Porvoon museoyhdistys ry, Porvoon Museo

Jotain tuttua, jotain vierasta – Porvoon museon joulu vie kävijät 1700-luvulle

Porvoon museon Holmin talossa esitellään 1700-luvun porvarisperheen jouluvalmisteluja ja juhlatarjoiluja. Yleisimmät suomalaiset jouluperinteet juontavat juurensa 1800-luvulle, joten mm. joulukuusi loistaa poissaolollaan 1700-luvun varakkaan porvarin kodissa.

Kinkku on tuttu näky suomalaisten joulupöydissä, mutta posliinista valmistettu ”keskustelun herättäjä” -figuuri löytyy ehkä nykyään harvemmasta kattauksesta. Jari Laurén Porvoon museo

1700-luvun joulun keskipiste on saliin katettu juhlapöytä. Kinkut, laatikot ja rosollit ovat suomalaisille edelleen tuttuja, mutta pinaattimuhennosta ja aladobia eli lihahyytelöä ei todennäköisesti enää kovin monen joulukattauksesta löydy.

null
Jouluillallinen syötiin perhepiirissä ja pöytä notkui herkkuja. Jari Laurén Porvoon museo
null
Porkkanalaatikko, syksyn viimeiset omenat ja lautasliinan alle piilotetut vehnäsämpylät olivat juhlaherkkua. Jari Laurén Porvoon museo
null
Kuivatut, sokeroidut hedelmät olivat kuin karkkia 1700-luvulla. Jari Laurén Porvoon museo
null
Valkoiset vahakynttilät kuuluivat juhlaan; ne eivät savuttaneet kuten arkena käytetyt halvemmat talikynttilät. Jari Laurén Porvoon museo
null
Salin seinän viereen katetusta viinapöydästä saattoi tarvittaessa hakea juotavaa ja purtavaa ennen juhla-aterian alkamista. Sen antimet nautittiin seisaaltaan tai lautanen sylissä istuen. Jari Laurén Porvoon museo
null
Voileivillä, rinkeleillä, sillillä ja makkaralla katettu viinapöytä palveli erityisesti pidemmän matkan päästä saapuneita vieraita. Jari Laurén Porvoon museo

Vaikka joululahjaperinne alkoi jo 1700-luvulla, voi myös siihen liittyvien vanhojen tapojen tunnistaminen olla vaikeaa 1900- ja 2000-lukujen tehdastekoisiin tavaroihin tottuneelle nykyihmiselle. 1700- ja 1800-luvuilla lahjapaketteihin kirjoitettiin rimmaavia värssyjä, joissa annettiin vihje lahjasta ja sen antajasta. Eikä lahjoja tuonut säkissään joulupukki, vaan ne saatettiin vain heittää yllättäen ovesta sisään.

null
Lahjapakettiin kirjoitettu riimi oli lähes itse sisältöä tärkeämpi. Joskus lahjan sisältö oli ”lainattu” lahjan saajalta vuoden aikana ja jouluna se palautettiin oikealle omistajalleen. Jari Laurén Porvoon museo

Joulu on kristillisen kirkon suurin juhla ja Porvoon keskiaikainen tuomiokirkko on ollut keskeinen osa porvoolaisten joulunviettoa läpi vuosisatojen. Jouluna on ollut pitkään tapana myös auttaa vähäosaisia, joita 1700-luvulla muistettiin esimerkiksi leivillä ja kynttilöillä.

null
Jouluun valmistautuminen alkoi jo viikkoja aikaisemmin mm. kynttilöiden valulla. Karkeammasta jauhosta valmistettua köyhäinleipää annettiin mm. palovartijoille ja kellonsoittajille, mutta myös oveen kolkuttaville kerjääville köyhille. Jari Laurén Porvoon museo

Yläkerran interiöörin joulunäyttelyn lisäksi Holmin talon alakerrassa on näyttely talven linnuista.

Porvoon museon joulu

• 27.10.2024 klo 10:00. Lehdistötilaisuus. Lehdistön edustajat, bloggaajat ja somevaikuttajat ovat tervetulleita tutustumaan joulun näyttelyihin Holmin talossa, Välikatu 11, Porvoo.
  • 27.11.2024–12.1.2025. Porvoon museon joulu Holmin talossa, Välikatu 11, Porvoo. Avoinna ke–su klo 12–16.
  • 27.11.2024–2.3.2025. Sininen hetki – näyttely talven linnuista, Välikatu 11, Porvoo. Avoinna ke–su klo 12–16.
  • 1.–24.12.2024 Porvoon museon joulukalenteri Instagramissa ja Facebookissa @porvoonmuseo
  • Tiedustelut opastuksista: info@porvoonmuseo.fi

Jouluillallinen syötiin perhepiirissä ja pöytä notkui herkkuja.
Lataa
Kuivatut, sokeroidut hedelmät olivat kuin karkkia 1700-luvulla.

Porvoon museo

Porvoon museo on Suomen vanhimpia museoita. Se perustettiin vuonna 1896 ja sitä on alusta lähtien ylläpitänyt Porvoon museoyhdistys ry. Museo vaalii, ylläpitää, tutkii ja välittää Porvoon ja Itä-Uudenmaan alueen aineellista ja aineetonta kulttuuri- ja luonnonperintöä.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi