Tyttöjen ja naisten oikeudet ovat rauhantyön pohja

Tänään syyskuun 21. päivänä vietetään kansainvälistä rauhanpäivää. Maailmassa on tällä hetkellä eniten väkivaltaisia konflikteja sitten toisen maailmansodan. Konfliktit ja kriisit ovat aina uhka tyttöjen ja naisten oikeuksien toteutumiselle ja turvallisuudelle. Rauhanpäivän tarkoituksena on tuoda esiin rauhansanomaa ja kannustaa eri toimijoita työskentelemään rauhan saavuttamisen eteen niin kansojen sisällä kuin niiden välillä.

Tytti Tuppurainen. Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

Konflikteista erityisesti helmikuussa 2022 Venäjän käynnistämä julma hyökkäyssota Ukrainassa on tuonut valtioiden rajat ylittävän sodan kauheudet lähelle suomalaisia. Samalla näemme Euroopassa ja koko maailmassa useita esimerkkejä siitä, kuinka jo saavutetut naisten oikeudet ovat uhattuina, eikä tasa-arvon kehitystä voi pitää itsestään selvyytenä.

“Yhteiskunnat, joissa tyttöjen ja naisen asema on hyvä, ovat vakaampia, vauraampia ja onnellisempia. Tyttöjen ja naisten oikeuksien ja tasa-arvoa on edistettävä kaikkialla maailmassa. Emme saa antaa kriisien ja konfliktien lannistaa yhteistä työtämme naisten ja tyttöjen oikeuksien eteen esimerkiksi Afganistanissa, Iranissa tai Ukrainassa. Useat naiset tekevät hartiavoimin töitä demokratian ja sukupuolten tasa-arvon eteen, ja meidän on tuettava heitä tässä tavoitteessa. Emme saa myöskään olla hiljaa siitä väkivallasta, jota sotien ja konfliktien keskellä asuvat tai sitä pakenevat tytöt ja naiset joutuvat kokemaan”, painottaa Demarinaisten ja SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

Suomessa Venäjän Ukrainassa aloittaman hyökkäyssodan ja maamme Nato-jäsenyyden myötä sotilaalliset näkökulmat ulko- ja turvallisuuspolitiikassa ovat korostuneet. Samalla kun valtiot varautuvat monin tavoin turvatakseen rauhaa, on syytä muistaa myös rauhan siementen kasvavan yhteiskunnan sisällä.

“Parasta rauhantyötä on demokratian edistäminen, perusoikeuksien turvaaminen ja ennen kaikkea tyttöjen ja naisten oikeuksien puolustaminen. Rauhaa rakennetaan rakentamalla luottamusta ja vahvistamalla kansalaisyhteiskuntaa. Sosialidemokraattinen liike on ennen kaikkea rauhan, tasa-arvon ja vapauden liike. Me puolustamme näitä arvoja kaikkialla ja kaikille maailmassa. Hirmuvalta tai tyrannia ei saa estää ihmisten perusoikeuksien toteutumista. Me emme saa unohtaa maailman tyttöjä ja naisia, heidän oikeuksiaan, vaikka niistä ei kirjoitettaisi joka päivä lehdissä”, muistuttaa Demarinaisten ja SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

Vuoden 2024 Demarinaisten tasa-arvotyö palkinto Ensi- ja turvakotien liitolle ja Riitta Särkelälle1.10.2024 14:07:49 EEST | Tiedote

Demarinaisten tasa-arvotyö palkinto jaetaan syksyisin ajankohtaiselle ja aktiiviselle toimijalle tai taholle, joka on edistänyt tasa-arvoa yhteiskunnassa. Demarinaiset on jakaneet tasa-arvotyön palkintoa jo vuodesta 2021 alkaen ja se on aikaisemmin myönnetty Plan Internationalille, Monika-Naiset liitto ry:lle ja viime vuonna Vailla vakinaista asuntoa ry:lle. Vuonna 2024 Demarinaisten tasa-arvotyö palkinto myönnetään Ensi- ja turvakotien liitolle ja Riitta Särkelälle pitkästä työstään liitossa.

Hallituksen on peräännyttävä järjestöjen rahoituksen leikkaamisesta3.9.2024 17:34:21 EEST | Tiedote

Orpon hallitus on kokoontunut tällä viikolla budjettiriiheen. Hallituksen säästöohjelma on tällä hetkellä yhdeksän miljardia euroa. Monet hallituksen kaavailemat leikkaukset vaikuttavat etenkin naisten arkeen, toimeentuloon ja hyvinvointiin. Nyt hallitus suunnittelee leikkaavansa järjestöjen rahoitusta kolmanneksella. Leikkaukset kohdistuvatkin järjestöille, jotka auttavat väkivallan ja rikosten uhreja sekä kaikkein haavoittuvimmassa asemassa olevia ihmisiä. Monet järjestöt, kuten Rikosuhripäivystys, Naisten Linja ja muut sote-järjestöt ovat keskeisiä tahoja auttamaan ja tukemaan lähisuhdeväkivallan uhreja.

Lintonen: Hallitus haluaa tehdä Suomesta villin lännen30.4.2024 20:09:41 EEST | Tiedote

Yhteiskuntien nopea muutos näkyy poliittisen populismin nousuna niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin. Suomessa olemme seuranneet jo pitkään perussuomalaisen puolueen populistista ja tuuliviirimäistä politiikan tekoa. Nyt, kun kansalaiset ovat muuttaneet käsitystä EU:sta, ovat perussuomalaiset kääntäneet takkinsa. Perussuomalaisten vuoden 2019 vaaliohjelmassa kerrottiin, kuinka puolueen pidemmän aikavälin strategisena tavoitteena on hallittu ero EU:sta. Vuoden 2024 EU-vaaliohjelmassaan perussuomalaiset eivät enää aktiivisesti aja eroa Euroopan unionista.

Orpon hallituksen kehysriihi johtaa kurjistumisen kierteeseen15.4.2024 14:27:13 EEST | Tiedote

Orpon hallitus kokoontuu tällä viikolla kehysriiheen. Hallituksen tavoitteena on päättää noin kolmen miljardin euron lisäsäästöistä vielä tälle hallituskaudelle. Hallitus on epäonnistunut työllisyyspolitiikassaan, ja kasvutavoitteiden kaaduttua hallitus on ajautunut leikkauskierteeseen. Alustavien tietojen mukaan leikkauksia ollaan tekemässä muun muassa eläkkeisiin, sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä järjestöjen valtionavustuksiin.

Ei sairaalaverkon alasajolle12.4.2024 14:01:17 EEST | Tiedote

Orpon ja Purran hallitus aikoo leikata sairaaloista ja niiden palveluista. Tällä leikkauksella tavoitellaan sadan miljoonan euron säästöjä. Kotkan, Savonlinnan, Mikkelin, Kajaanin, Kemin, Kokkolan ja Hämeenlinnan keskussairaaloiden toimintoja, kuten tehohoitoa, ympärivuorokautista leikkaustoimintaa ja synnytyksien hoitamista ollaan lopettamassa. Näillä päätöksillä tilalle jäisi vain iso terveyskeskus. Tämän lisäksi supistamisvaarassa ovat Vaasa, Joensuu, Lappeenranta tai Rovaniemi. Näillä päätöksillä Orpon hallitus sulkisi puolet Suomen synnytyssairaaloista.