SKVL:s prognos för bostadsmarknaden: Försäljningen av gamla bostäder tar fart så småningom – inga prisförändringar väntas – sjunkande räntor hjälper – bankerna bromsar in mycket

SKVL:s lokala experter på bostadsförsäljning har uppdaterat sina prognoser för resten av 2024.

"Bostadsförsäljningen ökade med i genomsnitt cirka 1–3 procent jämfört med föregående kvartal. På en del orter och i de mest efterfrågade boendeformerna kan återhämtningen vara något snabbare, men osäkerheten i den personliga ekonomin, såsom så många samarbetsförhandlingar, bromsar fortfarande den snabba tillväxten, säger Jussi Mannerberg, verkställande direktör för SKVL. – Vi räknar med att bostadspriserna i huvudsak kommer att ligga kvar på nuvarande nivå under hösten, med undantag för de minsta lägenheterna i flerfamiljshus, äldre småhus och nybyggnationer där priserna kan fortsätta att sjunka något, fortsätter han. – I synnerhet de tre största bankernas långsamhet är för närvarande det största problemet för att bostadsaffärerna ska kunna genomföras i praktiken inom önskad tidtabell, säger Mannerberg.

Indikatorn för köpvilja har stigit klart.

Utbudet på god nivå - Efterfrågan ökade klart mot hösten

Enligt SKVL:s indikator för köpvilja är bostadssäljarna nu motiverade. Köparnas önskan att fatta ett köpbeslut har ökat avsevärt. Ur säljarnas synvinkel har man i huvudsak förstått den lägre prisnivån, och nu börjar det hända saker på marknaden när köparna säljer sina egna bostäder.

Traditionellt hindras prisökningar av att efterfrågan inte överstiger utbudet. I princip finns det nu en situation som är bra för köparna, eftersom både sortimentet och prisnivån är attraktiva.

"Vi förväntar oss att de totala handelsvolymerna 2024 kommer att ligga på samma nivå som 2023. Orsaken till detta är att även om handelsvolymerna ökar nu under hösten, var uppsvinget i slutet av förra året en tid så starkt att det ännu inte är möjligt att ta sig förbi det. Om räntorna sjunker nära 2 procent nästa år tror vi att handeln tar fart klart efter den snörika vintern på våren, bedömer Mannerberg.

Bankerna har inte hängt med – betydande förseningar i avslut

Marknaden har återhämtat sig med några procentenheter sedan i somras. Samtidigt har eftersläpningen i handläggningen av bolån ökat betydligt. Vi ser regelbundet förseningar på mer än 1 månad i handläggningen av ärenden och det går upp till 2-3 månader när affärerna avslutas efter erbjudandet.  Detta orsakar stora svårigheter för dem som byter lägenhet i flerbostadskedjor, där även den sista försäljningen är beroende av att de tidigare affärerna i kedjan genomförs.

De nya e-handelssystemen har inte gjort det mycket enklare, eftersom de också hanteras av en bank. – Nu förväntas bankerna inleda ett mycket mer flexibelt samarbete och utbildning i nya verksamhetssätt som mäklarna redan har en bra uppfattning om, säger Jussi Mannerberg, verkställande direktör för SKVL.

Det förekommer också märkliga fenomen i finansieringen av bostadsaffärer

Det finns fortfarande vissa köpare som lägger skamlöst låga bud, men för det mesta leder de bara till förbittring och inga affärer görs. Prismedvetenhet bland köpare och noggrann undersökning av lägenheten innan du fattar ett beslut är mycket typiskt. "Nu när bankerna ställer för höga krav på bostadens skick och ålder orsakar det en betydande minskning av värdet på nationella tillgångar. Man kan inte få beröm om det finns ens ett litet frågetecken i konditionsgranskningen, klagar SKVL:s Mannerberg. Ofta är husets ålder i sig otillräckligt för banken att fatta ett lånebeslut, även om huset är i utmärkt skick, fortsätter han. Just nu ser vi också mycket märkliga fenomen vid kommungränserna, där det är lättare att få kredit i en kommun än några kilometer bort i en annan. Särskilt de större bankerna är överdrivet försiktiga här och hindrar bostads- och husförsäljningar på många områden.

