Kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan vpj. Krista Mikkonen (vihr.): Hallituksen leikkauksien suurin taakka kaadetaan pienituloisimpien harteille

Budjettiesitys kuvaa Orpon hallituksen kovaa arvopohjaa, kun sopeuttamisesta suurin taakka laitetaan pienituloisimpien kannettavaksi. Hallituksen veropäätökset iskevät suhteellisesti rajuiten pienituloisiin, toteaa Vihreiden Krista Mikkonen.

“Lisäksi hallitus romuttaa hyvinvointivaltion perustuksia leikatessaan perusterveydenhuollosta, koulutuksesta ja sosiaaliturvasta. Samanaikaisesti kansalaisyhteiskuntaa heikennetään leikkaamalla järjestöjen rahoituksesta. Mistä saada apua ja tukea arjesta selviytymiseen, kun julkisten palveluiden lisäksi kolmas sektori ajetaan alas?” kysyy Mikkonen.

Mikkosen mukaan Orpon hallitus kohdentaa kohtuuttoman suuria leikkauksia samanaikaisesti monelle sektorille, jotka heikentävät samojen ihmisten hyvinvointia.

“Työttömyysturvan heikennykset ja suojaosan poisto ajaa yhä useamman toimeentulotuen varaan. Leikkaukset asumistukeen ja etuuksien indeksijäädytykset ajavat ihmiset ahtaalle, ja työntävät yhä useampia köyhyyteen. Työttömyys on kasvussa, mutta hallituksen lakkautettua aikuiskoulutustuen ihmisillä ei ole edes mahdollisuutta kouluttautua uudelleen ja hakeutua uudelle alalle. Orpon hallituksen sanat ja teot ovat jatkuvasti ristiriidassa keskenään”, sanoo Mikkonen.

Mikkosen mukaan rajut leikkaukset, jotka osuvat montaa kautta samoihin ihmisiin, eivät ole kestäviä lyhyellä eikä pitkällä aikavälillä.

“Leikkaamisen ei pitäisi olla itsetarkoitus. Orpo on kertonut, että leikkausten tavoitteena on  hyvinvointivaltion säilyttäminen tuleville sukupolville. Häneltä jää huomaamatta, että nyt tehtävillä leikkauksilla hallitus itse ajaa sitä alas.  Leikkauksilla on pitkäaikaisia vaikutuksia, jotka myöhemmin näkyvät huono-osaisuutena, työttömyytenä, köyhyytenä ja syrjäytymisenä. Tähän meillä ei ole varaa,” sanoo Mikkonen.

“Kokoomuksen koulutuslupaus petti jälleen. Ammatilliseen koulutukseen tehdään yli 100 miljoonan euron leikkaukset ja opiskelijoiden toimeentuloa heikennetään entisestään. Hallitus on määritellyt yhdeksi keskeisimmäksi tavoitteeksi koulutus- ja osaamistason nostamisen sekä oppijoiden hyvinvoinnin, mutta toimet ovat kuitenkin täysin päinvastaisia, ” sanoo Mikkonen.

Mikkosen mukaan hallitus ei näe kulttuurin arvoa sivistyksen eikä kansantalouden kannalta.

“Orpon hallitus leikkaa taiteesta ja kulttuurista noin 20 miljoonaa. Valtion budjetin kokonaisuuteen sillä ei ole juurikaan vaikutusta, sen sijaan kulttuurin saavutettavuudelle ja luovien alojen työntekijöille seuraukset ovat merkittävät. On tutkittu, että kulttuurin sijoitettu euro tuottaa itsensä takaisin vähintään kymmenkertaisesti. Kulttuurialan leikkaukset johtavat teattereiden, museoiden, konserttien ja muiden kulttuurimahdollisuuksien rajuun vähenemiseen etenkin maakunnissa,” päättää Mikkonen.

Sofia Virta: “Valehtelisin jos väittäisin, että minulla ei riittäisi ymmärrystä pääministeri Orpolle”24.9.2024 12:39:41 EEST | Tiedote

EMBARGO KUNNES PUHE ON PIDETTY Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta puhui ryhmäpuheessaan pääministeri Petteri Orpolle ja kysyi, onko tämä todella se johtajuustarina, jonka ministeri Orpo toivoo jättävänsä historiankirjoihin. Virta ei ole eri mieltä hallituksen tavoitteesta tasapainottaa Suomen talous mutta ei hyväksy keinoja, joilla hallitus pyrkii tavoitteeseensa.

Vihreiden kansanedustajat Hopsu ja Holopainen: Oppimisen tuen uudistus on toteutettava oppijoiden tarpeet ja oikeudet edellä20.9.2024 15:13:11 EEST | Tiedote

Oppimisen tuen uudistus on merkittävä uudistus, joka koskee suurta osaa suomalaisia lapsia ja nuoria. Uudistuksessa on keskeistä varmistaa, että jokainen oppilas voi saada tarvitsemansa tuen koulupolullaan. Se edellyttää, että tuki on riittävää, selkeää ja oikea-aikaista sekä opettajilla resurssit tarjota apua jokaiselle oppijalle. Kansanedustajat Inka Hopsu ja Hanna Holopainen vaativat, että uudistus tehdään oppijan oikeudet ja tarpeet edellä.

Vihreiden Hanna Holopainen: Tavion päätös jättäytyä pois Ukraina-liittoumasta kertoo synkkää kuvaa hallituksen arvopohjasta20.9.2024 11:32:11 EEST | Tiedote

Puolustusvaliokunnan jäsenen Hanna Holopaisen mielestä ministeri Ville Tavion päätös jättäytyä pois tasa-arvoa edistävästä Ukraina-liittoumasta on väärä. Venäjän terroriin Ukrainassa on sisältynyt myös systemaattista seksuaaliväkivaltaa. Senkin vuoksi tasa-arvon ja naisten oikeuksien huomioiminen on olennaista Ukrainan jälleenrakentamisessa, sanoo Holopainen.