Didrichsens konstmuseum sr

Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto 2025: ehdolla Antrei Hartikainen, Sofia Ilmonen ja Man Yau

Didrichsenin taidemuseo 60 vuotta 2025

Didrichsenin Pro Arte -taidepalkinto jaetaan nyt viidennen kerran. Ehdolla on kolme taiteilijaa, joiden joukosta voittaja valitaan syksyn 2024 aikana. Didrichsenin taidemuseo haluaa tukea kulttuurimyönteisyyttä – museon juhlavuoden kunniaksi Pro Arte -stipendi on huomattavasti aiempaa suurempi, 10 000 euroa. Palkintoon sisältyy myös taiteilijan yksityisnäyttely Didrichsenillä.

Karoliina Hellbergin palkintonäyttelyn rinnalla 25.1.–5.5.2019 Villa Didrichsenin puolella esiteltiin vuosien 2003–2016 Pro Arte -taiteilijoiden teoksia. Kuva: Jussi Tiainen

Säätiön tehtäviin kuuluu nuorten taiteilijoiden tukeminen

Didrichsenin taidemuseon vuonna 1965 perustaneet Marie-Louise ja Gunnar Didrichsen halusivat tukea aikansa nuoria, lupaavia suomalaistaiteilijoita ostamalla heiltä taidetta ja järjestämällä heidän näyttelyjään.

Pro Arte -palkinto jatkaa museon perustajien kulttuurin hyväksi tekemää työtä ja nuorten taiteilijoiden tukemista. Palkinnon ovat aiemmin saaneet taidegraafikko Sari Bremer ja kuvanveistäjä Kim Simonsson sekä kuvataiteilijat Tamara Piilola ja Karoliina Hellberg.

Vuoden 2025 taidepalkinto pitää sisällään 10 000 euron suuruisen stipendin, Didrichsenin taidemuseossa järjestettävän näyttelyn ja siihen tuotettavan näyttelyjulkaisun. Lisäksi taidemuseo hankkii taiteilijalta teoksen kokoelmiinsa. Vuoden 2025 Pro Arteen on valikoitunut ehdolle kolme erilaista tekijää taiteen ja muotoilun kentältä: puuseppämestari Antrei Hartikainen, vaatesuunnittelija Sofia Ilmonen ja taiteilija Man Yau.

Pro Arte -ehdokkaat 2025

Antrei Hartikainen (s. 1991) on Fiskarsissa työskentelevä Outokummusta kotoisin oleva puuseppämestari ja muotoilija, joka tunnetaan veistoksellisista puutöistään. Hänen toiminnalliset tuotteensa ja puhtaat taideteoksensa ovat aistillisia ja kauniita korostaen käsityötaidon merkitystä.

"Työskentelen laaja-alaisesti muotoilun, käsityöläisyyden ja veistotaiteen rajamaastossa pyrkien haastamaan ja häivyttämään näiden alojen välistä luokittelua. Haluan siirtää luonnon haavoittuvuuden, haurauden ja kauneuden erilaisiin materiaaleihin korostamalla niiden kiehtovimpia rakenteellisia ja esteettisiä piirteitä. Muotojen, pintatekstuurien, tekniikoiden ja mittakaavan avulla kuvaan ihmisen muovaamaa maisemaa, ilmastoa ja luontoa eri etäisyyksiltä ja näkökulmista."

Sofia Ilmonen (s. 1987) on modulaarisista muunneltavista asukokonaisuuksista tunnettu Limingasta kotoisin oleva Helsingissä työskentelevä vaatesuunnittelija. Hänen luomuksiaan voi helposti purkaa osiin, koota uudelleen ja muunnella, ja modulaarisen rakenteen ansiosta asut ovat koottomia eivätkä näin ollen määritä millaiselle keholle vaate sopii. Ilmonen huomioi vaatteidensa kestävyyden ja vastuullisuuden jo suunnitteluvaiheessa: mallistossa käytettävät kankaat leikataan jättämättä tekstiilijätettä.

“Työni perustana toimii innovatiivinen modulaarinen muunneltava konsepti, jonka yksi tärkeimmistä lähtökohdista on löytää ratkaisuja vaatteen elinkaaren pidentämiseksi. Yhdistän työssäni perinteiset kädentaidot ja nykyajan teknologian: siinä missä moduulien rakenne on luotu haute couture -ompelutekniikoilla, ne yhdistetään toisiinsa 3D-mallinnetuilla ja -tulostetuilla osilla. Taiteellisen työni tärkein lähtökohta on löytää monimuotoisempia itseilmaisun keinoja muunneltavien vaatteiden avulla. Olen luonut itselleni oman neliömoduulimaailman, jonka raamit toimivat ehtymättömän inspiraation lähteenä luomisprosessissani.”

Man Yau (s. 1991) on Helsingissä asuva uuden polven taiteilija, joka käsittelee identiteettiä ja eksotisoiduksi tulemisen kokemusta kuvanveiston keinoin sekä tutkii keinotekoisuuden ja kädentaitojen välistä kontrastia.