– Det är ganska tråkigt att man inte kan köpa förmånliga bostäder var man vill, säger Mannerberg, verkställande direktör för Finlands största mäklarnätverk.

Fritidshusen har sålt bättre i år

Den mest efterfrågade typen av fritidshus är fortfarande ett hus med bra bekvämligheter vid stranden av ett stort vatten. Styrelsestugor på stränderna kommer också att vara av intresse för köpare. Möjligheten att använda året runt i ett fritidshus är en viktig faktor i valet. I synnerhet har attraktionskraften hos så kallade torrlandsmormors stugor minskat efter coronatiden, och det enda som underlättar försäljningen av dem är den attraktiva prisnivån.

Försäljningen av fritidsbostäder har återgått till samma nivå som före coronaepidemin och har ökat något från i fjol. Prisnivån har sjunkit något. Något överraskande har lyxstugor varit efterfrågade och har även handlats med utländska centraleuropeiska köpare. Den globala uppvärmningen börjar också visa sig för många som ett motiv för att köpa en fritidsbostad längre norrut än i Centraleuropa, som är varmt på sommaren. Efterfrågan på skärgårdsstugor är klart sämstare utom i de populäraste avrinningsområdena i Egentliga Finland, Nyland och Södra Savolax.

Marknaden för hyresbostäder

Investerarna är i rörelse, men inte riktigt lika mycket som under föregående kvartal. Cirka 7% av affärerna gjordes av investerare. Längre norrut i Finland är andelen placerare större. I marknadsförhållanden är det typiskt att större utländska investerare köper större grupper av bostäder i Finland. Privatinvesterare har köpt en del lägenheter till sina barn sedan bostadsbidraget ändrades i år.

Efterfrågan på hyresbostäder är oförändrad och årstiderna är hösten och början av året när studieplatserna blir tydliga. Samt andra säsongsbetonade arbetsplatsområden, som semesterorter i Lappland, är exempel.

Utbudet av hyresbostäder kommer att vara fortsatt högt och förhindrar i praktiken betydande förändringar i hyresnivåerna för nya hyresavtal. I synnerhet har sänkningarna av bostadsbidraget inverkat på hyresnivån.

Indikatorn för köpvilja har stigit klart.
Ladda ned bild
Säljviljan har varit fortsatt hög.
Ladda ned bild
Den mest efterfrågade bostadstypen är ett nyare egnahemshus.
Ladda ned bild
Försäljningsvolymen för gamla långtidsbostäder och prognosen för en liten ökning nästa år. I de nya faller mer uttalat i mer än två år.
Ladda ned bild
Efterfrågan på skogsmark är stor.
Ladda ned bild
Efterfrågan på fritidsbostäder har återgått till samma nivåer som före corona.
Ladda ned bild
En viss ökning av efterfrågan på småhustomter i söder.
Ladda ned bild
Stugtomter är rimligt efterfrågade på vissa ställen.
Ladda ned bild
Hemtrevliga åretruntstugor på stranden är mest efterfrågade.
Ladda ned bild
Andelen som köper sin första bostad har legat på en normal nivå och ökar på vissa håll betydligt.
Ladda ned bild
Investerarnas andel har minskat något jämfört med föregående kvartal. Längre norrut, en högre andel.
Ladda ned bild
Priserna förutspås ligga kvar på samma nivå, med smärre undantag.
Ladda ned bild
Handelsvolymerna förväntas öka med 1-3 procent mot slutet av 2024.
Ladda ned bild
Priserna på små lägenheter stiger inte.
Ladda ned bild
Det finns inga större förändringar i priserna pĺ stora höghusbostäder.
Ladda ned bild
I radhus är priserna stabila.
Ladda ned bild
Priserna för nyare egnahemshus steg något i vissa håll.
Ladda ned bild
Priserna på äldre egnahemshus har sjunkit något.
Ladda ned bild
Det finns inga förändringar i hyrorna för små bostäder.
Ladda ned bild
Det finns inga förändringar i priserna på stora hyresbostäder.
Ladda ned bild
Priserna för nya små bostäder sjunker fortfarande något.
Ladda ned bild
Priserna på nya, större bostäder sjunker fortfarande något.
Ladda ned bild
Det finns en liten nedgång i priserna på fritidshus.
Ladda ned bild
Transaktionsvolymerna för större bostäder i flervåningshus ökar något.
Ladda ned bild
Transaktionsvolymerna för radhusbostäder ökar.
Ladda ned bild
Det finns en klar ökning av transaktionsvolymerna för nyare egnahemshus.
Ladda ned bild
Det skedde inga förändringar eller en liten minskning i transaktionsvolymerna för äldre egnahemshus.
Ladda ned bild
Antalet nya entreprenader för små hyresbostäder ökar något.
Ladda ned bild
Det sker en viss ökning av antalet nya kontrakt för stora hyresrätter.
Ladda ned bild
Försäljningen av nya bostäder i små flervåningshus är oförändrad på en låg nivå.
Ladda ned bild
Försäljningsvolymerna för nya, större bostäder i flervåningshus ökar något på vissa håll.
Ladda ned bild
Försäljningsvolymerna för fritidsbostäder minskar normalt mot vintern.

