Ikuisuuskiistaan ratkaisu: mikä on vastuullisin kassi ostosten kantamiseen?
Monia kuluttajia mietityttää, mikä on ympäristön kannalta paras vaihtoehto ostosten kantamiseen. Onko kestokassi, muovikassi vai paperikassi paras? Muovi leimataan usein pahikseksi, mutta onko kierrätysmuovista ja roskapussina käytettävä muovipussi oikeasti huono vaihtoehto?
EU:n laajuisena yhteisenä tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja kulutetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden. Suomi on tästä vielä kaukana: suomalaiset käyttävät noin 62 muovikassia vuodessa (keskiarvo 2023). Muovikassien osalta siis ylikulutuspäivä on tullut täyteen jo tässä vaiheessa vuotta.
Lidlin muovikassi on 80 % kierrätysmuovista. Jos muovikassi hyödynnetään roskapussina, onko se oikeasti huono vaihtoehto?
– Muovikassia ei missään nimessä kannata ostaa roskapussiksi – siihen tarkoitukseen parempi vaihtoehto on rullassa myytävät muovikassit, joissa on viisi kertaa vähemmän muovia. Lidlillä kassalta myytävä muovikassi on kestävä, jotta sillä saa kannettua maitopurkit ja painavammatkin ostokset, ja se pitäisi käyttää monta kertaa ennen roskapussina käyttöä, kertoo Lidlin vastuullisuuspäällikkö Annu Puurula.
Mikä on paras vaihtoehto ostosten kantamiseen?
– Paras kassi ostosten kantamiseen on jo omistamasi kassi – oli se sitten paperia, muovia, kestokassi tai vaikka reppu. Esimerkiksi kestokassi säilyy hyvänä vuosia ja jopa vuosikymmeniä ja muovikassillakin kantaa monet ruokaostokset, kertoo Puurula.
Muovikassien myynti kielletty joissan maissa – Suomessa kampanjoidaan muovikassien vähentämiseksi
Luontoon ajautuneet muovikassit ovat monessa maassa todellinen haaste, ja muovikassien myynti on kielletty joissain EU-maissa. Myyntikieltoa on ajoittain väläytelty myös Suomen kohdalla, sillä yhteisestä tavoitteesta ollaan vielä kaukana. Nyt koko kaupan ala kampanjoi yhdessä muovikassien oston vähentämiseksi.
– Kierrätysmuovista valmistettu, moneen kertaan käytetty ja kierrätykseen päätyvä muovikassi on hyvä tuote. Se on eri tuote, kuin monissa EU-maissa haasteena olleet, neitseellisestä muovista valmistetut ja luontoon ajatuneet muovikassit. Myyntikiellon sijaan näemme parempana vaihtoehtona, että kuluttajat oppivat käyttämään jo omistamiaan kasseja ostosten kantamiseen sekä hyödyntämään muovikassia monta kertaa. Siksi laitamme myymälöidemme sisäänkäynteihin kyltit muistuttamaan omasta kassista ja muovikassissamme oleva teksti muistuttaa sen uusiokäytöstä sekä kannustaa käyttämään kestokassia, kertoo Puurula.
Muovikassisopimus
Ympäristöministeriö ja Kaupan liito ovat 2016 solmineet muovikassisopimuksen, joka on vapaaehtoisuuteen perustuva Green Deal -sopimus. Taustalla on EU-direktiivi, jolla pyritään vähentämään muovikassien kulutusta ja merten roskaantumista. Tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja kulutetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Muovikasseja ostetaan yhä liikaa – kääntäisikö ”kestokassikalja” muovikassien kulutuksen laskuun?27.9.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Suomalaiset ostavat liikaa muovikasseja. EU:n yhteisenä tavoitteena on, että vuoden 2025 loppuun mennessä muovikasseja ostetaan vuodessa alle 40 kappaletta kansalaista kohden. Suomi on tästä vielä kaukana: suomalaiset käyttävät keskimäärin 62 muovikassia vuodessa. Vuoden takaisia tilastoja tarkasteltaessa touko-elokuu nousee esiin ajankohtana, jolloin muovikasseja ostettiin Lidleistä eniten.
Takaisinveto: Grillimaisterin naudan ulkofileepihvissä salmonellaa16.9.2024 16:00:05 EEST | Tiedote
Lidl vetää myynnistä erän Grillimaisterin 200 gramman naudan ulkofileepihvejä. Tuote-erässä on todettu salmonellaa. Takaisinveto koskee vain tuotteita, joiden viimeinen käyttöpäivä on 27.8.2024. Tuote on ollut myynnissä kaikissa Suomen Lidl-myymälöissä. Tuote: Grillimaisteri mureutettu naudan ulkofileepihvi Pakkauskoko: 200 g Viimeinen käyttöpäivä: 27.8.2024 Erätunnus: 670306432397 Lidl pyytää kyseisen erän tuotteita ostaneita ja pakastaneita asiakkaitaan palauttamaan tuotteet Lidl-myymälään, jossa tuotteen hinta hyvitetään. Lidl pahoittelee asiakkaille aiheutuvaa ylimääräistä vaivaa. Salmonella tuhoutuu kuumennettaessa 70 asteeseen. Mikäli liha on kypsennetty ja keittiöhygieniasta huolehdittu, on tartuntavaara hyvin pieni. Tartuntaa epäiltäessä on syytä ottaa yhteys lääkäriin. Lisätietoja asiakkaille: Lidlin asiakaspalvelu, https://asiakaspalvelu.lidl.fi/ Lisätietoja medialle: Lidlin viestintä, media@lidl.fi, 09 2345 6400 Takaisinveto tehdään, kun tuote on tai sen epäillään olevan ter
Lidl alkaa viestiä kotimaisuudesta entistä painokkaammin – ”Nyt näkyy Suomen lippuja”16.9.2024 09:50:00 EEST | Tiedote
Lidlin kotimaisuusaste on noin 60 prosenttia, mikä yllättää monet; suomalaiset kuluttajat arvioivat Lidlin kotimaisuusasteeksi vain 40 prosenttia*. Suomalaiset valitsivat kotimaisen tuotteen yhä useammin sian- ja naudanlihan sekä maidon osalta. Heviosastolla Lidl alkaa kertoa kasvisten kotimaisuudesta aiempaa selvemmin.
Lidlin paistopiste uudistui: iloinen, pastellinsävyinen jaottelu ei taatusti jää huomaamatta6.9.2024 17:03:08 EEST | Tiedote
Lidl päivittää rakastetun paistopisteensä tuotevalikoimaa ja esillepanoa. Uudistuksilla helpotetaan mieluisten tuotteiden löytämistä ja tuodaan niitä houkuttelevammin esiin. Lidl on Suomen markkinajohtaja paistopistekategoriassa, mikä näkyy jatkuvana panostuksena valikoimaan ja myös asiointikokemukseen.
Lidlin toiminta tuottaa työtä ja tuloa yli 18 000 suomalaiselle4.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Lidl teetti selvityksen yhtiön taloudellisista vaikutuksista Suomessa. Selvityksestä käy ilmi, että Lidlin toiminnan työllisyysvaikutus on Suomessa yli 18 000 henkilöä, verovaikutus noin 400 miljoonaa ja vaikutus bruttokansantuotteeseen 1,23 miljardia euroa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme