ikigai-EP:n julkaiseva judvelia ei halua esittää esiintyjää, vaan näyttää mikä on tärkeää

Kesällä ensimmäisen katson sua -singlensä julkaisseen Pariisissa asuvan suomalaisartisti judvelian esikois-EP ikigai ilmestyy perjantaina 20. syyskuuta (Texicalli Records). Saimaannorpasta, elämän tarkoituksesta ja rehellisyydestä omaa taidetta kohtaan syntynyt lyhytsoitto muodostuu yksittäisistä hetkistä, jotka kietoutuvat toisiinsa ja luovat samaan aikaan herkän ja vahvan kokonaisuuden keinoilla, jotka nykypopissa harvoin yhdistyvät: dream popilla ja improvisaatiolla.

Judvelian EP:n nimi ikigai on japanilainen termi, joka tarkoittaa olemassaolon merkitystä ja merkityksellisyyttä. Ikigai-kannen kuva: Dan Spigelman.

Kirkkonummen Veikkolassa lapsuutensa viettänyt, siviiliammatiltaan Michelin-luokan patisserie-kokki Julia Pihlström eli judvelia on säveltänyt ja sanoittanut ikigai-EP:n kappaleet itse ja toteuttanut ne kansainvälisen tuotantotiimin kanssa Ranskassa ja Suomessa. Judvelian musiikissa on vaikutteita dream popin lisäksi mm. electro dancesta ja funkista. Suurin yksittäinen musiikillinen vaikuttaja ikigai-EP:n tuotannossa on yhdysvaltalainen Brazilian Girls -yhtye, jonka kanssa levyn toinen tuottaja Matt Brandau on myös aiemmin työskennellyt. Suuri osa EP:n lyriikoista on muodostunut improvisoiden, Brazilian Girlsin hengessä. 1990-luvun kaikujen ja Matt Brandaun bassolinjojen johdattama ikigai on humoristinenkin mutta yltiörehellinen matka judvelian sielunmaisemaan.

EP:n focus track on nimeltään Saimaannorppa. Kappale on kirjoitettu ja tuotettu Pariisissa   tuottajana toimivan Robby Sinclairin kanssa. Saimaannorpan tarina sai alkunsa, kun kauan Pariisissa asunut judvelia alkoi ikävöidä kotimaataan ja pohtia Suomen luonnon tilaa ja kehityksen suuntaa.

– Meidän on pidettävä huolta katoavista lajeista, erilaisista ihmisistä ja mielipiteistä, eläinlajeista ja kasveista. Me olemme luonto ja luonto on me. Jos luonto voi hyvin, me voimme hyvin, judvelia kiteyttää Saimaannorpan sanoman.

Musiikillaan hän haluaa muistuttaa suomalaisia maamme luonnon kauneudesta ja ainutlaatuisuudesta, siitä mikä todella merkitsee. Judvelia nostaa Saimaannorpan lyriikoissa esiin myös esimerkiksi sosiaalisen median myötä muuttuneen arvomaailman ja taiteen tekemisen lähtökohdat ja kompetenssin.

– Nykypäivänä artistin tulee olla stara ennen kuin hän on edes ehtinyt luomaan itselleen siihen vaadittavia taitoja. Se antaa nuoremmille sukupolville kuvan, että voimme saavuttaa asioita ilman kovaa työtä, kunhan pukeudumme ja näytämme tähdiltä. Jos lopulta kaiken ytimessä on “esittäminen”, taiteen sielu ja syvyys katoaa, judvelia pohtii.

Rumpaleina ikigain biiseissä kuullaan Robby Sinclairia ja Apple Juice Kidiä. Ranskassa asuva muusikko, säveltäjä ja judvelian yhteistyökumppani Sinclair on työskennellyt sekä säveltäjänä että rumpalina muun muassa Nick Murphyn (Chet Faker), Chris Baion (Vampire Weekend), Linda Perryn (4 Non Blondes) ja Jon Natchezin (The War on Drugs) kanssa. Apple Juice Kidinä tunnettu Stephen Levitin on tuottanut musiikkia muun muassa Mos Defille, Azealia Banksille ja Camp Lolle toiminut studiorumpalina esimerkiksi Timbalandille.

Ikigai-EP:n kappaleet:
1. Katson sua
2. Saimaannorppa
3. Lotus
4. Varpunen
5. Itkuvirsi

Ikigai-EP:n krediitit:
Sävellykset ja sanoitukset: judvelia
Äänitys: Matt Brandau, Robby Sinclair & judvelia
Tuotanto: Matt Brandau, Robby Sinclair & judvelia
Rummut: Robby Sinclair, Saimaannorppa
Rummut: Stephen Levitin AppleJuiceKid, Itkuvirsi
Miksaus: David Cukier, Studio Delta, Paris
Masterointi: Tommi Tikkanen, Suomenlinnan studio, Helsinki

katson sua -video:
Armas Creative armascreative.fi
Director Sakari Laurila
Editing Sakari Laurila

Kuuntele ikigai:

Ikigai label copy: https://next.fugamusic.com/public/label_copy/1001739662169/3bb4471aac55fd72c5f860e097c0e976

Judvelia. Kuva: Dan Spigelman

"Hiljaisuus on kaunein ääni kaiken melun keskellä" – Hiljaisuuden festivaali kutsuu kuuntelemaan itseä ja olemaan luvan kanssa hyödytön8.8.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Syyskuun viimeisenä viikonloppuna 28.-29.9. Helsingin Paavalinkirkolla vietettävä Hiljaisuuden festivaali on mielenrauhaan, itsetutkiskeluun, myötätuntoon, sielunvapauteen ja tasapainoon, lohdulliseen kaipaukseen ja omien voimavarojen löytämiseen keskittyvä festivaali. Festivaali järjestettiin viime vuonna ensimmäisen kerran ja se keräsi heti suuren yleisön monipuolisella ja huolellisesti kuratoidulla ohjelmallaan. Kaksipäiväisen tapahtuman järjestävät Suomen suurin hyvinvoinnin media Hidasta elämää ja Paavalinkirkko.

”Vihaan kantria, mutta tää oli kyllä hyvä!” – HILLAND MONDAYS -maanantaiklubi juhlii 10-vuotista taivaltaan synttäribileillä ja juhlakiertueella6.8.2024 13:07:42 EEST | Tiedote

Helsingin Boothill-ravintolasta vuonna 2014 aloittanut ja vuodesta 2016 Juttutuvassa järjestetty country-musiikille omistautunut Hilland Mondays -maanantaiklubi täyttää syksyllä 10 vuotta. Kunnioitettavaa etappia juhlitaan kaksipäiväisillä synttäribileillä klubin kotipesässä Juttutuvassa sekä kolmen täsmäkeikan juhlakiertueella.

Konneveden Naisten viikolla kulttuuri kohtasi kulinarismin ja lampaat lauloivat stemmoja Anu Komsin ja Pia Värrin tulkitsemiin Kaija Saariahon Saarikoski-lauluihin5.8.2024 13:04:04 EEST | Tiedote

Konneveden museolla 18.-23. heinäkuuta järjestetty Naisten viikko keräsi museon historialliseen pihapiiriin kuuden päivän aikana yli 800 katsojaa ja kuulijaa. Konserttisalina toimineen savutuvan seinän takana laiduntavat lampaatkin intoutuivat laulamaan Anu Komsin ja Pia Värrin Kaija Saariahon Saarikoski-lauluista koostuvassa loppuunmyydyssä konsertissa – Komsi tokaisi, että vaikka säveltäjä sai usein innoituksensa nimenomaan luonnon äänistä, näihin lauluihin Kaija ei hoksannut kirjoittaa nuotteja lampaille!

Aili Ikosen ja Oulu Sinfonian Valo-levy luo toivoa ja lempeyttä varjoisaan maailmanaikaan10.7.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Aili Ikosen ja Oulu Sinfonian 26.7. julkaistavalla Valo-albumilla Suomen arvostetuimpiin kuuluvan jazzlaulajan lohdulliset laulut kohtaavat suuren orkesterin voiman. Levy on kattava sukellus Ikosen monipuoliseen soolouraan laulajana ja lauluntekijänä. Omien sävellysten rinnalla levyllä on mukana myös laulajalle rakkaaksi muodostuneita lainakappaleita. Levynjulkaisukonsertti kuullaan 1.8. Oulussa Elojazz-festivaalilla, jonka uutena taiteellisena johtajana Ikonen myös toimii.

PopPaavali-festivaalilla jälleen monipuolinen kattaus kotimaisia helmiä – kirkon pihan ilmaiskonsertissa Shadowplay, Salaliitto, Ville Leinonen, Ystävät ja Modem3.7.2024 12:05:29 EEST | Tiedote

Jo viidennen kerran järjestettävä PopPaavali-festivaali juhlitaan tänä vuonna yksipäiväisenä ilmaistapahtumana lauantaina 24. elokuuta Helsingin Vallilassa Paavalinkirkon sisäpihalla. Piknik-henkisellä festivaalilla esiintyvät kesän ainoan pääkaupunkiseudun keikkansa soittava, ajattomalla musiikillaan kerta toisensa jälkeen ihastuttava Shadowplay, uljaan Portaat-tuplalevyn viime syksynä julkaissut Salaliitto, vahvoilla soolokeikoillaan loistava Ville Leinonen, uusi folkpopsuosikki Ystävät, Sideways-festivaalilla jättiyleisön jäähallin Black Boxiin kerännyt dystopiapopduo Modem, sekä myöhemmin julkistettava yllätysartisti.