Finlands Fastighetsmäklarförbund (SKVL)

Finlands Fastighetsmäklarförbund SKVL. Samarbete för ett tryggt bostadsutbyte. SKVL:s medlemsföretag arbetar i hela landet för att främja en pålitlig och rättvis fastighetsförmedling. Vi är Finlands äldsta och största nätverk för bostadsförsäljning, med nästan 500 kontor och mer än 1700 lokala experter på bostadsförsäljning.

Andra språk

Följ Suomen Kiinteistönvälittäjät ry

Senaste pressmeddelandena från Suomen Kiinteistönvälittäjät ry

SKVL:s bostadsmarknadsprognos: Utbudet har ökat markant på bostadsmarknaden – nu är det rätt tid att köpa2.7.2024 06:00:00 EEST | Pressmeddelande

Resultaten av de finska fastighetsmäklarnas bostadsmarknadsprognos för sommaren och början av hösten har publicerats. "Jag skulle säga att det är som Star Wars i filmepisod IV "A New Hope". När det gäller bostadsförsäljning väcks hoppet och bostadsköparna, och särskilt säljarna, är i rörelse, men det är fortfarande en lång väg att gå innan situationen återgår till det normala. Den berg- och dalbaneliknande utvecklingen av efterfrågan och priser som har pågått i fyra år håller fortfarande på att plana ut", kommenterar SKVL:s verkställande direktör Jussi Mannerberg.

SKVL asuntomarkkinaennuste: Tarjonta on lisääntynyt merkittävästi asuntomarkkinoilla – nyt on otollinen oston paikka2.7.2024 06:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Kiinteistönvälittäjien kesän ja alkusyksyn asuntomarkkinaennusteen tulokset on julkistettu. ”Sanoisin, että tilanne on kuin Tähtien sota elokuvien episodissa IV ”Uusi Toivo”. Asuntokaupassa toivo herää ja asunnonostajat sekä erityisesti myyjät ovat liikkeellä, mutta vielä on paljon matkaa tilanteen normalisoitumiseen. Neljä vuotta jatkunut vuoristoratamainen kysynnän ja hintojen liike on vieläkin tasoittumassa ”, kommentoi SKVL:n toimitusjohtaja Jussi Mannerberg.

SKVL housing market forecast: Supply has increased significantly in the housing market – now is the right time to buy2.7.2024 06:00:00 EEST | Press release

The results of the Finnish Real Estate Agents' summer and early autumn housing market forecast have been published. "I'd say it's like Star Wars movie episode IV "A New Hope." In housing sales, hope is raised and homebuyers, and especially sellers, are on the move, but there is still a long way to go before the situation returns to normal. The rollercoaster-like movement of demand and prices that has continued for four years is still levelling off," comments Jussi Mannerberg, CEO of SKVL.

SKVL:s prognos för bostadsmarknaden: Viljan att sälja och köpa bostäder ökar –Den snabbt stigande arbetslösheten och permitteringarna fördröjer beslutsfattandet –En tydlig uppgång på hyresmarknaden9.4.2024 06:00:00 EEST | Pressmeddelande