:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 1.1.2025 kommer ÅUCS Salo sjukhus jour att vara ÅUCS Akutens samjour. Från och med början av januari ska jouren endast användas för fall som kräver brådskande vård, annars ska patienterna söka vård vid sin egen hälsocentral.
Tyks Salon sairaalan päivystys 1.1.2025 alkaen Tyks Akuutin yhteispäivystyspiste30.12.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Tyks Salon sairaalan päivystys on 1.1.2025 alkaen Tyks Akuutin yhteispäivystyspiste. Tammikuun alusta päivystyksessä asioidaan vain päivystyshoitoa vaativissa asioissa, muutoin omalla terveysasemalla.
När man skjuter fyrverkerier måste man garantera säkerheten och respektera tidsgränser för användningen27.12.2024 08:30:00 EET | Pressmeddelande
Användning av fyrverkerier för privat konsumtion är tillåten utan särskild anmälan endast på nyår mellan den 31 december 2024 kl. 18 och 1 januari 2025 kl. 2. Särskilda restriktionsområden finns emellertid i Egentliga Finland och inom dessa är användningen av fyrverkerier inte tillåten.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme