Valokuitunen ostaa Telian pientaloalueiden valokuituverkkoa – kyseessä Suomen suurin valokuituverkkokauppa

Valokuitunen on allekirjoittanut sopimuksen Telia Finlandin pientaloalueille rakentaman valokuituverkon ostamisesta. Kaupan kohteena olevaa valokuituverkkoa on usealla asuinalueella ympäri Suomen. Toteutuessaan kauppa on Suomen suurin valokuituverkkotransaktio, jossa siirtyy yli 16 000 valokuituasiakasta.

Valokuitunen Oy ja Telia Finland ovat sopineet Telian pientaloalueille rakentaman valokuituverkon myymisestä Valokuituselle. Toteutuessaan kyseessä on Suomen suurin valokuituverkkokauppa ja kaupan myötä yli 16 000 kotitaloutta siirtyy Valokuitusen asiakkaiksi. Verkko koostuu useista alueellisesti rakennetuista verkoista 72 paikkakunnalla ulottuen yli 31 500 kotitalouteen.

- Kauppa vahvistaa entisestään Valokuitusen markkinajohtaja-asemaa Suomessa. Kyseessä on suurin koskaan Suomessa tehty valokuituverkkokauppa, koska verkon piirissä on useita kymmeniätuhansia kotitalouksia. Kaupan myötä pystymme tarjoamaan avoimeen verkkoon perustuvaa valokuitusaatavuutta nyt yhä suuremmalle määrälle kotitalouksia, Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto toteaa.

Toistaiseksi kaupassa siirtyvien valokuituasiakkaiden palvelut jatkuvat ennallaan, eikä asiakkaiden tarvitse tehdä kaupan seurauksena toimenpiteitä. Valokuitunen ja Telia tiedottavat asiakkaita mahdollisista muutoksista, kun ne ovat ajankohtaisia.

Valokuitunen muuttaa verkon lähivuosina avoimeksi, mikä tarkoittaa sitä, että asiakkailla on vapaus valita, kilpailuttaa ja vaihtaa nettiyhteyden tarjoajaa oman tarpeensa mukaan. Avoimessa verkossa on tarjolla nettiyhteyksien lisäksi myös muita palveluita.

Nyt tehdyn sopimuksen toteutuminen vaatii vielä tavanomaiset viimeistelyt ja viranomaishyväksynnän. Lopullisen kaupan odotetaan tapahtuvan vuoden 2024 lopussa.

Vuonna 2020 perustettu Valokuitunen Oy on Telia Companyn (40 %) ja CapMan Infran (60 %) omistama yritys, joka rakentaa valtakunnallisesti valokuituyhteyksiä pientaloille ja valikoiduille kerrostalokohteille. Yhtiö on kasvanut neljän toimintavuotensa aikana valokuitutoimialan markkinajohtajaksi. Vuonna 2020 Valokuitunen hankki Telialta 20 000 kotitalouteen ulottuvan Avoin kuitu -verkon ja on jatkanut sen kasvattamista pääasiassa rakentamalla verkkoja laajasti ympäri Suomea, mutta myös ostamalla jo rakennettuja verkkoja.

Kaupan myötä Valokuitusen verkko kattaa lähes 400 000 kotitaloutta vuoden 2024 loppuun mennessä.

Runkoputken kaivuuta kadulla.
Valokuitu.

Valokuitunen Oy rakentaa valokuituyhteyksiä taajamien koteihin ja yrityksiin valtakunnallisesti sinne, missä kysyntää on eniten. Valokuitu on paras saatavilla oleva kiinteä yhteys, joka ei pätki verkon kuormittumisen tai sääolosuhteiden takia. Valokuidulla kotitaloudet saavat tiedonsiirtoyhteydet kerralla kuntoon seuraavaksi vuosikymmeniksi. Kytkemme pientalojen valokuituyhteydet Telian ylläpitämään Avoin Kuitu -runkoverkkoon, jossa asiakas voi nyt ja jatkossa valita nettiliittymänsä usealta eri palveluntarjoajalta. Lähivuosina Valokuitunen investoi satoja miljoonia valokuituverkkoihin Suomessa, jo pelkästään vuoden 2023 aikana investoimme 100 miljoonaa verkkojen rakentamiseen. Valokuitusen verkkojen rakentamisen pääyhteistyökumppani on Eltel. Meidät omistavat suomalainen sijoitusyhtiö CapManin Infra-rahasto ja Telia.

Tutkimus etätyökommelluksista: vilauttelua, unohduksia, palaveripieruja ja perheen ojentamista3.9.2024 07:40:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten digiarki 2024 -tutkimus* paljastaa, että suomalaisten yleisimmät etätyökommellukset liittyvät unohteluun sekä kameran tai mikin käyttöön. Noloja tilanteita etäkokouksissa ovat aiheuttaneet muun muassa sotkuinen koti, ilmavaivat ja perheen äänekäs ojentaminen. Neljä viidestä (80 %) pitää hyväksyttävänä sitä, että kamera pidetään etätyökokouksissa suljettuna.