Selvitys: Apteekkien farmaseuttinen työ tuo hyvinvointialueille 855 miljoonan euron säästöt vuodessa

Apteekkien tarjoama neuvonta vähentää julkisten terveyspalveluiden käyttöä.

ESiOR Oy:n toteuttamassa selvityksessä on saatu tuoretta ja kattavaa dataa siitä, mikä on apteekkien tarjoaman farmaseuttisen työn tuottama taloudellinen arvo. Kuva: Petri Jauhiainen/Apteekkariliitto

Apteekkien farmaseuttinen työ säästää hyvinvointialueiden kustannuksia 855 miljoonaa euroa vuodessa. Tämä käy ilmi vaikuttavuustutkimuksen asiantuntijayritys ESiOR Oy:n Suomen Apteekkariliitolle toteuttamasta selvityksessä. Siinä tarkasteltiin laajasti apteekkien farmaseuttisen työn tuottamaa taloudellista arvoa asiakkaille, hyvinvointialueille ja yhteiskunnalle.

Apteekkien farmaseuttisella työllä tarkoitetaan muun muassa apteekkien tarjoamaa itsehoitoneuvontaa, reseptilääkeneuvontaa, kokonaislääkityksen ja yhteisvaikutusten sekä reseptipoikkeamien tarkastusta.

Apteekkien farmaseuttisista palveluista selvästi eniten säästöjä hyvinvointialueille tuo itsehoitoneuvonta. Selvityksen mukaan pelkästään itsehoitoneuvonta säästää hyvinvointialueiden kustannuksia 518 miljoonaa euroa vuodessa. Säästö syntyy muun muassa vältetyistä lääkärikäynneistä. Moni asiakkaan lääkkeisiin tai itsehoitoon liittyvä ongelma pystytään ratkomaan ja ennaltaehkäisemään jo apteekissa, jolloin asiakkaan ei tarvitse lähteä lääkäriin.

Lääkärit: Lääkärikäyntien määrä lisääntyisi ilman apteekkien työtä
Selvityksen osana toteutetussa lääkärikyselyssä lääkärit arvioivat, että apteekkien farmaseuttisen työn ansiosta vältetään erityisesti perusterveydenhuollon hoitajan ja lääkärin lähi- ja etävastaanottokäyntejä. Ilman apteekkien neuvontaa perusterveydenhuollon lääkärikäyntien määrä lisääntyisi lääkäreiden arvion mukaan noin 20 prosentilla. Lääkäreiden arvion mukaan myös päivystyskäynnit lisääntyisivät ilman apteekkien tekemää farmaseuttista työtä.
70 % kyselyyn vastanneista lääkäreistä säilyttäisi itsehoitolääkkeet vain apteekkimyynnissä. Suurimpana vaikuttimena tälle on lääkeneuvonnan turvaaminen ja lääkitysturvallisuus.

Apteekit merkittävä tuki hyvinvointialueille
Apteekkariliiton farmaseuttinen johtaja Inka Puumalainen pitää tärkeänä, että apteekkien yhteiskunnalle tuomista säästöistä on saatu nyt tuoretta ja kattavaa dataa. Hän sanoo, että lähes miljardin euron säästövaikutus ei tullut yllätyksenä, sillä PricewaterhouseCoopersin (PwC) vuosina 2010 ja 2015 tekemät selvitykset apteekin neuvonnan arvosta ovat olleet samansuuntaisia.
Puumalainen pitää apteekkien tuomaa 855 miljoonan euron säästöä hyvinvointialueille erittäin merkittävänä.
− Kaikki tiedämme, että hyvinvointialueilla on mittavat säästöpaineet ja monilla alueilla terveydenhuollon lähipalveluita joudutaan karsimaan. Apteekkien työn arvo on siinä, että apteekeissa on saatavilla lääkealan asiantuntijan antamaa neuvontaa lääkkeiden oikeasta ja turvallisesta käytöstä ja maanlaajuinen apteekkiverkosto tukee palveluiden saatavuutta, Puumalainen toteaa.

Apteekit osaksi hoitopolkuja
Apteekkariliiton yhteiskuntasuhdejohtaja Sini Terävä korostaa, että apteekeilla on potentiaalia tukea hyvinvointialueita huomattavasti nykyistä enemmän. Apteekkien palvelut, kuten koneellinen annosjakelu ja lääkityksen ajantasaistaminen, voisivat vapauttaa terveydenhuollon henkilöresursseja muuhun työhön.

Lisäksi apteekit voisivat tuottaa hyvinvointialueiden puolesta edullisesti palveluita, kuten rokotuksia ja tarvikejakelua sekä osallistua pitkäaikaissairauksien seurantaan.
Apteekkariliiton tuoreissa aluevaalitavoitteissa painotetaan, että apteekkien rooli tulisi sisällyttää hyvinvointialueiden palvelustrategioihin ja hoitopolkuihin.
− Apteekit ovat olennainen osa terveydenhuoltoa ja apteekeilla on julkinen tehtävä vastata avohoidon lääkehuollosta. Hyvinvointialueiden olisi tärkeää pohtia, miten apteekkien osaamista voisi hyödyntää ja mikä on apteekkien rooli osana muuta terveydenhuollon kokonaisuutta, Terävä sanoo.

Keskeiset luvut:

• Apteekkien farmaseuttinen työ säästää hyvinvointialueiden kustannuksia noin 855 miljoonaa euroa vuodessa.
  • Itsehoitoneuvonnan tuomien säästöjen osuus on noin 518 miljoonaa vuodessa.
  • Asiakkaat säästävät apteekkien farmaseuttisen työn ansiosta julkisten terveyspalveluiden asiakasmaksuissa yhteensä noin 95 miljoonaa euroa vuodessa.
  • Jos säästöjen lisäksi huomioidaan myös terveyshyödyt ja vältetyt työstä poissaolot, farmaseuttisen työn yhteiskunnallinen arvo on noin 2,6 miljardia euroa.
  • ESiOR Oy:n toteuttamassa lääkärikyselyssä lääkärit arvioivat, että ilman apteekkien neuvontaa perusterveydenhuollon lääkärikäyntien määrä lisääntyisi noin 20 prosentilla.
  • Lääkärikyselyyn vastanneista lääkäreistä 70% pitäisi itsehoitolääkkeet vain apteekeissa.

Näin selvitys tehtiin:

• Selvityksen apteekkien farmaseuttisesta työstä toteutti vaikuttavuustutkimuksen asiantuntijayritys ESiOR Oy Suomen Apteekkariliitolle huhti-kesäkuun 2024 aikana.
  • Selvityksessä arvioitiin apteekkien farmaseuttisen työn vaikutuksia, vaikuttavuutta ja arvoa apteekin asiakkaille, hyvinvointialueille ja yhteiskunnalle vuonna 2023.
  • Selvityksessä apteekkien farmaseuttisen työn vaikutuksia mallinnettiin arviointimallilla, joka perustuu raportoituihin toteutuneisiin sote-palveluiden käyttömääriin ja kustannuksiin, tutkimuskirjallisuuteen, julkisiin ja julkaisemattomiin raportteihin sekä keväällä 2024 toteutetun lääkärikyselyn tuloksiin.
  • liitteenä ESiOR-selvityksen esitysmuotoinen raportti ja Apteekkariliiton aluevaalitavoitteet.

Lisätietoja:
Erkki Soini