Aikakausmedia ry

Kansallinen Mediatutkimus: Aikakauslehdistä peräti 73 prosenttia kasvoi digissä

Valtaosa aikakauslehdistä sai lisää lukijoita digitaalisissa kanavissaan, ja eniten kasvaneen Eevan viikkolukijamäärä kasvoi yli sadalla tuhannella. Aikakauslehtiä lukee kuukausittain printissä ja digissä 84 prosenttia suomalaisista.

Me Naiset, Seiska ja Kotiliesi olivat tavoittavimmat aikakausmediat digissä.
Me Naiset, Seiska ja Kotiliesi olivat tavoittavimmat aikakausmediat digissä. Kuva: Anniina Nissinen

Aikakauslehdistä 73 prosenttia sai uusia lukijoita digissä, kertoo tuore Kansallinen Mediatutkimus (KMT 2024). Mittauksessa oli mukana 59 aikakausmediaa, joiden digitatavoittavuutta voidaan verrata edellisvuonna julkaistuihin tuloksiin.

Eniten kasvoi Eeva, joka tavoittaa nyt digissä keskimääräisen viikon aikana peräti 101 400 lukijaa enemmän kuin edellisessä mittauksessa. Eeva.fissä vieraili keskimääräisen viikon aikana 172 900 lukijaa. Seuraavaksi eniten digissä kasvoivat Seura, Tekniikka&Talous, Apu ja Tiede.

Digitaalisella viikkotavoittavuudella tarkoitetaan keskimääräisen viikon aikana lehden eri digitaalisia versioita lukeneiden nettomäärää.

Digitaaliselta viikkotavoittavuudeltaan eniten kasvaneet aikakausmediat 2024

Lehti

Muutos digitaalisessa viikkotavoittavuudessa
(vrt. KMT 2023)

1. Eeva + 101 400
2. Seura + 76 900
3. Tekniikka&Talous + 65 300
4. Apu + 47 800
5. Tiede + 41 800
6. Hymy + 33 700
7. Yhteishyvä + 29 400
8. Tivi + 26 000
9. Pirkka + 25 900
10. Mikrobitti + 24 100

Lähde: KMT 2024

Digitaaliselta tavoittavuudeltaan suurin aikakausmedia on tuoreimman Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT 2024) mukaan Me Naiset, joka tavoittaa yli miljoona kävijää keskimääräisen viikon aikana. Toiseksi suurin aikakausmedia digissä on Seiska, joka tavoittaa 904 200 lukijaa viikossa. Myös Kotilieden ja Talouselämän tavoittavuus on yli puoli miljoonaa keskimääräisen viikon aikana.

Suurimmat aikakausmediat digissä 2024

Digitaalinen viikkotavoittavuus
1. Me Naiset 1 032 200
2. Seiska 904 200
3. Kotiliesi 597 200
4. Talouselämä 529 400
5. Tekniikka&Talous 494 300
6. Anna 470 500
7. Kaksplus 307 300
8. Yhteishyvä 284 800
9. Tekniikan Maailma 273 100
10. Apu 260 500

Lähde: KMT 2024

Aikakauslehtien kuukausittainen lukeminen säilyi hyvällä tasolla

KMT:ssä selvitetään aikakauslehtien lukemista yksittäisten lehtinimikkeiden ohella myös yleisellä tasolla. Yleisistä mediankäytön väittämistä selviää, että aikakauslehtien lukeminen on pysynyt kokonaisuutena hyvällä tasolla. Aikakauslehtiä lukee printissä tai digikanavissa kuukausittain 84 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista.

null

Painetun lehden lukeminen on vähentynyt trendinomaisesti, mutta digilukeminen on pysynyt vakaana ja jopa hieman noussut. Painettua lehteä lukee kuukausittain 67 prosenttia ja digikanavia 62 prosenttia.

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on luetun media-alan tutkimuskokonaisuus, jossa selvitetään aikakaus- ja sanomalehtien lukijamääriä printissä ja digissä sekä lukijakunnan rakennetta ja lukutapoja. Vuosittain julkaistavaan tutkimukseen vastaa yli 23 000 15 vuotta täyttänyttä mannersuomalaista, joiden äidinkieli on suomi tai ruotsi. Tutkimuksen tilaaja on MediaAuditFinland ja sen toteuttaa Kantar Media Finland Oy.

Me Naiset, Seiska ja Kotiliesi olivat tavoittavimmat aikakausmediat digissä.
Anniina Nissinen
Aikakauslehtien lukeminen kuukausittain 2020–2024.

Aikakausmedia

Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry