Didrichsens konstmuseum sr

Didrichsens Pro Arte-konstpris 2025: nominerade är Antrei Hartikainen, Sofia Ilmonen och Man Yau

Didrichsens konstmuseum 60 år 2025

Didrichsens Pro Arte-konstpris delas ut för femte gången. Tre konstnärer är nominerade, bland vilka vinnaren utses under hösten 2024. Didrichsens konstmuseum vill bidra till ett kulturvänligare klimat – med anledning av museets jubileumsår har Pro Arte-stipendiet utökats avsevärt, och uppgår nu till 10 000 euro. Priset innefattar även en separatutställning på Didrichsen.

Vid sidan av Karoliina Hellbergs prisutställning 25.1.–5.5.2019 visades verk av Pro Arte-konstnärer från 2003–2016 i Didrichsens villaflygel. Foto: Jussi Tiainen

Ett av stiftelsens syften är att stöda unga konstnärer

Marie-Louise och Gunnar Didrichsen, som grundade Didrichsens konstmuseum 1965, ville stöda unga, lovande finländska konstnärer genom att köpa konst av dem och arrangera deras utställningar i museet.

Pro Arte-priset är en fortsättning på det arbete som museets grundare påbörjade för att främja kultur och stöda unga konstnärer. Tidigare mottagare av priset är grafikern Sari Bremer, skulptören Kim Simonsson samt bildkonstnärerna Tamara Piilola och Karoliina Hellberg.

Konstpriset för 2025 består av ett stipendium på 10 000 euro, en utställning på Didrichsens konstmuseum och en utställningspublikation som produceras i samband med utställningen. Därtill införskaffar museet ett verk från konstnären till sin samling. Tre olika aktörer från konst- och designfältet har nominerats till 2025 års Pro Arte: snickarmästaren Antrei Hartikainen, kläddesignern Sofia Ilmonen och konstnären Man Yau.

Pro Arte-nominerade 2025

Antrei Hartikainen (f. 1991) är en snickarmästare och designer från Outokumpu, som nu arbetar i Fiskars. Han är känd för sina skulpturala träarbeten. Hans funktionella produkter och rena konstverk är sinnligt vackra och framhäver hantverkets betydelse.

"Jag arbetar mycket i gränssnittet mellan design, hantverk och skulptur, och försöker utmana och sudda ut kategoriseringen mellan dessa discipliner. Jag strävar efter att överföra naturens sårbarhet, bräcklighet och skönhet till en mängd olika material genom att lyfta fram deras mest spännande strukturella och estetiska egenskaper. Med hjälp av former, ytstrukturer, tekniker och skala skildrar jag människoskapade landskap, klimat och natur från olika avstånd och perspektiv.”

Sofia Ilmonen (f. 1987) är en Helsingforsbaserad kläddesigner från Limingo, känd för sina modulära och föränderliga klädkreationer. Hennes kreationer kan enkelt plockas isär, sättas ihop igen och anpassas, och tack vare sin modulära konstruktion är de sömlösa och avgör därför inte vilken kropp plagget passar. Ilmonen tar hänsyn till hållbarhet och ansvar redan under designprocessen: tygerna som används i kollektionen skärs utan att skapa textilavfall.

"Grunden i mitt arbete är ett innovativt modulärt koncept, där ett av de viktigaste målen är att förlänga livscykeln för plagget. Jag kombinerar traditionella hantverkstekniker med modern teknologi: modulerna skapas med haute couture-sömnadstekniker och sammanfogas med hjälp av 3D-modellerade och 3D-printade delar. Den viktigaste utgångspunkten i mitt konstnärliga arbete är att hitta mer mångfacetterade sätt för självuttryck genom föränderliga kläder. Jag har skapat min egen modulvärld baserad på kvadrater, vars ramverk fungerar som en outtömlig inspirationskälla för min kreativa process."

Man Yau (f. 1991) representerar en ny generation konstnärer. Hon är baserad i Helsingfors och utforskar identitet och erfarenheter av exotifiering genom skulptur. Hon undersöker också kontrasten mellan artificiell konst och hantverk.

"Jag arbetar med skulpturer och installationer, som ofta imiterar vardagliga föremål och estetiska symboler för makt. För mig är materialen centrala och de kulturella associationer de framkallar. Jag använder känslor och betydelser som väcks av krävande material som lera, siden, metall och glas – till exempel kan keramik anspela på den kultur jag förmodas komma ifrån, siden på exotisk kommersialisering och glas på bräcklighet."

Priskommittén

Pro Arte-kommittén består av representanter för Didrichsens konstmuseum samt externa experter. Didrichsen representeras av museichef Maria Didrichsen, konststiftelsens styrelseordförande FD Anna-Maria Wiljanen, styrelsemedlemmarna magister i bildkonst Arja-Liisa Kaasinen och FM, EM Ann Marie Didrichsen. Externa experter är designern Elina Aalto, chefen för Finlands glasmuseum Hanna Mamia-Walther, designern Saara Renvall, amanuensen Aura Vilkuna vid Esbo moderna konstmuseum EMMA och bildkonstnären Karoliina Hellberg, som fick Pro Arte-utmärkelsen 2018.

Vinnaren offentliggörs i november 2024 och Pro Arte-konstnärens utställning visas på Didrichsen hösten 2025.

Antrei Hartikainen. Foto: Robert Lindström

8.2–1.6.2025 Reidar Särestöniemi

Andra språk

Följ Didrichsens konstmuseum sr

Senaste pressmeddelandena från Didrichsens konstmuseum sr

Inbjudan till pressvisning 6.9 kl. 11.00: Utställningen Den sagolika Carl-Henning Pedersen öppnar på Didrichsens konstmuseum27.8.2024 08:03:00 EEST | Pressmeddelande

Utställningen Den sagolika Carl-Henning Pedersen öppnar på Didrichsens konstmuseum 7.9.2024. Pedersen (1913–2007), en av Danmarks viktigaste modernister, var senast utställd i en separatutställning i Finland 1968. Verken i utställningen är inlånade från Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Danmark. Konstverken, som sträcker sig från 1930-talet till 1976, det år då museet som bär konstnärens namn grundades, presenterar de viktigaste temana i Pedersens långa karriär. Utställningen pågår 7.9.2024–26.1.2025.

Kutsu mediatilaisuuteen 6.9. klo 11: Näyttely Satumainen Carl-Henning Pedersen avautuu Didrichsenillä27.8.2024 08:03:00 EEST | Tiedote

Didrichsenin taidemuseossa avautuu 7.9.2024 näyttely Satumainen Carl-Henning Pedersen. Tanskan tärkeimpiin modernisteihin kuuluneen Pedersenin (1913–2007) yksityisnäyttely on nähty Suomessa edellisen kerran 1968. Näyttelyn teokset on saatu lainaan Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumista Tanskasta. Teokset 1930-luvulta aina taiteilijan nimeä kantavan museon perustamisvuoteen 1976 esittelevät Pedersenin pitkän uran keskeisimpiä teemoja. Näyttely on esillä 7.9.2024–26.1.2025.

Inbjudan till pressvisning 6.6 kl. 11.00: Ambassaden för den fiktiva republiken EGS öppnar på Didrichsen den 7 juni 202424.5.2024 07:57:00 EEST | Pressmeddelande

Sommarutställningen på Didrichsens konstmuseum, Embassy of EGS, förvandlar museets lokaler till en ambassad för en fiktiv stat, republiken EGS. Utställningen presenterar centrala motiv i konstnären EGS (f. 1974) produktion från hans karriär som graffitimålare. Därtill visas nya verk som skapats särskilt för utställningen. Visningen sträcker sig från utställningssalarna till museets innergård och skulpturpark. Utställningen pågår 7.6.–25.8.2024.

Kutsu mediatilaisuuteen 6.6. klo 11: Kuvitteellisen EGSin tasavallan lähetystö avaa ovensa Didrichsenillä 7.6.202424.5.2024 07:57:00 EEST | Tiedote

Didrichsenin taidemuseon kesänäyttelyssä Embassy of EGS museon tilat muuntuvat kuvitteellisen EGSin tasavallan, Republic of EGSin, suurlähetystöksi. Näyttely kokoaa yhteen graffitimaalarina uransa aloittaneen taiteilija EGSin (s. 1974) työskentelyn keskeisiä teemoja sekä esittelee uusia, varta vasten näyttelyyn tehtyjä teoksia. Kokonaisuus ulottuu näyttelysaleista museon sisäpihalle ja veistospuistoon. Näyttely on avoinna 7.6.–25.8.2024.

Inbjudan till pressvisning 9.2 kl. 11.00: Utställningen på Didrichsens öppnar Konststiftelsen Nordea i Finlands samling för en bredare publik15.1.2024 07:58:00 EET | Pressmeddelande

Didrichsens konstmuseums vårutställning 2024 presenterar Konststiftelsen Nordea i Finlands betydelsefulla samling. I urvalet ingår verk av Ferdinand von Wright, Helene Schjerfbeck och Akseli Gallen-Kallela, och inkluderar även verk av finländska modernister som Rut Bryk, Ahti Lavonen och Paul Osipow. Utställningen pågår 10.2–26.5.2024.