Asunnottomilta poistettiin mahdollisuus peseytymiseen ja pyykin pesuun Helsingissä – uudet laatusuositukset turvaamaan palveluita

Vuoden 2023 lakiuudistuksen myötä hyvinvointialueiden on huolehdittava päihteiden ongelmakäyttäjille suunnatuista päiväkeskuspalveluista. Käytännössä lakimuutos on heikentänyt asunnottomien asemaa useilla hyvinvointialueilla. Y-Säätiön koordinoima Asunto ensin Verkostokehittäjät laati yhdessä verkostonsa kanssa laatusuositukset päiväkeskuksille, jotta asunnottomille tarjottaisiin heidän tarvitsemansa palvelut.

Kuvassa näkyvät ihmiset jalat ja avainauha lattialla.

Monilla hyvinvointialueilla lakiuudistus on johtanut matalan kynnyksen palveluiden heikentymiseen. Järjestöjen ylläpitämät päiväkeskukset ovat joutuneet supistamaan asiakkailleen tarjottavia palveluja, eikä korvaavia palveluita järjestetä muualla.

“Uudistuksen seurauksena Helsingissä ei ole enää yhtään päiväkeskusta, joka tarjoaisi suihku- ja pyykinpesumahdollisuuden ongelmallisesti päihteitä käyttäville ja asunnottomille”, kertoo Asunto ensin Verkostokehittäjien Maria Degerman.

Päiväkeskusten toiminta on ollut perinteisesti järjestöjen toteuttamaa ja Stean rahoittamaa. Lakimuutoksen myötä järjestöille myönnetään avustuksia vain rajatusti niihin palveluihin, jotka eivät ole lakisääteisiä. Lainsäädännön kirjausta päiväkeskuspalvelun sisällöstä tulkitaan hyvinvointialueilla eri tavoin ja osa tarjoaa palveluita vain välttämättömän vähimmäistason mukaan.

”Matalan kynnyksen palveluissa olisi mahdollista vähentää hyvinvointi- ja terveyseroja merkittävästi. Tämä näkökulma on hukkunut uudistuksessa. Nyt asunnottomien perustarpeista huolehtiminen ei kuulu kenellekään. Lakiuudistuksen väliinputoajia ovat valitettavasti asunnottomuutta kokevat”, kertoo Degerman.

Päiväkeskukset tarjoavat helposti saavutettavia palveluja, kuten ruokailua, henkilökohtaista hygieniaa ja sosiaalista kanssakäymistä, sekä mahdollistavat aktiviteetteihin osallistumisen ja tukipalveluiden hyödyntämisen. Järjestöjen tarjoamat palvelut täydentävät julkisia palveluja ja ovat erityisen tärkeitä heikommassa asemassa oleville.

Kohti laadukkaampaa asunnottomuustyötä

Asunto ensin Verkostokehittäjät ovat yhdessä verkostonsa kanssa laatineet uudet laatusuositukset päiväkeskustoiminnalle varmistaakseen, että palvelut tarjoavat jatkossakin asiakkailleen turvallisen ja tarpeisiin vastaavan ympäristön.

”Päiväkeskuksilla on valtava merkitys asunnottomille, joiden mahdollisuudet perustarpeiden täyttämiselle ovat todella kapeat. Halusimme yhdessä päiväkeskusten henkilöstön kanssa luoda laatusuositukset ja parantaa näin yhteiskunnan haavoittuvimmassa asemassa olevien tilannetta”, esittää Degerman.

Laatusuositukset koostuvat kahdeksasta kohdasta, joissa korostetaan turvallisen, kutsuvan ja tukevan ympäristön luomista, yksilöllisen tuen tarjoamista, osallisuuden ja sosiaalisen vuorovaikutuksen edistämistä, avoimuutta päätöksenteossa, turvallisuutta ja ammattitaitoista henkilökuntaa sekä toiminnan jatkuvaa kehittämistä ja yhteiskunnallisten ilmiöiden tunnistamista.

Laatusuositukset on tehty kaikkien matalan kynnyksen päiväkeskustoimintaa järjestävien käytettäviksi. Laatusuosituksia on jo hyödynnetty joillain hyvinvointialueilla sekä järjestöjen palveluiden kehittämisessä ja rahoituksen hakemisessa. Laatusuosituksiin ja päiväkeskustoiminnasta tehtyyn selvitykseen voi tutustua täältä.

Y-Säätiö on Suomen suurin valtakunnallinen voittoa tavoittelematon vuokranantaja ja asunnottomuuden poistamisen suunnannäyttäjä. Edistämme yhteiskunnallista oikeudenmukaisuutta tarjoamalla kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja ympäri maata. Omistamme yli 19 000 asuntoa lähes 60 paikkakunnalla. M2-Kodit on osa konsernia. ysaatio.fi / m2kodit.fi

Bränditutkimus: M2-Kodit vakuuttaa turvallisuudellaan ja asiakaslähtöisyydellään26.9.2024 13:56:12 EEST | Tiedote

Y-Säätiön kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja tarjoavan M2-Kotien bränditutkimuksen tulokset korostavat turvallisuutta ja luotettavuutta. Taloustutkimuksen elokuussa 2024 toteuttaman tutkimuksen mukaan yhtiö tunnetaan erityisesti vastuullisena ja luotettavana toimijana vuokralaismarkkinoilla. M2-Kodit tarjoaa kohtuuhintaista asumista eri puolilla Suomea yhteensä 11 500 vuokra-asunnollaan.

Y-Säätiön tuore tutkimushanke vähensi asukkaiden veden- ja energiankulutusta26.6.2024 10:03:29 EEST | Tiedote

Y-Säätiön vedensäästötutkimuksessa tarkasteltiin kahden erilaisen nudgen eli suomalaisittain tuuppauksen: älykkään suihkupään ja aikaa mittaavan tiimalasin mahdollisia kustannus- ja ympäristövaikutuksia veden- ja energiansäästössä asumisessa. Tutkimus toi ilmi asukkaiden motivoimisen merkityksen vedenkulutuksen vähentämisessä ja ympäristöystävällisten ratkaisujen omaksumisessa.