"Työskentelen veistosten ja installaatioiden parissa, usein imitoiden arkisia esineitä ja esteettisiä vallan symboleja. Minulle on keskeistä materiaalit ja niiden heijastamat kulttuuriset mielleyhtymät. Hyödynnän saven, silkin, metallin ja lasin kaltaisten vaativien materiaalien herättämiä tunteita ja merkityksiä – esimerkiksi keramiikka voi viitata kulttuuriin, josta oletettavasti tulen, silkki eksoottisen kaupallistumiseen ja lasi haurauteen."

Palkintotoimikunta

Pro Arte -toimikunta muodostuu Didrichsenin taidemuseon edustajista sekä ulkopuolisista asiantuntijajäsenistä. Didrichseniä edustavat museonjohtaja Maria Didrichsen, taidesäätiön hallituksen puheenjohtaja FT Anna-Maria Wiljanen, hallituksen jäsenet TaM Arja-Liisa Kaasinen ja FM, KTM Ann Marie Didrichsen, sekä ulkopuoliset asiantuntijat muotoilija Elina Aalto, Suomen lasimuseon johtaja Hanna Mamia-Walther, muotoilija Saara Renvall, Espoon modernin taiteen museo EMMA:n amanuenssi Aura Vilkuna ja Pro Arte -tunnustuksen vuonna 2018 saanut kuvataiteilija Karoliina Hellberg.

Voittaja julkistetaan marraskuussa 2024 ja Pro Arte -taiteilijan näyttely nähdään Didrichsenillä syksyllä 2025.

Antrei Hartikainen. Kuva: Robert Lindström

8.2.–1.6.2025 Reidar Särestöniemi

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Didrichsens konstmuseum sr

Inbjudan till pressvisning 6.9 kl. 11.00: Utställningen Den sagolika Carl-Henning Pedersen öppnar på Didrichsens konstmuseum27.8.2024 08:03:00 EEST | Pressmeddelande

Utställningen Den sagolika Carl-Henning Pedersen öppnar på Didrichsens konstmuseum 7.9.2024. Pedersen (1913–2007), en av Danmarks viktigaste modernister, var senast utställd i en separatutställning i Finland 1968. Verken i utställningen är inlånade från Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museum i Danmark. Konstverken, som sträcker sig från 1930-talet till 1976, det år då museet som bär konstnärens namn grundades, presenterar de viktigaste temana i Pedersens långa karriär. Utställningen pågår 7.9.2024–26.1.2025.

Kutsu mediatilaisuuteen 6.9. klo 11: Näyttely Satumainen Carl-Henning Pedersen avautuu Didrichsenillä27.8.2024 08:03:00 EEST | Tiedote

Didrichsenin taidemuseossa avautuu 7.9.2024 näyttely Satumainen Carl-Henning Pedersen. Tanskan tärkeimpiin modernisteihin kuuluneen Pedersenin (1913–2007) yksityisnäyttely on nähty Suomessa edellisen kerran 1968. Näyttelyn teokset on saatu lainaan Carl-Henning Pedersen & Else Alfelts Museumista Tanskasta. Teokset 1930-luvulta aina taiteilijan nimeä kantavan museon perustamisvuoteen 1976 esittelevät Pedersenin pitkän uran keskeisimpiä teemoja. Näyttely on esillä 7.9.2024–26.1.2025.

Inbjudan till pressvisning 6.6 kl. 11.00: Ambassaden för den fiktiva republiken EGS öppnar på Didrichsen den 7 juni 202424.5.2024 07:57:00 EEST | Pressmeddelande

Sommarutställningen på Didrichsens konstmuseum, Embassy of EGS, förvandlar museets lokaler till en ambassad för en fiktiv stat, republiken EGS. Utställningen presenterar centrala motiv i konstnären EGS (f. 1974) produktion från hans karriär som graffitimålare. Därtill visas nya verk som skapats särskilt för utställningen. Visningen sträcker sig från utställningssalarna till museets innergård och skulpturpark. Utställningen pågår 7.6.–25.8.2024.

Kutsu mediatilaisuuteen 6.6. klo 11: Kuvitteellisen EGSin tasavallan lähetystö avaa ovensa Didrichsenillä 7.6.202424.5.2024 07:57:00 EEST | Tiedote

Didrichsenin taidemuseon kesänäyttelyssä Embassy of EGS museon tilat muuntuvat kuvitteellisen EGSin tasavallan, Republic of EGSin, suurlähetystöksi. Näyttely kokoaa yhteen graffitimaalarina uransa aloittaneen taiteilija EGSin (s. 1974) työskentelyn keskeisiä teemoja sekä esittelee uusia, varta vasten näyttelyyn tehtyjä teoksia. Kokonaisuus ulottuu näyttelysaleista museon sisäpihalle ja veistospuistoon. Näyttely on avoinna 7.6.–25.8.2024.

Inbjudan till pressvisning 9.2 kl. 11.00: Utställningen på Didrichsens öppnar Konststiftelsen Nordea i Finlands samling för en bredare publik15.1.2024 07:58:00 EET | Pressmeddelande

Didrichsens konstmuseums vårutställning 2024 presenterar Konststiftelsen Nordea i Finlands betydelsefulla samling. I urvalet ingår verk av Ferdinand von Wright, Helene Schjerfbeck och Akseli Gallen-Kallela, och inkluderar även verk av finländska modernister som Rut Bryk, Ahti Lavonen och Paul Osipow. Utställningen pågår 10.2–26.5.2024.